خبرنگاران صاحبنظران روس: موافقتنامه بین طالبان و آمریکا برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شد

به گزارش مالکوم، مسکو - خبرنگاران - مقامها و کارشناسان روس معتقدند که موافقتنامه صلح بین آمریکا و گروه طالبان برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شده است.

خبرنگاران صاحبنظران روس: موافقتنامه بین طالبان و آمریکا برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراح کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) امروز یکشنبه گفت: ترامپ می خواهد توافقنامه آمریکا با گروه طالبان را به عنوان توافقنامه تاریخی معرفی کند هرچند که این توافق برای انتخابات تنظیم و امضا شده است.

کاساچوف به ریانووستی گفت: اگر این توافقنامه به حل مسائل متعدد افغانستان یاری کند فقط می توان از امضای آن شاد و شادمان شد.

توافق آمریکا و طالبان پس از نزدیک به دو سال و 11 دور مذاکره روز شنبه دهم اسفند ماه با حضور وزیران خارجه شماری از کشورهای منطقه و دنیا در دوحه توسط زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در پایتخت قطر امضا شد.

کاساچوف معتقد است که ترامپ می خواهد با امضای این توافقنامه به هدف مهمی برسد و به رای دهندگان امریکایی نشان دهد که نیروهای این کشور را حداقل از یک کشور خارج می نماید.

وی اضافه نمود: باوجود اینکه رئیس جمهوری امریکا از مدتها پیش و بارها اعلام نموده بود که نیروهای امریکا را از چند کشور خارج می نماید اما برعکس شد و نیروهای آمریکایی در کشورهای دیگر افزایش یافت.

مقام پارلمانی روس با بیان اینکه مفاد توافقنامه سوالاتی را پیش می کشد، ادامه داد: مساله البته این نیست که طالبان وعده می دهد با القاعده که هیچگاه دوستی ننموده روابط نداشته باشد. اما ممکن است این وعده طالبان را به رای دهنده آمریکایی به عنوان پیروزی دیپلماتیک معرفی نمایند و چنین رویکردی چندان جدی نیست.

وی اعلام کرد: آمریکا معمولا خود تصمیم می گیرد چه گروهی تروریست است و چه گروهی می خواهد به آن کشور حمله کند به این ترتیب شرایط برای اینکه شرایط کنونی در افغانستان حفظ گردد باقی می ماند اما توافقنامه ای تاریخی برای انتخابات امریکا امضا شده است.

آمریکا قصد حفظ کنترل بر ارتش افغانستان دارد

الکسی چپا معاون اول کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه معتقد است که آمریکا با استفاده از نیروهای مسلح خود توانست بر افغانستان کنترل داشته باشد و هدف اصلی این است که بتواند این کنترل بر کشور را در شرایط خروج تدریجی نیروهای خود به ارتش افغانستان منتقل کند.

مقام پارلمانی روس با بیان اینکه هر توافقنامه صلح به مراتب بهتر از اقدامات جنگی است، اضافه نمود: اگر همه طرف ها مفاد توافقنامه را اجرا نمایند بسیار خوب خواهد شد.

چپا گفت: آمریکا تلفات سنگین در افغانستان متحمل می گردد اما امروز تاحدودی بر این کشور کنترل یافته که در دست نیروهای امریکایی قرار گرفته است.

نماینده ارشد دومای روسیه اعلام کرد: اگر همه توافق ها اجرا شوند توافقنامه بین طالبان و آمریکا نتایج مشخصی بدست می آورد.

چندین کشور برای میزبانی مذاکرات بین افغان آمادگی دارند

زمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که چندین کشور برای میزبانی مذاکرات بین افغانی آمادگی دارند که در بین انها آلمان، نروژ، ازبکستان و اندونزی قرار دارند. با این حال طالبان ترجیح می دهد مذاکرات در مسکو صورت گیرد.

کابولوف که رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه است به ریانووستی گفت: اگر در افغانستان جنگ نباشد و دولت افغانستان حاکمیت بیابد با یاری جامعه دنیای می تواند بر تروریسم بین المللی و داعش غلبه بیابد که برای روسیه سودمند است.

موافقت نامه دوحه حرکت انتخاباتی ترامپ است

دمیتری سولونیکوف رئیس انستیتو توسعه حکومتی معاصر در روسیه معتقد است که موافقت نامه بین گروه طالبان و آمریکا که در دوحه امضا شده است به احتمال زیاد یک حرکت انتخاباتی ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر این کشور است.

وی با بیان اینکه این فرایند (خروج نیروهای امریکایی از افغانستان) 14 ماه به طول می انجامد، گفت: در این شرایط امریکا از هیچ جا خارج نخواهد شد. طالبان هم می تواند هر چیزی را وعده بدهد.

کارشناس روس گفت: کاهش نفوذ آمریکا در افغانستان واقعا به نفع طالبان است. نفوذ طالبان افزایش خواهد یافت و درآمد بیشتر و منابع انسانی بیشتر در اختیار خواهند داشت و آنها برای این هدف هر چیزی که لازم ببینند را وعده خواهند داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 772

به "خبرنگاران صاحبنظران روس: موافقتنامه بین طالبان و آمریکا برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صاحبنظران روس: موافقتنامه بین طالبان و آمریکا برای اهداف تبلیغاتی ترامپ امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید