گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن

به گزارش مالکوم، در دنیای پیشرفته کنونی که شبکه های مجازی و غول های نرم افزاری آن زمینه توسعه سبک زندگی دیجیتالی ما را فراهم نموده اند، گردشگری نیز دچار دگرگونی هایی تازه شده است. در این میان، استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی به پدیده ای با عنوان گردشگری مجازی انجامیده که تعریف آن عبارت است از ملاقات از مکان های گردشگری و نیز معرفی ظرفیت ها و قابلیت های صنعت توریسم به وسیله ابزارهای هوشمندانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) .

گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن

در حال حاضر تارنماهایی مانند اکسپدیا (EXPEDIA) یا ایر.بی.ان.بی (AIRBNB) از مهمترین درگاه های توریستی مجازی با شمار بالایی بازدید نماینده به شمار می فرایند که امکان بازدید بسیاری از کاربران از مکان های توریستی در سراسر دنیا را مهیا می سازند. در ایران با توجه به محدودیت هایی که در استفاده از اینترنت و فضای مجازی وجود دارد، توریستی مجازی به معنای واقعی آن وجود ندارد و فراهم شدن زمینه های آن احتیاجمند بسترسازی های مناسب است.

برای آنالیز چالش های پیش روی توریستی مجازی در کشور، آقای مهرزاد یکی از فعالان و کارشناسان حوزه توریستی به گفت وگو نشست. از دید وی با توجه به ظرفیت های بالای ایران در توریستی، توجه به گونه مجازی آن می تواند پیامدهایی ارزشمند و پرسود برای این صنعت داشته باشد.

در ادامه، سوالاتی در این زمینه از ایشان پرسیده شده است.

- به عنوان یکی از کارشناسان حوزه توریستی، چه تعریفی برای توریستی مجازی که از آن به عنوان توریستی هزاره سوم یاد می گردد، ارایه می کنید؟

- استفاده از فناوری های نوین رسانه ای و دیجیتالی مهمترین ویژگی این نوع توریستی است که آن را از توریستی سنتی متفاوت نموده است. توریستی مجازی البته نمودهایی از توریستی سنتی را نیز با خود دارد.اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه جاذبه های توریستی و بعلاوه ابزارهایی که بتوان به وسیله آن این اطلاعات را به سراسر دنیا مخابره کرد، 2 مقوله مورد توجه توریستی مجازی است.

فروش خدمات به وسیله درگاه های اینترنتی از مهمترین کارنمودهای توریستی مجازی است. در این روش، صاحبان کالا، تورهای توریستی، آژانس های هواپیمایی و صاحبان هتل ها با معرفی دقیق و انتشار جزییات محصول خود اقدام به خدمت رسانی به توریستان می نمایند و توریستان نیز به وسیله سامانه های اینترنتی یا محصول را خریداری می نمایند یا برای تماشا جاذبه های توریستی معرفی شده، به توریستی درکشورها می پردازند.

- مهمترین پیش احتیاج راه اندازی توریستی مجازی مناسب چیست و شرایط این گونه توریستی را در کشور ما چگونه می بینید؟

- لازمه های توریستی مجازی تنها راه اندازی یک سایت یا انتشار چند عکس نیست. مهمترین لازمه آن کیفیت عرضه محصولات است که این کیفیت خود احتیاجمند وسایل به روز و پیشرفته است. ما شاید در حوزه داخلی اقدام هایی در جهت اینترنتی کردن بعضی از سفرها انجام داده ایم اما به خاطر بعضی مسائل، هنوز در زمینه بازاریابی اینترنتی برای جذب توریست با مشکل روبه رو هستیم.

یکی دیگر از چالش های پیش روی نهادینه شدن توریستی مجازی بحث سرعت اینترنت و آزادی دسترسی به بعضی از شبکه ها است.

- شما از معرفی و فروش کالا به عنوان 2 کارکرد مهم توریستی مجازی یاد کردید. به نظر شما، کدام یک از این موارد، در درجه اهمیت - بیشتری نسبت دیگری قرار گرفته است و نقش برجسته تری در توریستی مجازی دارد؟

- در توریستی مجازی 2 مورد یاد شده لازم و ملزوم هم هستند و قابل تفکیک از هم نیستند. معرفی و اطلاع رسانی از مکان ها و جاذبه های توریستی و ارایه تاریخچه آن از جمله کارنمودهای مهم در این حوزه است و فروش وسایلی که بتواند به برترین نحو ممکن این مکان ها را معرفی کند و در معرض دید توریستان قرار دهد هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1904

به "گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید