دامداران خراسان جنوبی گرفتار تبعیض در توزیع نهاده ، راه چاره اصلاح ساختار مدیریتی در جهاد کشاورزی چیست؟

به گزارش مالکوم، تبعیض در توزیع نهاده ها و خوراک دام پیش از آنکه معلول فعالیت دلالان باشد، از سیستم پیچیده جهاد کشاورزی نشأت می گیرد؛ اما این مساله در نقاط محروم کشور، مانند خراسان جنوبی پررنگ تر دیده می گردد.

دامداران خراسان جنوبی گرفتار تبعیض در توزیع نهاده ، راه چاره اصلاح ساختار مدیریتی در جهاد کشاورزی چیست؟

گروه استان های خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * قیمت گوشت قرمز و سفید در کشور همچنان در حال افزایش است و سهم این کالای اساسی در سبد غذایی خانوار ها هر روز کوچکتر می گردد. درباره دلایل این افزایش موضوعات مختلفی را می توان آنالیز کرد، اما به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت، توزیع نامناسب نهاده و خوراک دام و گرانی این اقلام است.

بعضی کارشناسان به نقش زیاد مافیا در گرانی نهاده ها اشاره می نمایند، اما به نظر می رسد قبل از آنکه تقصیر را به عهده دلالان بدانیم، باید از سیستم توزیع نامناسب و ناهمخوان با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور گلایه کنیم. جواد الهامی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن در خراسان جنوبی است و در دانشگاه بیرجند در رشته کشاروزی تحصیل می نماید. او مدتی هم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مشغول به کار کارشناسی بوده و مسائل دامداران را برای تأمین نهاده ها به خوبی می داند.

او معقتد است که ساختار پیچیده و نامناسب وزارت جهاد کشاورزی و به سازمان های وابسته آن در استان ها، به تنهایی می تواند فرایند اتخاذ تصمیم های تسهیل گر در امر توزیع نهاده ها و خوراک دام، کند و حتی متوقف کند.

ساختار پیچیده جهاد کشاورزی

سیستم دستوری از مرکز به مراکز استان ها و ادارات هم مشکل دیگری است که دامداری را گرفتار نموده است. تصور کنید یک نوع رویکرد مدیریتی بدون توجه به تفاوت های اقلیمی در نقاط مختلف کشور ترویج گردد و لازم الاجرا باشد، آن زمان است که نهاده ها به آن منطقه از کشور که با خشکسالی دست و پنجه نرم می نماید به همان میزان ای برسد که نقاط سرسبز کشور خوراک دام دریافت می نمایند.

براساس اظهارات این فعال دانشجویی در خراسان جنوبی، مساله گرانی فقط درباره نهاده مطرح نیست. راه دور این استان به غرب کشور که منبع تأمین نهاده هایی مانند ذرت است و نبود سیستم حمل و نقل ریلی باعث شده قیمت تمام شده نهاده در این استان چند برابر نقاط دیگر کشور گردد. اما نکته اینجاست که یارانه نهاده ای که جهاد کشاورزی به دامداران این استان می دهد، با سایر نقاط کشور یکسان است.

از سوی دیگر چرا در همه نقاط کشور همه دامداران باید از نهاده های گران قیمتی مانند ذرت یا سویا استفاده کند؟ چرا راه حل های متفاوتی برای تأمین نهاده استفاده نمی گردد. مثلا در خراسان جنوبی که استانی مرزی است، می توان از امتیاز تهاتر مرغ با کشور های همسایه نهاده ها را تأمین کرد. یا در این استان که زمینه کشت یونجه وجود دارد، می توان کشاورزان را به کشت این خوراک دام تشویق کرد تا به این طریق هم کشاورزی رونق گیرد و هم خوراک دام با سهولت بیشتر و قیمت کمتر در اختیار دامداران قرار گیرد.

الهامی به خبرنگار ما شرح می دهد که از چه راه حل هایی می توان توزیع نهاده ها را در سراسر کشور عادلانه تر کرد یا با تغییر ساختار مدیریتی در جهاد کشاورزی، نظام توزیع نهاده ها را متناسب با شرایط اقلیمی، کشاورزی و امکانات در هر منطقه تغییر داد.

مشروح این تبادل نظر را در ویدئوی زیر ببنید:

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1858

به "دامداران خراسان جنوبی گرفتار تبعیض در توزیع نهاده ، راه چاره اصلاح ساختار مدیریتی در جهاد کشاورزی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دامداران خراسان جنوبی گرفتار تبعیض در توزیع نهاده ، راه چاره اصلاح ساختار مدیریتی در جهاد کشاورزی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید