ایجاد مراکز راهنمایی شغلی در 43 دانشگاه کشور

به گزارش مالکوم، مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم از ایجاد مراکز راهنمایی شغلی در 43 دانشگاه کشور اطلاع داد.

ایجاد مراکز راهنمایی شغلی در 43 دانشگاه کشور

محمدسعید سیف در مصاحبه با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهداف فرهنگ سازی رصد شرایط دانش آموختگان در دانشگاه ها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی نفعان در رابطه با شرایط اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت های محیطی و شرایط بازار کار منطقه ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانه های اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با دریافت اطلاعات شرایط اشتغال فارغ اتحصیلان حدود 90 دانشگاه کشور تدوین شد. بر اساس نتایج به دست آمده، دانش آموختگان دکتری در سال 98 81.59 درصد، کارشناسی ارشد 63.67 درصد، کارشناسی 52.97 و کاردانی 59.81 اشتغال دارند. همچنین رشته آموزش زبان، مهندسی مکانیک و مهندسی مواد به ترتیب بیشترین درصد اشتغال را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به ایجاد مراکز راهنمایی شغلی در دانشگاه ها گفت: توسعه فعالیت های دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی خوشبختانه باعث افزایش تحصیکرده های دانشگاهی شده و لازم است برای هماهنگی و اثربخشی این دانش آموختگان در جامعه برنامه های مناسبی تدوین شود. این درحالی است که آمارها، اطلاعات و پژوهش های اجرا شده درخصوص شرایط اشتغال کشور، حاکی از افزایش نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال های اخیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به رشد تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، تخصصی تر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب و کارها بر پایه فناوری، توسعه مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و لزوم توسعه و بهره وری صنایع کشور، ایجاد مراکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی جهت افزایش اشتغال پذیری دانش آموختگان امری ضروری می باشد.

سیف گفت: به این منظور، برنامه ریزی های مناسبی توسط دفتر ارتباط با جامعه و صنعت صورت پذیرفت. در سال 98، 40 دانشگاهی که شرایط ایجاد تاسیس چنین مرکزی را داشته و آمادگی خود را اعلام کردند مورد آنالیز و ارزیابی قرار گرفتند.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم بیان نمود: پس از ارزیابی عملکرد دانشگاه ها، 23 دانشگاه برای ایجاد مرکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی انتخاب و مورد حمایت اقتصادی قرار گرفته و حمایت اقتصادی از 20 دانشگاه دیگر نیز درحال پیگیری است. به منظور هماهنگی و برنامه ریزی مناسب اولین جلسه هماهنگی با نمایندگان 23 دانشگاه منتخب برگزار گردید.

در این جلسه پس از ارایه تجربیات دانشگاه های صنعتی شریف(رصد اشتغال)، صنعتی امیرکبیر (کارآموزی)، خوارزمی (مرکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی)، دانشگاه تهران و سامانه مجازی باما برنامه پیشنهادی 6 ماه آینده این مرکز مشخص و ابلاغ شد.

انتهای پیغام/4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 838

به "ایجاد مراکز راهنمایی شغلی در 43 دانشگاه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد مراکز راهنمایی شغلی در 43 دانشگاه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید