مجلس عراق باید دولت را به اجرای توافقنامه با چین ملزم کند

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران به نقل از المعلومه، فاضل جابر نماینده ائتلاف فتح امروز در سخنانی با اشاره به توافقنامه چین با بغداد گفت: مجلس عراق باید دولت را به اجرای توافقنامه امضا شده با چین ملزم کند چرا که بیش از یک میلیارد دلار برای اجرای توافقنامه چین اختصاص یافته است.

مجلس عراق باید دولت را به اجرای توافقنامه با چین ملزم کند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

وی با بیان این مطلب اضافه نمود: دولت عراق از این توافق غفلت نموده است و به توافق با مصر روی آورده است، آن هم در شرایطی که توافق با پکن می توانست عراق را از توافقات دیگر بی احتیاج کند.

جابر در ادامه سخنان خود به فشارهای داخلی و خارجی پشت پرده عدم اجرایی شدن توافقنامه امضا شده با چین اشاره و اعلام نمود: مجلس عراق باید این امر را آنالیز و برای احیای توافق چین تجدید نظر کند.

در سپتامبر 2019 یک ماه قبل از شروع اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی نخست وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله دریافت از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی سابقه قرار دهد.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله ای از ابهام است و با آنکه کمیسیون مالی مجلس عراق تاکید دارد که این توافق در جریان است و متوقف نشده بعضی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق و عقب نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1232

به "مجلس عراق باید دولت را به اجرای توافقنامه با چین ملزم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس عراق باید دولت را به اجرای توافقنامه با چین ملزم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید