تکه ای از بهشت در اقیانوس هند

به گزارش مالکوم، کندی شهر کهنی است در مرکز سریلانکا که از دوران قدیم از شهرهای مهم این سرزمین به شمار می آمد. بر پایه پاره ای از متون این شهر بیش از یک هزار و سیصد سال پیش از میلاد مسیح بنیان نهاده شده

تکه ای از بهشت در اقیانوس هند

رامین حاجیان فرد

خبرنگاران: امروز می خواهیم به جزیره ای سرسبز و زیبا در جنوب آسیا برویم که در گذشته نه چندان دور به آن سیلان می گفتند و حالا سریلانکا نام دارد.

اینجا آمیزه ای از فرهنگ ها و دین های گوناگون است. این آمیختگی در رنگ های پرچم سریلانکا نیز به چشم می آید که نشانی از سه دین غالب یعنی بودایی، هندو و اسلام را در خود به نمایش گذاشته است.این را هم اشاره کنیم بعضی از مردم معتقدند که وقتی حضرت آدم(ع) و حوا از بهشت رانده شدند بر روی کوهی در سرزمین سراندیب یا همان سریلانکای امروزی فرود آمدند. پس با ما همراه شوید تا به یکی از کهن ترین و زیباترین کشورهای دنیا سفر کنیم.

سرسبز و کهن:

اگر به نقشه دنیا نگاه کنید، سریلانکا را به شکل یک گلابی کوچک در پایین شبه قاره هند می بینید. سریلانکا سرزمینی است سرسبز و کهن با میراث فرهنگی غنی که در مسیر دریایی استراتژیکی جای گرفته است.به همین علت از دیرباز تا به امروز مورد توجه قرار داشته است. در دوران استیلای استعمار انگلستان اینجا را سیلان می خواندند، ولی از سال 1972 به بعد که حکومت جمهوری در این کشور برقرار شد نام فعلی سریلانکا بر آن گذاشته شد.

در سریلانکا اقوام گوناگونی در کنار هم زندگی می نمایند که سینهالی ها از اکثریت برخوردار هستند و پس از آنها تامیل ها در رده دوم قرار دارند. جمعیت سریلانکا بیش از 21 میلیون نفر و مرکز و بزرگترین شهر آن کلمبو است. زبان های رسمی در سریلانکا سینهالی و تامیلی است و زبان انگلیسی نیز به مقدار بالایی در بیشتر نقاط این کشور کاربرد دارد.

حدود 70 درصد از جمعیت سریلانکا بودایی، 12 درصد هندو، 9 درصد مسلمان، 7 درصد مسیحی و بقیه از دین های دیگر هستند. با دارا بودن بیش از 92 درصد جمعیت باسواد ،سریلانکا از نظر سطح سواد، یکی از بالاترین جایگاه ها را در میان کشورهای در حال توسعه داراست.

چگونه برویم؟

سریلانکا از جمله کشورهایی است که ایرانیان برای رفتن به آن نیازی به ویزا(ویزا) ندارند. بنابراین شما می توانید رواید اقامت یک ماهه در این کشور را در فرودگاه کلمبو با پرداخت مبلغی دریافت کنید. به یاد داشته باشید که گذرنامه شما دستکم باید 6 ماه اعتبار داشته باشد. برای سفر به سریلانکا پرواز مستقیمی از ایران وجود ندارد و شما می توانید از بین گزینه هایی همانند ترکیش، امارات، قطر، اتحاد یا عمان با یک توقف راهی کلمبو شوید.

چه بخوریم؟

غذاهای سریلانکا به علت سده ها ارتباطات و پیوندهای نزدیک ساکنان بومی اینجا با خارجیانی از اروپاییان گرفته تا تاجران عرب، به صورت آمیزه ای رنگارنگ و جالب از عطرها و طعم ها مختلف و منحصر به فرد درآمده است. در کانون سفره مردم این سرزمین برنج یافت می گردد که بیشتر به شیوه ای همانند کته پخته شده و همراه با خورش های مختلف خورده می گردد.

در پخت برنج گاهی از شیر نارگیل هم استفاده می گردد. خورش های اینجا غالبا با ادویه جات فراوان تهیه شده و طعمی نسبتا تند دارند. بعضی از آنها با گوشت، مرغ یا ماهی تهیه شده و بعضی از آنها گیاهی و فاقد گوشت هستند.

سبزیجات پخته یا تفت داده شده نیز در کنار بشقاب بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از نکته های جالب توجه در خوراک های این سرزمین می توان به نان های مختلفی اشاره نمود که همگی به صورت داغ و تازه در رستوران ها یا غرفه های خیابانی پخته شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرند تا همراه با خوراک اصلی مصرف شوند.کلمبو از آن جمله شهرهایی در دنیاست که در آن غذاهای کنار خیابانی را در هر گوشه وکناری می توانید بیابید.

کجا بمانیم؟

شهر کلمبو با مقدار دنیاگردان بالایی که در طول سال پذیرای خود بوده هتل های فراوانی دارد. بنابراین تقریبا برای هر بودجه ای هتل مناسب در این شهر یافت می گردد. در هتل بسیار لوکس هیلتون آماده پذیرایی از گردشگران لاکچری است. هتل فِیروی کلمبو هم یک هتل خوب با قیمت های مناسب و اتاق هایی جادار است. هتل گینگزبوری کلمبو یکی از هتل های پنج ستاره و نسبتا گران شهر است . در رستوران این هتل برترین غذاها به ویژه غذاهای دریایی تازه یافت می گردد. هتل بِست وسترنالیون کلمبو با وجود قیمت های نسبتا پایینی که دارد امکانات رفاهی خوبی در اختیار میهمانان قرار داده است.

یک روز در کندی

کندی شهر کهنی است در مرکز سریلانکا که از دوران قدیم از شهرهای مهم این سرزمین به شمار می آمد. بر پایه پاره ای از متون این شهر بیش از یک هزار و سیصد سال پیش از میلاد مسیح بنیان نهاده شده و از همین رو سازه های کهن در آن بیش از سایر منطقه ها کشور دیده می گردد. ارتفاع نسبتا بالای این شهر باعث شده که هوای آن از شهرهای دیگر کشور خنک تر باشد. کندی مرکز مهمی برای بودائیان سریلانکا به شمار می آید و از نظر فرهنگی مرکزی غنی در کشور محسوب می گردد.

کاخ و معبد دندان مقدس

در این محوطه یک کاخ و یک معبد واقع شده است که مورد توجه و احترام بودائیان سراسر دنیا است. در این معبد دندانی نگاهداری می گردد که اعتقاد بر آن است که متعلق به شخص بوداست. این محوطه شامل چهارده سازه جداگانه است که هر یک به مراسم یا اقامتگاه شخصی خاص تعلق داشته است؛ مثلا اقامتگاه شخصی ملکه در جلوی این محوطه روی دریاچه ای کوچک قرار گرفته.

موزه ملی کندی

در محوطه کاخ دندان مقدس، بخشی از کاخ امروزه به ساختمان موزه ملی کندی تبدیل شده است. در این موزه که از سال 1942 بدین سو به روی عموم باز شده بیش از پنج هزار اثر در معرض دید قرار گرفته که از جمله آثار مزبور می توان به جواهرات، اسلحه و بعضی از قراردادهای تاریخی اشاره نمود.

باغ های گیا ه شناسی سلطنتی

این مجموعه باغ در پنج و نیم کیلومتری غرب شهر کندی و در ساحل رود ماهاولی قرار گرفته و حاوی بیش از چهارهزارگونه گیاهی از جمله ارکیده های رنگین، گیاهان دارویی و درختان نخل است. در این منطقه دویست روز از سال باران می بارد که بدین ترتیب به یکی از سرسبزترین و دلپذیرترین نقاط در این منطقه تبدیل شده است. هر ساله بیش از دو میلیون نفر از این پارک تماشا به عمل می آورند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2196

به "تکه ای از بهشت در اقیانوس هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکه ای از بهشت در اقیانوس هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید