دردهایی که باید جدی گرفته گردد

به گزارش مالکوم، همه انسان ها درد فیزیکی را تجربه می نمایند که دلایل مختلفی دارند، اما بعضی از این دردها خطرناک و مهم هستند و به گفته کارشناسان، افراد باید این نوع دردها را جدی گرفته، علائم آن را بشناسند و اقدامات ضروری را برای التیام و برطرف دلیل آن انجام دهند.

دردهایی که باید جدی گرفته گردد
درد فیزیکی بخشی از زندگی روزمره ماست. درد بر اثر آسیب دیدگی، بیماری یا انجام دادن ورزش های سنگین به وجود می آید. به نقل از سایت ام اس ان ، علت بسیاری از دردها را می توان بدون مراجعه به پزشک دریافت ، اما وقتی که به عنوان مثال هیچ علتی برای سر درد مداوم یا کمر درد آزاردهنده وجود نداشته باشد، لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این درد می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. اما چه نوع دردهایی را باید جدی تلقی کرد ؟

سوزش، درد یا بی حسی در پاها یا کف پااحساس سوزش، بی حسی،سوزن سوزن شدن در پا یا کف پا می تواند نشانه احتمالی بیماری نوروپاتی دیابتی یعنی بیمار شدن و آسیب تماشا اعصاب بر اثر بالا بودن قند خون باشد.

متاسفانه، میلیون ها نفر در سراسر دنیا وجود دارند که عوارض بیماری قند را نادیده می گیرند و در نهایت دچار عواقب جدی آن می شوند. بعضی از عوارض دیگری که در کنار این درد به وجود می آید شامل خشکی دهان، تشنگی و گرسنگی مداوم، خارش و خشکی پوست، کندی در التیام زخم ، تکرر ادرار و تاری دید است. در صورت بروز هر یک از این علایم به پزشک مراجعه کنید.

سردردهای غیر قابل تحملسردرد، علل متعددی دارد و بر اثر بی آبی، گرفتگی سینوس یا استرس به وجود می آید و می توان با مصرف آب ، شست وشوی بینی، مدیتیشن یا خواب راحت از آن پیشگیری کرد. اما، اگر این راهکار ها مفید واقع نشد آن را به عنوان یک علامت هشدار جدی بگیرید زیرا این درد می تواند نشانه خون ریزی مغزی باشد.

کمر درد ناگهانی و آزاردهندهکمردرد یکی از شایع ترین مسائل است که به علت بی تحرکی، حالت بدنی نادرست ،فشار فیزیکی و گاهی هم بیماری مزمن به وجود می آید. اما اگر درد تیز و ناگهانی باشد می تواند نشانه پارگی کشنده رگ اصلی خون که به قلب وصل می گردد باشد. این حالت خطرناک است و احتیاج به معاینه فوری پزشک دارد. علاوه بر این، درد کمر بین شانه ها می تواند به علت فشار خون بالا، مسائل گردش خون وبیماری قند باشد . بنابر این بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار گیرید.

ورم یا درد ساق پادردساق پا لزوما نشانه یک بیماری جدی نیست، ولی وقتی همراه با ورم در آن ناحیه باشد یا درد مداوم داشته باشد، می تواند نشانه ترومبوز ورید عمقی (DVT) باشد. در این بیماری یک قطعه از خون لخته و به وسیله قلب وارد سیستم گردش خون ریوی می گردد و در ریه گیر می نماید. تشخیص و درمان DVT لازم است.

یکی از علایم هشدار دهنده DVT درد یا ورم در ساق پا و گرم شدن پوست یا قرمزی و تغییر رنگ پیدا کردن پا و یا ظاهر شدن رگ ها روی سطح پوست است.1

معده درد شدید پس از خوردن یک وعده غذای چربدرد شدید بعد از خوردن یک غذای چرب، می تواند نشانه پرشدن کیسه صفرا باشد. زنان به ویژه در دهه چهارم زندگی به این بیماری مستعدند. این درد بعد از صرف غذا بدتر می گردد، به مدت 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و ممکن است بیاید و برود و به مرور زمان ثابت و شدیدتر گردد.

درد شکم همراه با اسهال یا یبوستدرد در قسمت تحتانی شکم همراه با اسهال ، نفخ و یبوست می تواند از علایم سندروم بی قراری روده (IBS) باشد . این علامت اغلب در بین زنان جوان دیده می گردد .به نقل از نیوزویک این بیماری را می توان به وسیله رژیم غذایی و سبک زندگی و مدیریت استرس مهار کرد. در بعضی موارد دارو و مشاوره نیز لازم است.

درد در قسمت بالای شکم بین دنده هااگر فشار یا تیر کشیدگی در ناحیه بالای شکم درست زیر دنده حس می کنید ، این می تواند نشانه مشکل قلبی باشد به ویژه اگر درد ادامه یابد یا همراه با کمبود نفس باشد.این درد می تواند به علت سوء هاضمه یا فشار خون بالا هم باشد اما اگر فرد دارای عوامل خطر مثل بیماری قند یا فشار خون است بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند.

درد شدید در قسمت پایین سمت راست شکمدرد ناگهانی در قسمت پایین شکم، ممکن است علامت آپاندیسیت باشد . درد ممکن است همراه با تب باشد درد اغلب از اطراف ناف آغاز می گردد .یبوست یا اسهال و استفراغ همراه با درد نیز نشان می دهد که وقت رفتن به اورژانس است. اگر این درد مزمن طی چند ساعت یا یک روز شما را رها نکرد باید به وسیله پزشک معاینه شوید .

درد مبهم در قسمت فوقانی شکم همراه با حالت تهوع و آروغ زدندر بیماران مسن تر، این می تواند از علایم حمله قلبی باشد و توصیه می گردد فرد برای آنالیز شرایط قلب به پزشک مراجعه کند.بالا آوردن همراه با درد کمر و فک می تواند نشانه یک تهدید جدی باشد.

درد در قسمت راست یا چپ شکم در زناندرد ناگهانی در قسمت راست پایین معده یا قسمت چپ می تواند نشانه کیست تخمدان سوراخ شده در زنان در وسط زمان قاعدگی باشد.این درد می تواند نشانه تخمدان پیچ خورده هم باشد.بلا فاصله به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه گردد زیرا شاید احتیاج باشد تخمدان خارج گردد.

درد تیز مانند چاقو خوردن در قسمت تحتانی شکمدرد دور شکم در قسمت تحتانی معمولا همراه با حالت تهوع،استفراغ و تب و لرز، ممکن است نشانه ای از سنگ کلیه باشد. سونوگرافی یا سی تی اسکن برای تشخیص سنگ لازم است و مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کمی تسکین دهنده است.برای تسکین درد فرد باید دارو یا مسکن قوی مصرف کند.2

شکم درد همراه با خوناگر متوجه شدید خون در مدفوع یا استفراغتان وجود دارد، توصیه می کنیم فوراً به بیمارستان مراجعه کنید. یادتان باشد که خون در مدفوع همواره هم قرمز دیده نمی گردد؛ بلکه ممکن است سیاه باشد و نشان دهد خونریزی در ناحیه بالایی سیستم گوارش روی داده است. خونریزی های این چنینی چندین علت می توانند داشته باشند مثلاً هموروئید، زخم معده ای که خونریزی نموده است و یا سرطان. البته اگر بلوبری، چغندر و مانند این ها را مصرف کنید، مدفوعتان تیره و یا حتی قرمز رنگ خواهد شد. دارو هایی مانند قرص آهن و دارو های ضد اسهال نیز می توانند روی رنگ مدفوع اثر بگذارند.

شکم درد همراه با کاهش وزنکاهش وزن بی علت و ناخواسته همواره جای نگرانی دارد و باید زودتر به وسیله پزشک آنالیز گردد، حتی اگر همراه با شکم درد یا هر علامت دیگری نباشد. شکم درد همراه با کاهش وزن می تواند علامت پانکراتیتیس یا التهاب مزمن لوزالمعده، بیماری کرون، سرطان و بیماری های جدی دیگر باشد.

شکم درد همراه با تباگر شکم دردتان همراه با تب است ممکن است دچار یک عفونت شده باشید. در این مورد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.3

درد شدید و نفس گیردردهای ناتوان نماینده و شدید که فرد در اثر آن خمیده و دولا راه می رود، نمی تواند بخوابد یا قادر به حضور در محل کارش نیست، از نوع شدید هستند و به آنالیز احتیاج دارند.

دردی که به پشت می زنددردهایی که به پشت می زنند، ممکن است با دردهای کمر یا دردهای عضلانی اشتباه گرفته شوند ولی همراهی درد شکم و درد پشت گاه به علت التهاب پانکراس (پانکراتیت) یا التهاب و زخم اثنی عشر است. این بیماران باید از نظر قلبی هم آنالیز شوند.

دردی که با تغییر شرایط تشدید می یابداگر در اثر حرکت، پهلو به پهلو شدن و سرفه درد ناحیه شکم تشدید گردد، احتمالا اتفاق مهمی افتاده و پرده پوشاننده حفره شکم دچار التهاب شده است. به این حالت پریتونیت گفته می گردد. پریتونیت یکی از اورژانس های پزشکی است و اغلب به عمل جراحی اورژانس احتیاج دارد. چنین افرادی در زمان معاینه شکم با کوچک ترین فشار روی جدار شکم دچار درد بسیار شدید می شوند. سوراخ شدن جدار روده یا معده و انسداد عروقی که به روده ها خونرسانی می نمایند، از علت های منجر به پریتونیت (التهاب حفره داخلی شکم) هستند.

دردی که به کشاله ران تیر می کشددردهایی که از ناحیه کمر آغاز و به کشاله ران انتشار می یابند، معمولا ناشی از بیماری های کلیوی مانند عفونت کلیه و سنگ های کلیوی هستند. بیماران اغلب شکایت های دیگری از قبیل سوزش ادرار، تهوع و استفراغ هم دارند. 4

پی نوشت:

1.www.asriran.com

2.www.jadidtarin.com

3.www.borna.news

4.www.tasnimnews.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1783

به "دردهایی که باید جدی گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردهایی که باید جدی گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید