ایجاد منطقه ها آزاد تازه با انگیزه دسترسی به رانت های وارداتی، مقررات حاکم بر منطقه ها آزاد بازنگری گردد

به گزارش مالکوم، یک کارشناس مالی گفت: انگیزه ایجاد منطقه ها آزاد و ویژه تازه در ایران، اغلب سیاسی و برای دستیابی به رانت های وارداتی بوده است. به جای اینکه عمده تمرکز در این منطقه ها بر روی فراوری و صادرات باشد، واردات پررنگ بوده است.

ایجاد منطقه ها آزاد تازه با انگیزه دسترسی به رانت های وارداتی، مقررات حاکم بر منطقه ها آزاد بازنگری گردد

احسان سلطانی؛ کارشناس مسائل مالی در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: در حال حاضر منطقه ها آزاد تجاری و ویژه مالی به کانونی برای واردات کالا تبدیل شده و نقش آنچنانی در رونق اقتصاد ملی ندارند. اساساً روح حاکم بر منطقه ها آزاد و ویژه موجب ایجاد فضایی فسادزا برای عده ای خاص شده است.

وی اضافه نمود: منطقه ها آزاد تجاری به ابزاری برای نمایندگان مجلس در راستای اهداف خاص تبدیل شده و به همین علت نقش اساسی خود در فراوری و صادرات را ایفا نمی نمایند. با این رویکرد سیاسی و ترجیح منافع شخصی و منطقه ای به منافع ملی، تأثیر مثبت منطقه ها آزاد در سایر کشورها، در منطقه ها آزاد و ویژه ایران محقق نخواهد شد.

سلطانی با اشاره به عدم توفیق در دستیابی به اهداف تأسیس منطقه ها ویژه مالی، اضافه نمود: به عنوان مثال، عمده فعالیت کارخانه های خودروسازی در منطقه ویژه سیرجان، شامل واردات خودرو به صورت CKD (واردات قطعات منفصله) یا CBU (واردات کامل خودرو) است. در این منطقه به ایجاد ارزش اضافه نموده و فراوری واقعی خودرو توجه نشده است و صرفاً اتصال قطعات و رنگ آمیزی بدنه صورت می گیرد.

وی اضافه نمود: برای ورود قطعات CKD کد های تعرفه عادی خودرو تعریف نمی شود و این نوع از واردات، در آمار های گمرکی مرتبط با واردات خودرو ثبت نمی شود. این قطعات با تعرفه 30 تا 40 درصدی وارد می شود و هم نشینی مشوق های گمرکی و مالیاتی در منطقه ها ویژه، منافع فردی را جایگزین ثروت آفرینی برای کشور می نماید.

این کارشناس مالی در بخشی دیگر از اظهاراتش، ایجاد منطقه ها آزاد و ویژه تازه در کشور را غیرکارشناسی ارزیابی کرد و اضافه نمود: انگیزه ایجاد منطقه ها آزاد و ویژه تازه در ایران، اغلب سیاسی و برای دستیابی به رانت های وارداتی بوده است. به جای اینکه عمده تمرکز در این منطقه ها بر روی فراوری و صادرات باشد، واردات پررنگ بوده است.

احسان سلطانی با اشاره به لزوم اصلاح مجوز ها و مشوق ها برای این منطقه ها بیان نمود: امیدواریم با روی کار آمدن مسئولین تازه، کارشناسی های لازم در جهت کاهش تعداد این منطقه ها و فعالیت منطقه های که زیرساخت و استعداد لازم را دارند، انجام شود. بعلاوه در راستای رونق فراوری و صادرات می بایست مشوق ها، الزامات و مقررات واردات در این منطقه ها بازنگری و در صورت احتیاج حذف شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1845

به "ایجاد منطقه ها آزاد تازه با انگیزه دسترسی به رانت های وارداتی، مقررات حاکم بر منطقه ها آزاد بازنگری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد منطقه ها آزاد تازه با انگیزه دسترسی به رانت های وارداتی، مقررات حاکم بر منطقه ها آزاد بازنگری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید