فراوری گندم 50 درصد افت می نماید ، عدم استقبال از کودهای شیمیایی

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران، محمد شفیع ملک زاده با بیان اینکه گرانی کود و سموم شیمیایی باعث شده کشاورزان از این نهاده های مهم و حیاتی چشم پوشی نمایند، گفت: در جریان بازدیدی که اخیراً از انبارهای کارگزاری ها و تعاونی ها داشتم مشاهده کردم که انبارها در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارند و حتی یک کیسه کود فسفاته و پتاسه در انبارها نبود. وقتی هم که درباره دلیل خالی بودن انبار سوال کردم به بنده اعلام کردند که عدم استقبال کشاورزان از خرید کودهای شیمیایی علت آن است.

فراوری گندم 50 درصد افت می نماید ، عدم استقبال از کودهای شیمیایی

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

وی توضیح داد: متأسفانه در شرایط فعلی، امکان تداوم خودکفایی فراوری گندم وجود ندارد. خاکی که در کشور ما زیر کشت گندم می رود بسیار فقیر و حتی بیشتر از کودی که به آن داده می شد نیازمند کود و مواد آلی است. بنابراین اگر کود هم به زمین داده نشود شرایط بدتر خواهد شد.

ملک زاده تاکید نمود: با این شرایط عملکرد فراوری گندم حداقل 50 درصد کاهش می یابد. البته در همه محصولات استراتژیک باید منتظر این امر باشیم اما در گندم وضوح بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کود به اندازه کافی در کشور وجود دارد، گفت: به دلیل حذف ارز 4200 تومانی و افزایش چشمگیر قیمت این نهاده ها، کشاورزان قادر به خرید آن نیستند ضمن اینکه دولت نیز قیمت های خرید تضمینی را به گونه ای مشخص نموده که کشاورزان رغبتی برای کشت ندارند و حتی اگر توان اقتصادی هم داشته باشند حاضر به تأمین کود برای کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم نیستند.

این فعال بخش خصوصی گفت: با این شرایط خرید گندم به 4 تا 5 میلیون تن هم نمی رسد و دولت برای سال آینده ناچار به واردات 10 میلیون تن گندم خواهد بود که هزینه های گزافی را به کشور تحمیل خواهد نمود.

ملک زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان های لرستان، خوزستان و ایلام نیز مشکل بذر وجود دارد، گفت: در این استان ها نیز بذر محصولاتی مانند گندم و جو در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد و کشاورزان مجبور به تأمین بذر مورد نیازشان از بازار آزاد به دو برابر قیمت مصوب هستند.

مثلاً اگر قیمت بذری 3,500 تومان مشخص شده کشاورزان آن را حدود شش هزار تومان خریداری می نمایند. همچنین بعضی کارگزاری ها که دولت بذر را در اختیار آنها قرار داده تا به کشاورزان عرضه نمایند حدود 300 تا 400 تومان در هر کیلوگرم بذر را گران تر به کشاورز می فروشند.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1214

به "فراوری گندم 50 درصد افت می نماید ، عدم استقبال از کودهای شیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری گندم 50 درصد افت می نماید ، عدم استقبال از کودهای شیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید