حقایق باورنکردنی درباره تاج محل که باید قبل از سفر نوروزی به هند بدانید

به گزارش مالکوم، تاج محل یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری هند است و می توان این را قطع به یقین گفت که خیلی از توریستان فقط و فقط به خاطر بازدید از تاج محل، راهی هند می شوند. با این حساب، به شما توصیه می کنیم که قبل از سفر نوروزی به هند، بیشتر با بنای تاج محل آشنایی پیدا کنید تا بتوانید استفاده بیشتری از سفرتان به هند ببرید. مطمئن باشید که با خواندن این مطلب، بیش از پیش شیفته تاج محل می شوید و با هیجان و علاقه بیشتری به هند سفر می کنید. پس با ما همراه باشید تا با هم چند حقیقت جالب درباره تاج محل را آنالیز کنیم.

حقایق باورنکردنی درباره تاج محل که باید قبل از سفر نوروزی به هند بدانید

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی لحظه آخری همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

  1. همسر شاه جهان که در واقع تاج محل برای او ساخته شده است، در سال 1631 در حال زایمان چهاردهمین فرزند شاه جهان از جهان رفته است! جالب است که بدانید ممتاز محل، همسر مورد علاقه شاه جهان بوده است و به خاطر ناراحتی فقدان او بوده است که شاه جهان دستور ساخت این بنا را در هند داده است. اتفاقا به همین دلیل هم هست که جهانیان تاج محل را به عنوان نماد عشق می شناسند. با این حساب، به شما توصیه می کنیم که اگر در تور هند نوروز 99 به آگرا سفر کردید، مطالعه ای درباره این داستان عاشقانه داشته باشید و پای حرف تورلیدرها در خصوص این داستان عاشقانه بنشینید.
  2. در طول هر سال حدود 8 میلیون نفر از بنای تاج محل دیدن می نمایند. شاید برایتان باورش عجیب باشد، اما ممکن است که در طول یک روز، بیش از 50،000 نفر از تاج محل دیدن نمایند. همین آمار و ارقام ساده نشان می دهد که تاج محل چه بنای مشهوری در جهان است و چقدر هوادار دارد. حالا تصورش را بکنید که همه این توریستان می خواهند که در کنار تاج محل، عکس سلفی هم بگیرند تا ببینید که دقیقا در تاج محل چه خبر است و چه شلوغی در زمان بازدید از تاج محل در تور هند در انتظارتان است!
  3. یکی از جالب ترین حقایق درباره تاج محل این است که رنگ بنای تاج محل در ساعات مختلف شبانه روز تغییر پیدا می نماید و این به خاطر انعکاس نوری است که به آن می تابد. این بنا در زیر نور آفتاب و نور مهتاب به دو شکل مختلف دیده می گردد و به همین دلیل هم هست که ما به شما توصیه می کنیم حداقل دو بار در دو زمان مختلف از بنای تاج محل دیدن کنید و یا اینکه یک هتل در نزدیکی تاج محل برای اقامتتان رزرو کنید تا بتوانید چشم انداز این بنا را در نورهای مختلف روز ببینید.
  4. ساخت تاج محل 22 سال به طول انجامیده است و حدودا 32 میلیون روپیه هم برای ساختش هزینه شده است. این هزینه معادل 1 میلیارد دلار امروزی است و اصلا هزینه کمی نبوده است. از این گذشته، جالب است که بدانید برای ساخت این بنای فاخر از 20،000 کارگر و 1،000 فیل استفاده شده است. نکته جالب دیگر در خصوص تاج محل این است که در ساخت و تزئین آن از 28 مدل جواهر قیمتی و نیمه قیمتی استفاده شده است.
  5. گفته می گردد که قرار بوده یک تاج محل سیاه رنگ هم در هند ساخته گردد تا آرامگاه خود شاه جهان باشد. اما نهایتا این بنا ساخته نشده است و شاه جهان را هم کنار همسرش در همین بنای تاج محل خاک نموده اند. جالب است که بدانید یک ساختمان نیمه کاره در قسمت رو به رویی تاج محل وجود دارد که احتمالا همان تاج محل سیاه رنگ نیمه کاره است و چشم اندازهایی از آن از حیاط تاج محل دیده می گردد. به شما توصیه می کنیم که در تور نوروزی هندوستان نگاهی به این تاج محل نیمه کاره نیز بیندازید تا تجربه تان از بازدید از تاج محل جالب تر گردد!
  6. مزارهایی که به عنوان سنگ قبر شاه جهان و ممتاز محل به توریستان معرفی می شوند، خالی هستند! در واقع مزار اصلی َآن ها دو طبقه پایین تر از جایی است که توریستان از آن بازدید می نمایند و هیچ کسی اجازه نزدیک شدن به آن ها را ندارد.
  7. داستانی در خصوص تاج محل وجود دارد که حاکی از این است که بعد از اتمام ساخت تاج محل، دستان همه هنرمندانی که در ساخت آن نقش داشتند، بریده شد تا دیگر نتوانند بنایی به زیبایی تاج محل بسازند! اما خوشبختانه باید به شما بگوییم که احتمالا این داستان یک افسانه است و حقیقت ندارد! دلیلش هم این است که معمار تاج محل، بعد از ساخت این بنا اقدام به ساخت قلعه سرخ آگرا نموده است و این نشان می دهد که حداقل تا آن موقع دستانش سالم بوده اند!
  8. تاج محل 171 متر ارتفاع دارد و این بدین معنی است که این بنا از قطب منار که در دهلی واقع شده است و به عنوان بلندترین بنای آجری جهان شناخته می گردد هم بلندتر است.
  9. تاج محل آدینه ها بسته است دلیلش هم این است که آدینه ها در مسجد تاج محل نماز اقامه می گردد. نکته عجیب در این مورد این است که دادگاه عالی هند اعلام نموده که ورود نمازگزارانی که اهل آگرا نیستند، به این بنا در روز آدینه ممنوع است! شاید باورش برایتان عجیب باشد، اما آدینه ها در گیت ورودی کارت های شناسایی نمازگزاران آنالیز می گردد تا مطمئن شوند که همه نمازگزاران اهل آگرا هستند! دلیل این کارشان هم این است که نمی خواهند مسجد تاج محل بیش از اندازه شلوغ گردد و آسیبی به این بنای ارزشمند وارد گردد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که در تور هند نوروز 99، بازدید از تاج محل را به روز دیگری در هفته موکول کنید و روز آدینه را برای بازدید از آن در نظر نگیرید.
  10. این مورد آخری، عجیب ترین حقیقتی است که می توانیم راجع به تاج محل به شما بگوییم! عجیب است، اما باید به شما بگوییم که برخی از مورخین معتقدند که 300 سال قبل از شاه جهان، بنای تاج محل ساخته شده است! اگر این گفته آن ها درست باشد، یعنی اصلا داستان عاشقانه ای پشت ساخت تاج محل نبوده است! این تاریخ شناسان اعتقاد دارند که تاج محل یک معبد هندو بوده است و یک پادشاه هندو آن را برای شیوا (خدای هندو) درست نموده است! این مورخین اعتقاد دارند که وقتی همسر شاه جهان فوت نموده است، مزار او را به این معبد انتقال داده اند و بعدا یک گنبد به بنای معبد هندو اضافه نموده اند و آن را به یک آرامگاه تبدیل نموده اند!
منبع: مجله سفر
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 653

به "حقایق باورنکردنی درباره تاج محل که باید قبل از سفر نوروزی به هند بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق باورنکردنی درباره تاج محل که باید قبل از سفر نوروزی به هند بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید