جنگل ابر شاهرود مرز زیبایی دو اقلیم

به گزارش مالکوم، در این مقاله از معرفی دیدنی های ایران درباره یکی از جنگل های شمال شرق کشور بنام جنگل ابر که در شهرستان شاهرود قرار گرفته است سخن خواهیم گفت . پس اگر در پی طبیعت های بکر در ایران هستید حتما سری به این جنگل زیبا و دیدنی بزنید . پس با مجله خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر درباره این مکان بدانید

جنگل ابر شاهرود مرز زیبایی دو اقلیم

مختصری درباره جنگل ابر شاهرود بدانید :

جنگل ابر قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می باشد. این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به علت این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت ها نزدیک اند که به نظر می رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می گردد

این جنگل 114اُمین اثر طبیعی است که به وسیله سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در لیست میراث طبیعی ایران نهاده شد .

جنگل ابر کجاست ؟

این جنگل در منطقه البرز مرکزی و در نزدیکی روستای ابر (شاهرود) واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است

گونه های جانوری

از گونه های جانوری این منطقه می توان خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول را نام برد

چرا جنگل ابر؟

  • زیبایی های بی حد و حصر جنگل ابر، فرصتی برای فکر کردن و گرفتن تصمیم به شما نمی دهد. با تماشا تصاویر این مکان خارق العاده بدون شک راهی جاده خواهید شد.
  • این جاذبه با وجود داشتن جنگل های 40 میلیون ساله هیرکانی، یکی از میراث های طبیعی مهم ایران است.
  • با حضور در اینجا یکی از رویاهای هر انسانی، یعنی نهاده شدن بر بالای ابرها به حقیقت می پیوندند.
  • گونه های گیاهی و جانوری بسیار متنوع و نادری در این جنگل دیده می شوند.
  • اگر از علاقه مندان به گیاه شناسی هستید، جنگل ابر یکی از برترین مکان ها برای شماست.

آبشارها و چشمه های جنگل ابر

آبشارهای شرشر و آلوچال دو تا از مشهورترین آبشارهای جنگل ابر هستند و بسیاری در سفر به این جا سعی می نمایند تا بازدیدی از این آبشارها داشته باشند. در کنار این ها، ده ها آبشار روان دیگر نیز در دل جنگل های ابر وجود دارند که اگر خوش شانس باشید می توانید در کوه پیمایی های خود به آنها برخورد کنید. البته بازدید از آبشار شرشر به علت صعب العبور بودن راستا، بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیر ممکن است و تنها طبیعت گردان و کوه نوردان حرفه ای می توانند خود را به آن برسانند.

آبشار آلوچال و دالان بهشت : آبشار آلوچال خود از 2 آبشار بزرگ تشکیل شده است که از فاصله چند صد متری بر روی هم می ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می دهند. ارتفاع این آبشار که در دامنه های شمالی البرز شرقی واقع شده است، حدود 25 متر است. برای رسیدن به این جاذبه زیبا باید 50 کیلومتر راستا آسفالت، 9 کیلومتر راستا شوسه و 5 کیلومتر پیاده روی انجام داد. دالان بهشت نیز منطقه ای تماشایی و پوشیده از درختان درهم رفته است که قسمتی از راستا رسیدن به آبشار آلوچال را شامل می گردد.

راستا دسترسی به آبشار آلوچال :

از شاهرود به سمت آزاد شهر و سپس روستای ابر حرکت کنید. در حاشیه شمال غرب روستا، جاده ای خاکی می بینید که در خاتمه به روستای شیرین آباد ختم می گردد. در این جاده حرکت کنید تا به کوه رستم برسید. در کنار این کوه راستای پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکت خود ادامه داده تا به دالان بهشت برسید. از اینجا راستا را ادامه داده تا به یک فرعی دیگر برسید. آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است.

چشمه های جنگل ابر : در کنار این آبشارها، جنگل ابر پر از چشمه سارهای جوشان است که برای تامین آب می توانند یاری بزرگی برای گردشگران و جنگل نوردان باشند. از جمله معروف ترین این چشمه ها می توان به چشمه ترش و چشمه قطری اشاره نمود. چشمه ترش یکی از برترین و محبوب ترین مکان های کمپ و اقامت نیز به شمار می رود.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2052

به "جنگل ابر شاهرود مرز زیبایی دو اقلیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل ابر شاهرود مرز زیبایی دو اقلیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید