6 لایحه موافقتنامه و یادداشت تفاهم در مجلس به تصویب رسید

به گزارش مالکوم، خبرنگاران: نمایندگان مجلس 6 موافقتنامه و یادداشت تفاهم بین ایران و دولت های اوگاندا، کویت، ویتنام، ترکیه و کنیا را به تصویب رساندند.

6 لایحه موافقتنامه و یادداشت تفاهم در مجلس به تصویب رسید

به گزارش خبرنگار مجلسی خبرنگاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس 6 لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت های کنیا، اوگاندا، ترکیه، ویتنام و کویت را مورد آنالیز و تصویب قرار دادند.

براساس مصوبه نخست مجلس، لایحه موافقتنامه دوجنبه همکاری های فرهنگی، علمی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اوگاندا مشتمل بر یک مقدمه و 14 ماده به توضیح پیوست به تصویب رسید و اجازه مبادله اسناد آن داده شد.

همچنین وکلای ملت موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کنیا به منظور اجتناب از اخذ اقتصادیات مضاعف و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی در خصوص اقتصادیات بر درامد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی آن را به توضیح پیوست تصویب نموده و اجازه مبادله اسناد آن را دادند.

همچنین در تبصره یک این لایحه موافقتنامه مقرر شد هزینه های اقتصادی موضوع بند 3 ماده 11 موافقتنامه مجوز کسب درآمد غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی گردد.

در تبصره 2 این لایحه نیز تأکید شد که اجرای ماده 25موافقتنامه منوط به رعایت اصل 77 قانون اساسی است.

در ادامه این جلسه، یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در خصوص استفاده مشترک از دروازه های مرز زمینی رازی و کاپی کوی مشتمل بر 13 ماده پروتکل اصلاحی آن مشتمل بر دو ماده به توضیح پیوست و اجرای مبادله اسناد آن داده شد.

در تبصره ماده لایحه یادداشت تفاهم بین ایران و ترکیه نیز مقرر شد رعایت اصول 139 و 77 در اجرای مواد 10 و 11 این یادداشت تفاهم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

وکلای ملت در ادامه لایحه موافقت نامه بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه درباه استفاده مشترک از دروازه مرز زمینی اسندره و سرو به تصویب رسید و وکلای ملت در ماده واحده این لایحه اجازه مبادله اسناد این موافقتنامه را صادر نموده است.

در تبصره نخست این ماده واحده مقرر شد تا زمان الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی مفاد بند 11 ماده 3 موافقتنامه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران طبق موافقتنامه همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکیه که در تاریخ 25 اردیبهشت 1382 به امضای طرف های متعاهد رسیده است و مفاد کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که طرف ها عضو آن هستند امضا می گردد.

در تبصره دو نیز مصوب شد در اجرای مواد 10 و 11 این موافقتنامه رعایت اصول 139 و 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

نمایندگان مجلس در ادامه این جلسه با تصویب لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت در زمینه یاری به همکاری متقابل در امور گمرکی که مشتمل بر یک مقدمه و 22 ماده و 1 پیوست است، اجازه مبادله اسناد آن را صادر کردند.

همچنین طبق تبصره آن مقرر شد که رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی از سوی دولت جمهوری اسلامی در اجرای این موافقتنامه الزامی است.

بهارستان نشینان همچنین با تصویب ماده واحده لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام، مقرر کردند به منظور اجتناب از اخذ اقتصادیات مضاعف و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی در خصوص اقتصادیات های بردرآمد، این موافقتنامه مشتمل بر یک مقدمه و 29 ماده به توضیح پیوست به تصویب برسد و اسناد آن مبادله گردد.

طبق تبصره 1 مصوب شد هزینه های اقتصادی موضوع بند 3 ماده 11 موافقتنامه مجوز کسب درآمد غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی گردد.

براساس تبصره 2 ماده واحده این لایحه نیز رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی در اجرای موافقتنامه الزامی است.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 364

به "6 لایحه موافقتنامه و یادداشت تفاهم در مجلس به تصویب رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 لایحه موافقتنامه و یادداشت تفاهم در مجلس به تصویب رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید