اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

به گزارش مالکوم، خبرنگاران/لرستان یک استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مرتعداران و عشایر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لازم است نکاتی را رعایت کنند.

اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

کریم قربانی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این که لازم است مرتعداران و عشایر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نکاتی را رعایت کنند، اظهار کرد: لباس کار و منزل باید تفکیک شده و لباس کار را بیرون از خانه یا چادر عشایری تعویض شود.

وی با اشاره به لزوم گرم کردن نان و غذا قبل از مصرف، مطرح نمود: لازم است در هنگام چرای دام در مرتع، کوچ و کار در مزرعه یا هر مکان عمومی از دستکش و ماسک مناسب استفاده شود.

قربانی با اشاره به این که ماسک های کاغذی یکبارمصرف هستند و فقط برای دو تا سه ساعت بدون فیلتر یا پنج تا هشت ساعت با فیلتر قابل استفاده هستند، گفت: در منطقه عشایری یا مراتع در صورت عدم دسترسی به ماسک مناسب از دستمال یا ماسک پارچه ای استفاده کرده و پس از هر بار مصرف دستمال یا ماسک را با آب و صابون بشویید و مجدداً استفاده کنید.

این استادیار پژوهش بخش تحقیقات دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: ظروف ازجمله شیشه ای، فلزی، پلاستیکی و غیره را با آب گرم و مواد شوینده مناسب شستشو دهید و از بردن کفش به داخل چادر خودداری و از ورود دام ها و سایر حیوانات به نزدیکی منزل یا چادر عشایری جلوگیری کنید.

وی تأکید کرد: وسایل و ابزار مورد استفاده در دامداری اعم از چوب دستی، ظروف، قیچی یا ماشین پشم چینی، ابزار شاخ بری و ... باید قبل و بعد از استفاده با محلول مناسب ضدعفونی شود.

قربانی شرح داد: در صورت خرید علوفه و کنسانتره حتماً قبل و پس از دست زدن به کیسه و بسته های مربوطه دست ها را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده مناسب شستشو دهید و وسیله حمل و نقل علوفه را نیز ضدعفونی کنید.

این استادیار پژوهش بخش تحقیقات دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: در صورت بیمار شدن خود، اعضای خانواده چوپانان یا کارگران از نزدیک شدن به دام ها و سایر حیوانات خودداری کنید.

وی ادامه داد: چوپانان و کارگران بیمار را تا زمان بهبودی کامل از افراد سالم جدا کنید و از نزدیک شدن به افراد مشکوک به بیماری به ویژه افراد دارای تب، گلودرد و سرفه های خشک جداً خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1449

به "اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید