آمریکا: برای مهار ایران در منطقه می مانیم

به گزارش مالکوم، خبرنگاران: فرمانده سنتکام مدعی است که حضور نظامی آمریکا در منطقه مانع دست درازی ایران به عربستان سعودی شده است و می افزاید، سعودی ها هنوز هم خواهان یاری برای ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران هستند.

آمریکا: برای مهار ایران در منطقه می مانیم

به گزارش خبرنگاران ژنرال کنت اف. مک کنزی جونیور، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز یکشنبه به عربستان سعودی سفر کرد و گفت که این کشور هنوز هم برای یاری به بازدارندگی در مواجهه با ایران درخواست یاری نظامی از آمریکا دارد؛ حتی در شرایطی که چشم انداز کاهش تعداد سربازان آمریکا در منطقه برای مقابله با تهدیدات در [شرق] آسیا بطور جدی وجود دارد.

لوییز مارتینز تحلیلگر نظامی و امنیتی شبکه خبری ای بی سی نیوز در گزارش خود نوشته است: دولت بایدن در حال ارزیابی وظایف ارتش ایالات متحده در سراسر دنیا، برای توزیع متمرکزتر منابع در راستای مقابله با تهدیدهای همتایان نزدیک -روسیه و چین- است. مک کنزی در خصوص نتیجه احتمالی این ارزیابی حدس نکرد، اما تأیید کرد که این مسئله نگرانی هایی را در عربستان ایجاد نموده است.

در حالی که ایران در سال های اخیر بارها تمایل خود برای گفت وگو و برقراری روابط محبت آمیز با همسایگان خود از جمله عربستان سعودی را اعلام کرده و در مقابل محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی درباره کشاندن جنگ به داخل خاک ایران لفاظی کرده است، مک کنزی، ژنرال ارشد آمریکایی در خاورمیانه مدعی است که اگرچه حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه مانع از تجاوزات ایران به عربستان سعودی شده است، اما به باور وی، آنچه بسیار مهمتر است، طیف گسترده ای از توانایی ها است که ما به آنها می دهیم. وی به پیوند میان سامانه های دفاع موشکی پاتریوت سعودی و آمریکا اشاره نمود که در صورت حمله موشکی احتمالی ایران به عربستان، سیستم هشدار فوری بهبودیافته را ارائه می دهند.

مک کنزی گفته است: نکته ای که من امروز گفتم و ما همواره آن را ادامه می دهیم این است: موضوع در واقع انواع تجهیزات موجود در اینجا نیست، بلکه بحث همکاری ما برای حداکثرسازی استفاده از 20 توپخانه پاتریوت است؛ به حداکثر رساندن این توانایی ها به طوری که اگر مسئله ای پیش آمد ما مطمئناً می توانیم خیلی سریع برای یاری به دوستان سعودی خود برگردیم. وی ادعا کرد: من معتقدم استقرار ما در تماشاخانه (حضور نظامیان بدون اقدام نظامی) مانع از حمله دولت به دولت از جانب ایران شده است.

وی در عین حال پذیرفت که حضور ایالات متحده در منطقه نتوانسته است از حملات نیروهای متحد ایران در منطقه جلوگیری کند. مک کنزی گفت: آن ها زیر بمباران مداوم یمن با انواع موشکهای بالستیک، کروز و پهپادهای کوچک هستند که بسیار آن ها را نگران آنها کرده و ما می خواهیم در این زمینه به آنها یاری کنیم. بنابر ادعای مک کنزی ، در سه ماه گذشته نیروهای حوثی در یمن حدود 100 موشک بالستیک، کروز و هواپیماهای بدون سرنشین را روانه عربستان سعودی کرده اند.

به نوشته ای بی سی نیوز، کوشش های ایالات متحده برای لینک کردن توپخانه های دفاع موشکی پاتریوت سعودی و آمریکا به نیروهای عربستان سعودی یاری کرده است تا تعداد زیادی از موشک های پرتاب شده از یمن را رهگیری نمایند. مک کنزی معتقد است که به حداکثر رساندن توانایی های سیستم های تسلیحاتی آمریکایی در منطقه بسیار مهم است و همچنین مطلع است که کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا می تواند منجر به تحریک حملات به عربستان گردد. وی مدعی است که کاهش سطح نیروهای آمریکایی در سال 2019 منجر به چرخه تحرکات تنش آمیز متقابل در منطقه شد که با حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق در ژانویه 2020 به نوعی خاتمه یافت.

اگرچه این احتمال وجود دارد که کاهش نیروهای آمریکایی در منطقه بتواند فرصت هایی را برای روسیه و چین ایجاد کند تا شکاف موجود در فروش احتمالی سلاح را پر نمایند ، اما مک کنزی خیلی نگران این احتمال نیست. وی می گوید: من فکر می کنم ما هنوز هم در اینجا حضور خواهیم داشت. ممکن است دقیقاً شبیه حضور پنج یا هفت سال پیش نباشد که ما صدها و هزاران نیرو را در اینجا داشتیم، اما من فکر می کنم برای استفاده از آنچه داریم، بسیار هوشمندانه بازی خواهیم کرد. و این لزوما فقط یک کشتی یا یک زیردریایی یا یک ناو هواپیمابر نیست، بلکه کل مواضع دولت ایالات متحده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1585

به "آمریکا: برای مهار ایران در منطقه می مانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: برای مهار ایران در منطقه می مانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید