صادرات کالای ایران به کشورهای دوردست در دوران کرونا

به گزارش مالکوم، رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون معتقد است: در شرایطی که با بحران کرونا رو به رو هستیم نباید تنها بر صادارت کالا به کشورهای همسایه متمرکز شویم، بلکه باید توسعه بازاهای هدف صادراتی به مقصد کشورهای دور دست و دارای ظرفیتهای بالقوه را هم در دستور کار قرار دهیم.

صادرات کالای ایران به کشورهای دوردست در دوران کرونا

رضا علیخانزاده در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به گستردگی اثرات و خسارات وارده ویروس کرونا به بسیاری از کسب و کارها و اقتصاد، اظهار کرد: با توجه به آنکه دامنه خسارات ناشی از بحران ویروس کرونا بسیار عمیق و وسیع ارزیابی شده است، موضوع تقاضا که منشاء فراوری و عرضه محسوب می گردد، به یکباره برای بسیاری از کالاها و خدمات متوقف شده و در صورتی که این وقفه طی چند ماه تداوم داشته باشد، موجب بهم ریختگی و ازهم پاشیدگی اقتصاد می گردد و اثرات و پیامدهای زیانباری به اقتصاد وارد می نماید.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه روابط اقتصادی کشور ما با جهان در حوزه های اقتصادی، پولی، کالایی و خدماتی به طور کامل برقرار نیست اثرات کرونا نسبت به بعضی از اقتصادها کمتر است، ولی همین تاثیرگذاری کم به دلیل ضعیف بودن ساختارهای اقتصادی کشور، می تواند شرایط شکننده ای را به وجود آورد که ضروری است تدابیر هوشمندانه و مدبرانه در این خصوص اندیشیده گردد.

ایجاد تنفس در معوقات سازمان امور اقتصادیاتی تا مهر 99

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون در ادامه بر لزوم ایجاد تنفس در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی واحدهای فراوریی و خدماتی تا مهر ماه سال جاری و پس از آن تعهد پرداخت حق بیمه دوران کرونا طی یکسال تاکید و ایجاد تنفس در پرداختهای معوق سازمان امور اقتصادیاتی تا اول مهرماه 1399 و بعد از آن اخذ اقتصادیات های معوق به صورت اقساط یکساله را پیشنهاد کرد.

به گفته وی، هرگونه معین اقتصادیاتهای مستقیم برای دوره اقتصادی منتهی به سال 1398 بهتر است بعد از مهرماه سال 99 مطالبه گردد.

علیخانزاده در عین حال استمرار صادرات با شرایط قبل از بحران کرونا را حداقل تا یکسال آینده ممکن ندانست و گفت: در چنین شرایطی عرضه ارز حاصل از صادرات بخش غیر دولتی به بانک مرکزی به وسیله صرافی ها نباید ملاک عمل واقع گردد، بلکه تعهد برگشت ارز به عنوان صرفاً برگشت به چرخه اقتصاد باید مدنظر قرار گیرد و ملاک، برطرف تعهد اظهارنامه های صادراتی در مقابل واردات باشد.

صادرات کالای ایرانی را منوط به کشورهای همسایه نکنیم!

رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق تعاون با بیان اینکه در شرایط کرونا نباید تنها بر صادرات کالا به کشورهای همسایه متمرکز شویم، اظهار کرد: این یک اشتباه استراتژیک است که صادرات کالای ایرانی را فقط منوط به کشورهای همسایه کنیم از این رو با حفظ کشورهای هدف صادراتی در مجاورت ایران اسلامی، ضروری است توسعه بازارهای هدف صادراتی به مقصد کشورهایی که دور دست تر و دارای پتانسیل های بالقوه تر هستند و کالای ایرانی قابلیت رقابت با آنها را دارد، در دستور کار قرار گیرد چرا که تنوع بازارها برای شرایط سیاسی کشور می تواند صادرات کشور را بیمه کند.

استفاده از ظرفیت تعاونی های تامین و توزیع در دوران کرونا

وی در سرانجام نقش تعاونی های تأمین و توزیع را در حذف دلالان موثر دانست و گفت: تعاونی ها با توجه به مسئولیت اجتماعی خود به ویژه تجربه مثبت دوران جنگ تحمیلی می توانند در شرایط حاضر موثر واقع شوند لذا باید از ظرفیت و پتانسیل آنها در ایجاد فضای مناسب اقتصادی استفاده و بسیاری از تصدیگری ها را به آنها واگذار کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 979

به "صادرات کالای ایران به کشورهای دوردست در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات کالای ایران به کشورهای دوردست در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید