اسکرین کست در برابر اسکرین میرورینگ؛ کدام یک بهتر است؟

به گزارش مالکوم، بسیاری از کاربرها در هنگام اتصال موبایل به یک صفحه نمایش دیگر مثل تلویزیون با مشکل روبرو می شوند. آیا باید از قابلیت اسکرین کست یاری بگیرند یا در سناریوهای دیگر بهتر است از اسکرین میرورینگ استفاده نمایند؟ اصلا چه تفاوتی بین این دو قابلیت کاربردی وجود دارد؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال، درباره مزایا و معایب هر دو قابلیت هم صحبت می کنیم.

اسکرین کست در برابر اسکرین میرورینگ؛ کدام یک بهتر است؟

اگر شما با خانواده تان به تماشای فیلم و سریال می نشینید، برای تیم خود پروژه های مختلفی را ارائه می دهید یا به هر نحوی با اعضای گروهتان به همکاری می پردازید، شما نیاز دارید تا صفحه موبایل خود را به نحوی به وسیله دستگاهی دیگر به اشتراک بگذارید. به طور معمول، شما باید از دو فرایند اسکرین کست و اسکرین میرورینگ بهره ببرید. با این حال، شاید این سوال در فکر تان شکل گرفته این دو فرایند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا اصلا تفاوت قابل توجهی بین این دو مورد وجود دارد؟

اسکرین کست چیست؟

اسکرین کست یعنی شما صفحه دستگاهتان (گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر) را به وسیله شبکه اینترنت با سیم یا بی سیم به یک صفحه مانیتور دیگر متصل کنید.

با استفاده از قابلیت اسکرین کست شما می توانید محتواهای مختلفی نظیر ویدیوها، تصاویر و هر گونه فایل قابل مشاهده ای را روی یک مانیتور یا تلویزیون در معرض نمایش عموم قرار دهید. بعد از روشن کردن این قابلیت، دستگاه گیرنده اطلاعات دریافتی را مدیریت و کنترل می نماید.

به موازات اسکرین کست، شما می توانید از دستگاه فرستنده برای کارهای دیگر هم بهره ببرید. برای مثال، اگر شما یک فایل پاور پوینت را به واسطه اسکرین کست در حال به اشتراک گذاری هستید و هم زمان یک پیغام هم دریافت نموده اید، شما می توانید به پیغام مورد نظر در صورت نیاز پاسخ داده و حتی مکالمه تان را ادامه بدهید. از آن سو، هر فردی که کنترل دستگاه گیرنده را در دست داشته باشد، به راحتی می تواند فایل مورد نظر را متوقف نموده یا فیلم و سریال ها را به جلو یا عقب ببرد.

برای اسکرین کست به چه سخت افزاری نیاز است؟

اسکرین کست به منظور تعامل های از راه دور کاملا ایده آ ل است. منظور از تعاملات راه دور، محتواهایی است که شما می خواهید به نمایش گذاشته تا دیگران درباره آن محتواها نظر بدهند. به طور کلی دستگاهی که می خواهید اسکرین کست را روی آن انجام دهید باید چهار ویژگی زیر را داشته باشند:

1. دستگاه باید هوشمند باشد. برای مثال می توان به تلویزیون های هوشمند، تبلت یا حتی کامپیوترهای مدرن اشاره نمود.

2. یک دستگاه سازگار به منظور دریافت و مشاهده محتوا

3. یک شبکه اینترنت پایدار و قابل اتکا که بتوان اسکرین کست را بدون وقفه انجام دهد.

4. شاید نیاز باشد تا یک نرم افزار یا برنامه ای برای یاری به فرایند اسکرین کست نصب گردد. با این حال در بیشتر اوقات، دستگاه های سازگار با این قابلیت، در داخل بخش رابط کاربری خود دارای برنامه ای برای انجام اسکرین کست هستند.

آموزش اجرای اسکرین کست تنها در چهار قدم

با وجود این که نحوه انجام فرایند کست کاملا به دستگاه شما ارتباط دارد، به طور کلی باید چهار قدم را برای فعال سازی این قابلیت در نظر گرفت. این چهار قدم به توضیح زیر است:

1. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که دستگاه های فرستنده و گیرنده هر دو به یک شبکه اینترنت متصل شده اند.

2. روی دستگاه فرستنده، به سراغ برنامه یا محتوایی بروید که می خواهید آن را به اشتراک بگذارید. سپس قابلیت Cast را فعال کنید.

3. با فعال سازی گزینه Cast، گوشی هوشمندتان محیط اطراف را به منظور یافتنِ دیوایس های موجود اسکن می نماید.

4. به محض این که دستگاه فرستنده پیروز شد دستگاه گیرنده را شناسایی نموده و به آن اتصال یابد، اطلاعات مورد نظر روی صفحه دستگاه گیرنده به نمایش در می آید.

مزیت و معایب اسکرین کست

با این که قابلیت اسکرین کست به شدت سودمند است، این ویژگی ایراداتی هم دارد. برخی از مهم ترین مزیت و معایب اسکرین کست به توضیح زیر است:

1. اسکرین کست یک ابزار فوق العاده برای تعامل و همکاری است؛ کما این که دیگر افراد هم می توانند محتوای ارائه شده را کنترل یا مدیریت نمایند.

2. ویژگی اسکرین کست، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. به این معنا که شما می توانید صفحه نمایش دستگاه فرستنده را خاموش نموده یا به فعالیت های دیگری نظیر وب گردی یا پاسخ دادن به پیغام های مختلف در هنگام کست مشغول شوید.

3. با اسکرین کست، شما تنها چیزی را نمایش می دهید که نیاز است. اطلاعات غیر ضروری مثل بخش نوتیفیکشن و تنظیمات مخفی به جای مانده و روی صفحه نمایش دستگاه گیرنده ظاهر نمی شوند.

4. اسکرین کست به یک شبکه اینترنت با ثبات و پایدار نیاز دارد. اگر شبکه اینترنت شما دچار قطع و وصلی های بسیار زیاد است، کیفیت چیزی که روی مانیتور یا تلویزیون پخش می گردد ممکن است ضعیف گردد.

اسکرین میرورینگ چیست؟

اسکرین میرورینگ که به نام پخش آینه ای و بعلاوه صفحه نمایش بی سیم در ویندوز 11 هم شناخته می گردد، به شما اجازه می دهد تا کلِ صفحه نمایش دستگاه تان را مضاعف یا به اصطلاح آینه ای نموده و در یک دستگاه دیگر به وسیله اتصال Peer-to-peer پخش کنید. ضرورتا دو دستگاه مورد نظر باید به وسیله اتصال مستقیمْ که به وسیله تکنولوژی نمایشِ بی سیم نظیر Miracast و AirPlay ایجاد شده، به یکدیگر متصل شوند.

هنگامی که شما صفحه نمایش تان را آینه ای می کنید، تمامی محتویات داخل صفحه نمایش دستگاه فرستنده تان روی صفحه نمایش گیرنده یا همان تلویزیون به نمایش کشیده می گردد. اگرچه، تنها به واسطه دستگاه فرستنده می توان محتواهای مختلف را مدیریت یا کنترل کرد؛ درست برخلاف قابلیت اسکرین کست که کاربرها می توانستند با دستکاری دستگاه گیرنده، محتواهای مورد نظر را تغییر دهند. در اسکرین میرورینگ شما قادر نخواهید بود از دستگاه فرستنده در حین پردازش پخش آینه ای به منظور انجام فعالیت های دیگر حتی پاسخ به پیغام بهره ببرید؛ چراکه هر فعل و انفعالاتی که روی دستگاه انجام گیرد، روی صفحه نمایش دوم به راحتی پخش می گردد.

چه زمانی باید از قابلیت اسکرین میرورینگ استفاده کنیم؟

اسکرین میرورینگ برای موقعیت هایی ایده آل است که شما صرفا می خواهید خیلی سریع و راحت محتواهای خاصی را با گروهی از افراد به اشتراک بگذارید. انجام این فرایند به وجود چهار آیتم بستگی دارد:

1. یک دستگاه که در داخل آن فناوری نمایش بی سیم تعبیه شده که از اسکرین میرورینگ پشتیبانی نموده و می تواند اطلاعات را ارسال کند.

2. یک دستگاه دوم که از قابلیت اسکرین میرورینگ پشتیبانی نموده و می تواند اطلاعات را دریافت نموده، به تصویر کشیده و به تبع محتواهای مورد نظر را پخش کند.

3. اگر دستگاه گیرنده سازگار نباشد، برخی از فناوری های صفحه نمایشِ بی سیم از آداپتورهایی استفاده می نمایند که شما می توانید با خرید این آداپتورها و اتصال آن به وسیله پورت HDMI به تلویزیون، فرایند اسکرین میرورینگ را به راحتی اجرا کنید.

4. شما به احتمال بسیار قوی به اتصال شبکه دیگر یا وای-فای نیاز پیدا نمی کنید. هر دستگاهی که از ویژگی اسکرین میرورینگ پشتیبانی می نماید قطع به یقین دارای فناوری نمایش بی سیم است که صرفا به یک ارتباط P2P برای اجرای اسکرین میرورینگ نیاز دارد.

آموزش اجرای اسکرین میرورینگ در چهار قدم

شبیه به فرایند اسکرین کست، اجرای قابلیت اسکرین میرورینگ هم بستگی به نوع دستگاهتان دارد. با این حال، به طور کلی در چهار قدم می توان اسکرین میرورینگ را به درستی اجرا کرد:

1. هر دو دستگاه را روشن نموده و یک ارتباط مستقیم را بین دو دستگاه ایجاد کنید.

2. شما به احتمال زیاد می توانید با رفتن به بخش Settings یا سربرگ Display، قابلیت Screen Mirroring یا Wireless Display را اجرا کنید. بدیهی است که این قدم باید در دستگاه فرستنده انجام گردد.

3. به محض ظاهر شدن نام و مدل دستگاه گیرنده، شما می توانید به آن متصل شوید. گفتنی است اگر دستگاه گیرنده به هیچ عنوان در فهرست دیوایس ها پیدا نشد، باید از یک آداپتور یا دانگل USB برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر بهره ببرید.

4. زمانی که دستگاه ها به یکدیگر متصل شدند، تمامی محتواها روی دستگاه فرستنده، روی صفحه دستگاه گیرنده به تصویر کشیده می شوند. بنابراین، قبل از اتصال حتما محیط کاری را در دستگاه فرستنده مرتب کنید.

مزایا و معایب قابلیت اسکرین میرورینگ

شبیه به اسکرین کست، ویژگی اسکرین میرورینگ هم دارای مزایا و معایبی است:

1. اسکرین میرورینگ موجب خلق تجربه بصری بهتری می گردد؛ چراکه فرایند پخش به کیفیت شبکه اینترنت ارتباطی ندارد. بنابراین، شما قادر خواهید بود ویدیوها، پاور پوینت ها و هر محتوای دلخواه را به راحتی و خیلی روان اجرا کنید.

2. اسکرین میرورینگ برای افراد و موقعیت هایی به شدت ایده آل است که مجری دلش نمی خواهد دیگران در اجرا و پخش دخالت داشته باشند؛ چراکه تنها فردِ دارنده دستگاه فرستنده می تواند محتوا را مدیریت و کنترل کند.

3. یکی از معایب اسکرین میرورینگ، نمایش تمامی اطلاعات صفحه دستگاه فرستنده است. بنابراین، نمی توان یک محتوا یا نوتیفیکشن را از دیدِ عموم پنهان کرد. حاضرین می توانند تمامی اطلاعات را مشاهده نمایند.

4. اگر مشغول یک کار تیمی هستید، شاید این موضوع که هم تیمی ها نمی توانند محتوای در حال پخش را کنترل نمایند، یک عیب و ایراد اساسی تلقی گردد.

5. در برخی از موارد که آداپتورها و دانگل ها پایدار نیستند، فرایند پخش می تواند آزاردهنده و ناپایدار باشد.

6. علاوه بر این موضوع، از آنجایی دستگاه فرستنده به طور کامل اطلاعات در حال ارسال را کنترل می نماید، شما قادر نخواهید بود به فعالیت های دیگر بپردازید.

اسکرین کست یا اسکرین میرورینگ؛ کدام یک بهتر است؟

همان طور که به واسطه این مقاله متوجه شده اید، هر یک از این دو قابلیت دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. با این حال، در قدم اول شما باید نیازها و کاربردهای خود را آنالیز کنید. بعلاوه موقعیت و مقدار تعاملی که با حاضرین دارید هم یکی دیگر از نکات مهمی است که باید در نظر بگیرید.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، نوع دستگاه ها هم به شدت اهمیت دارد. در بیشتر اوقات، کاربرها دلشان می خواهند محتواهای داخل گوشی هوشمند را به وسیله تلویزیون با دیگر افراد حاضر در مکان به اشتراک بگذارند. وجودِ یک تلویزیون هوشمند می تواند فرایند اشتراک گذاری را راحت تر نموده و به تبع، تجربه اسکرین کست و اسکرین میرورینگ هم لذت بخش تر خواهد بود.

در حال حاضر، تلویزیون های هوشمندی که از قابلیت اسکرین کست بهره می برند از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر برای خرید تلویزیون فول اچ دی قرار است به زودی اقدام کنید، پیشنهاد می کنیم در مشخصات فنی دستگاه به این نکته هم توجه کنید آیا تلویزیون هوشمند است؟ در قدم بعدی، در پی این مشخصات باشید که آیا تلویزیون هوشمند مورد نظر از قابلیت اسکرین کست بهره می برد یا خیر. خوشبختانه در حال حاضر، بیشتر تلویزیون های هوشمند فارغ از قیمتی که دارند از قابلیت اسکرین کست پشتیبانی می نمایند. بنابراین، با خرید یک تلویزیون هوشمند مناسب می توانید به راحتی از قابلیت اسکرین کست بهره ببرید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2168

به "اسکرین کست در برابر اسکرین میرورینگ؛ کدام یک بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکرین کست در برابر اسکرین میرورینگ؛ کدام یک بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید