بلینکن: با رویکرد جدیدی به عربستان سلاح می فروشیم!

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی است که دولت واشنگتن با توجه به بعضی سیاست های ریاض، قصد ایجاد تغییر در رویکرد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را دارد.

بلینکن: با رویکرد جدیدی به عربستان سلاح می فروشیم!

البته وی در شرح این مطلب یادآوری کرد که هدف، بازنگری روابط با عربستان است و قصدی برای گسستن پیوندها وجود ندارد بلکه آمریکا بیشتر به دنبال تنظیم مجدد روابط است تا بیش از پیش آنها را با منافع و ارزش های خود تطبیق دهد.

در مورد آینده قراردادهای تسلیحاتی با ریاض نیز، بلینکن مدعی شد که آمریکا به دفاع از عربستان سعودی متعهد است.

وی در توجیه این ادعا اضافه کرد: میان تعهدات ما مبنی بر عدم مشارکت و حمایت از اقدامات تهاجمی در یمن و تأمین نیازهای مشروع عربستان در زمینه دفاع از خود؛ تفاوت بسیار مهمی وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه توجیهات خود اضافه کرد: آمریکا تضمین خواهد نمود که تسلیحات تدارک دیده شده برای عربستان، صرف دفاع از این کشور می گردد و نه صرف عملیات های تهاجمی آن.

از سوی دیگر، او مدعی شد که هرگونه فروش تسلیحات به عربستان سعودی در مشورت کامل با کنگره انجام خواهد شد و اینکه آمریکا نه تنها در قبال عربستان، بلکه در قبال هر کشور دیگری که با آنها تجارت تسلیحاتی دارد؛ به راستا درست باز خواهد گشت- ادعایی که برای قائل شدن وجه تمایز میان دولت بایدن و دولت ترامپ مطرح شد.

اظهارات بلینکن در حالی است که در همین مدت کوتاهی که جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا، زمام امور را در کاخ سفید به دست گرفته، نشان داده است که برخوردی کاملاً گزینشی با مقوله حقوق بشر دارد و از آن به عنوان ابزاری برای تأمین حداکثری منافع خود استفاده می نماید.

برای مثال، درحالیکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا می گویند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی منتقد سعودی، نقشی مستقیم ایفا نموده است، دولت جدید واشنگتن بی آنکه قصدی برای تحریم او داشته باشد؛ فقط از تجدید روابط با ریاض حرف می زند. در مورد جنگ یمن نیز اگرچه آمریکا می گوید که دیگر تسلیحات تهاجمی در اختیار سعودی ها قرار نمی دهد؛ اما مدعی است که آنها در برابر حملات احتمالی انصارالله (که در پاسخ به جنایات عربستان صورت می گیرد) بی دفاع هستند!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1444

به "بلینکن: با رویکرد جدیدی به عربستان سلاح می فروشیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: با رویکرد جدیدی به عربستان سلاح می فروشیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید