تحمیل تحریم های جدید آمریکا علیه نورد استریم - 2

به گزارش مالکوم، اتحادیه اروپا از تحریم های احتمالی ایالات متحده علیهنورد استریم - 2 بسیار ناراضی است و این تحریم وعده داده شده علیه این پروژه نه تنها در روابط روسیه و آمریکا، که در روابط اروپا و آمریکا نیز مشکل ایجاد نموده است.

تحمیل تحریم های جدید آمریکا علیه نورد استریم - 2

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از وستنیک قفقاز، رسانه های ایالات متحده با اشاره به صحبت های وزیر انرژی ایالات متحده، ریک پری، گفته اند که واشنگتن میخواهد تحریم هایی علیه پروژه نورد استریم 2 اعمال کند. پری اشاره نمود که دولت ایالات متحده می تواند یک لایحه برای محدودیت در نورد استریم 2 تهیه کند.

در همین زمان، پیشتر رئیس بخش انرژی آمریکا گفته بود که واشنگتن اجازه اعمال تحریم ها علیه خط لوله گاز را داده است. وی همچنین گفت که ایالات متحده همچنان مخالف ساخت خطوط لوله گاز نورد استریم 2 و جریان ترکیه است، که به روسیه اجازه می دهند تا سیستم حمل و نقل گاز اوکراین را دور زند.

به گزارش اینترفاکس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به نوبه خود،آلمان را به دلیل برنامه های ساخت Nord Stream 2، گروگان روسیه نامید.

همانطور که سرگئی خستانوف، مشاور اقتصادی کلان مدیر کل خانه کارگزاری Otkritie Broker ، در تبادل نظر با خبرنگار وستنیک قفقاز اشاره نمود، تحریم مستقیم ایالات متحده نسبت به Nord Stream 2 از لحاظ فنی بعید است. وی قبل از هر چیزی گفت: شرکت های آمریکایی در این پروژه شرکت نمی نمایند؛ پس آنها نمی توانند ممانعتی در این کار انجام دهند. در عین حال، بدیهی است که تحریم های آمریکا در ممنوعیت ها نیست، بلکه در تحریم های به اصطلاح ثانویه ای است، که شرکت هایی که به نظر رهبرهای آمریکایی نقض مقررات می نمایند را شامل شده، این شرکت ها از کار با شهروندان و سازمان های آمریکایی ممنوع می شوند. تهدید اینجا در این است که هیچ کس نمی خواهد بازار آمریکا را از دست بدهد و بازار روسیه در مقایسه با ایالات متحده ده برابر کوچکتر است، بنابراین برای بسیاری از شرکت ها راحت تر است تا شرکت های روسی را کنار بگذارند تا بازار آمریکا را.

به نظر سرگئی خستانوف: به لحاظ نظری، بعضی از شرکت هایی که در Nord Stream 2 فعالیت می نمایند، هم اروپایی و هم بین المللی، ممکن است از تحریم های آمریکا در صورت اعمال ترسیده و پروژه هایشان را ترک نمایند. با این حال، از لحاظ صرفا فنی، کارهای زیادی از اتمام پروژه نمانده است و شانس تکمیل شدن خط لوله بالا است. احتمال این که پروژه با این اظهارات متوقف گردد بسیار کم است. این تردید احتمالا تا انتها کار ادامه می یابد، تجربه نشان می داده است که عامل سیاسی همواره می تواند غیر منتظره عمل کند. نمی توان این گزینه را که خط لوله حتما ساخته خواهد شد کنار گذاشت، اما پمپاژ گاز به وسیله آن ممکن است ممنوع گردد - تحقق این پروژه تضمینی بر بهره برداری کامل Nord Stream-2 نمی باشد، چرا که محدودیت های قانونی در هر صورت حفظ خواهد شد.

معاون مدیر انرژی در موسسه انرژی و امور اقتصادی آلکسی بِلوگوریِف، به نوبه خود، ابراز اطمینان کرد که اظهارات ریک پری تنها یک بیانیه است. وی خاطر نشان ساخت: دولت ایالات متحده قصد ندارد چنین تصمیمی را عملی کند - منتظر ابتکار عمل از جانب کنگره است. در کنگره گزینه های متعددی از این لوایح در حد بحث های اولیه قرار گرفته اند، در حقیقت، حتی در قانون 2 آگوست 2017، احتمال اعمال تحریم ها علیه جریان نورد استریم 2، نوشته شده است. تمام انواع تحریم های اعلام شده، دقیقا به آنچه که در قانون آگوست 2017 بود اشاره دارند - منع هر گونه روابط اقتصادی و تجاری با اپراتور نورد استریم 2، در خصوص عرضه تجهیزات، ارائه خدمات، سرمایه گذاری و مانند آن با قراردادهایی به ارزش بیش از 1 میلیون دلار. در واقع، این به معنای ممنوعیت هر گونه قراردادی است .

آلکسی بلوگوریِف گفت: بی ثباتی تحریم های آمریکایی، مشکل اصلی واشنگتن است: شرکت های آمریکایی همانطور که در اجرای این پروژه شرکت نداشته اند، حال نیز شرکت نمی نمایند ، شرکت های اروپایی آن را اجرا می نمایند. روابط متقابل بین سیاستمداران اروپایی و دولت ایالات متحده از سال 2017 اصلا افزایش نیافته است، آنها در اروپا از این تحریم های احتاقتصادی بسیار ناراضی هستند، یعنی تحریم های وعده داده شده علیه جریان نورد استریم 2 نه تنها در روابط روسیه و آمریکا که در روابط اروپا و آمریکا نیز مشکل ایجاد نموده است. بنابراین، آنها بدون انجام هرگونه اقدام خاصی، مدت هاست که بحث می نمایند. از سوی دیگر، برای این پروژه هر گونه محدودیتی، قبل از هر چیزی در مرحله ساخت و ساز، خطرناک می باشد، و با توجه به اینکه قرارداد با دانمارک هنوز حاصل نشده است، این خطر وجود دارد که ساخت و ساز تا انتها سال 2020 به تأخیر خواهد افتاد، که به خاطر آن محدوده زمانی برای ایالات متحده گسترش می یابد. این که آیا آنها می خواهند لایحه تحریم ها را در این زمان تصویب نمایند یا اینکه همه چیز به کلمات محدود میگردد، پاسخ این سوال نامشخص است.

معاون مدیر بخش انرژی در موسسه انرژی و اقتصاد اضافه نمود: در اینجا کانتکست نیز مهم است. ریک پری این اظهار نظر را در دیدار با سیاستمداران اوکراینی اعلام کرد. طبیعی است که لفاظی ها بسته به مخاطبان تغییر می نمایند و واضح است که سیاستمداران آمریکایی در آلمان با چنین لحنی صحبت نمی نمایند به این دلیل که در آنجا هیچ جلب توجهی نخواهد کرد. بنابراین هیچ پاسخی هم وجود ندارد که آیا تحریم ها وجود خواهد داشت یا خیر. اگر این کار را انجام دهند، آنها زمان ساخت و ساز را طولانی خواهند کرد، اگرچه نمی توانند به طور کامل آن را متوقف نمایند. گزینه های متعددی وجود دارد، و گازپروم از مدت ها قبل برای آنها آماده شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 217

به "تحمیل تحریم های جدید آمریکا علیه نورد استریم - 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحمیل تحریم های جدید آمریکا علیه نورد استریم - 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید