دغدغه های یک موسپیدکرده تکواندو

به گزارش مالکوم، راضیه شعبانی- البرز- خبرنگار:این روزها همواره اخبار موفقیت ها و افتخارآفرینی های بین المللی ورزشکارانی را می شنویم که به قول معروف، حتی سن آنها دورقمی هم نشده است، اما با این وجود اگر نگاهی به چند دهه قبل بیندازیم.

دغدغه های یک موسپیدکرده تکواندو

متوجه خواهیم شد که چنین اتفاق هایی برای نسل های گذشته از شور و هیجان کمتری برخوردار بوده است تا جایی که سعید زروانی 56 ساله، ورزشکار و داور ممتاز رشته تکواندو، از تغییرات چشمگیر، اما امکانات فرسوده در البرز صحبت می کند. گفت وگوی خبرنگاران را با وی می خوانید.

  • چطور وارد رشته تکواندو شدید؟

در سنین جوانی ما، خیلی توجه به ورزش و فعالیت حرفه ای در ورزش مطرح نبود، اما با این حال من علاقه بسیاری به ورزش داشتم و همواره انگیزه بسیاری برای انجام فعالیت های ورزشی آن هم به صورت حرفه ای داشتم تا این که در سن 14 سالگی وارد این رشته شدم و با فردی به نام مجتبی نظم ده به عنوان مربی و استاد در این رشته آشنا شده و به صورت حرفه ای این ورزش را شروع کرده و آن را ادامه دادم. به مرور زمان نیز به داوری مسابقات تکواندو علاقه مند شدم و پس از گذراندن دوره های مرتبط استانی، کشوری و حتی جهانی با داوری توانستم قضاوت برخی مسابقات را برعهده گیرم و عنوان داور ممتاز را کسب کنم.

  • دستمزد داوران برای تامین زندگی آنها کافی است؟

متاسفانه بحثی که اکنون برای داوری ها مطرح می شود میزان دستمزد نیست، بلکه تعداد بالای داوران است، چراکه با وجود این تعداد امکان دارد هر یک از آنها تنها دوبار در ماه در مسابقات داوری کنند.

  • به عنوان یک مربی و داور چه دغدغه هایی دارید؟

متاسفانه نبود مکانی دائمی برای تمرین ورزشکاران یکی از بزرگ ترین دغدغه ها در این رشته به شمار می رود، چراکه وقتی مکان مناسب و دائمی وجود نداشته باشد، فرصت مناسبی برای آموزش و تربیت ورزشکاران به ویژه استعدادها، نه تنها ایجاد نمی شود، بلکه مسائل متعددی هم به دنبال خواهد داشت.

  • چه موانعی را پیش روی بخش قهرمانی تکواندو می دانید؟

بحثی که این روزها بیش از گذشته گریبان گیر ورزش ما و به ویژه رشته تکواندو شده، باندبازی و یا درواقع پارتی بازی است که در کنار نبود امکانات به روز، بروز و ظهور پیدا می کند.

  • به عنوان یک پیشکسوت در ورزش استان، آیا با جذب ورزشکاران در ادارات دولتی و به ویژه اداره کل ورزش و جوانان موافقید؟

این موضوع در صورت تحقق می تواند تحولی چشمگیر در جامعه ورزشی استان به وجود آورد، زیرا ورزشکاران همواره به صورت مستقیم و بدون واسطه در وسط میدان ورزش حرفه ای حضور دارند و با تمامی مسائل و مسائل ورزشی آشنایی دارند و می توانند برای حل هریک از آنها راهکارهایی ویژه ارائه دهند.

  • به نظر شما چه اقداماتی برای پیشرفت ورزشکاران نیاز است؟

در زمانی که ما جوان بودیم مانند روزگار کنونی، مسابقات به صورت مداوم برگزار نمی شد و هر چند سال یک بار مسابقات چندجانبه برگزار می شد، اما اکنون که شرایط برای برگزاری مسابقات فراهم شده نیاز است تا با کاهش محسوس هزینه ها روبه رو شویم. اکنون اگر کسی بخواهد تکواندو را شروع کند، تنها هزینه باشگاه و بانک اطلاعاتی وی 150 هزار تومان می شود که باید به صورت ماهانه پرداخت کند که با گذر زمان تامین کمربندهای مخصوص و لوازم ایمنی و مبارزه این هزینه را تا 500 هزار تومان هم افزایش می دهد. چنانچه این وضعیت با شرایط کنونی پیش رود، در آینده ای نه چندان دور شاهد کاهش علاقه مندان خواهیم بود، یعنی درواقع تکواندو تنها به قشر مرفه جامعه اختصاص خواهد یافت.

  • با برگزاری مسابقات متعدد در این رشته موافقید؟

برگزاری مسابقه برای کسب تجربه ورزشکاران تاثیر بسیاری دارد، اما این در حالی است که هر ورزشکار باید مبلغی حدود 60 هزار تومان تنها برای مسابقات استانی و شهرستانی پرداخت کند که این موضوع به محلی برای کسب درآمد از سوی هیات های ورزشی تبدیل شده است.

  • چه انتظاری از مسئولان دارید؟

با توجه به این که سال ها در بخش کمیته آموزش و مربیگری کشور فعالیت کرده ام و در دهه های گذشته در هیات تکواندو کرج در برخی سمت ها کار می کردم، بنابراین انتظار دارم که ابتدا توجه ویژه ای به پیشکسوتان تکواندو داشته باشند و همچنین با جذب منابع مالی، پیشرفت ورزشکاران این رشته را رقم بزنند. حمایت مسئولان از ورزشکاران تاثیر بسزایی در تلاش ورزشکار برای رسیدن به هدف او دارد. اگر مسئولان با دقت بیشتری به ورزشکاران نگاه کنند، با نتایج بهتر و سکوهای بیشتری روبه رو خواهیم بود.

  • نکته مهم در داوری

سعید زروانی: برای داوران یک اصل مهم وجود دارد و آن بی طرفی است. افرادی که به نحوه داوری ها اعتراض می کنند از این کار نتیجه می گیرند و می توان گفت ورزشکار، کادر فنی و سایر اعضای تیم یا باشگاه بر عکس داوران که بی نفع هستند، ذی نفع به شمار می روند. البته ما به آنها حق می دهیم که به قضاوت ها اعتراض داشته باشند، اما کاش اعتراضات فنی و قانونی باشد. اکنون ابزارهایی وجود دارد که می تواند میزان اشتباهات داوران را کمتر کند.

  • یک درصد از جمعیت استان تکواندوکارند

تکواندو که از رشته های رزمی به شمار می رود، در استان البرز از طرفداران و مستعدان بسیاری برخوردار است، تا جایی که حتی 2 بانوی مدال آور جهانی کشور در این رشته از البرز هستند. به گزارش خبرنگاران، رئیس هیات تکواندو استان با اشاره به تعداد بالای فعالان تکواندو، گفت: البرز در این رشته از ورزشکاران بسیاری برخوردار است که این امر دارای مزیت ها و معایب بسیاری است.

محمد نوذری ادامه داد: اکنون 50 هزار البرزی در تمامی شهرستان های استان در حال فعالیت در این رشته هستند که درواقع می توان گفت یک درصد از جمعیت استان تکواندوکار هستند. وی اضافه کرد: علی رغم این تعداد بالا، همواره سعی کرده ایم تا هیچ یک از استعدادهای این رشته نادیده گرفته نشوند و خوشبختانه به همین دلیل نیز پیروز به کسب افتخاراتی در کشور شده ایم. رئیس هیات تکواندو استان همچنین ادامه داد: 500 مربی رسمی برای پرورش استعدادها در استان دوره های لازم را گذرانده اند.

وی همچنین گفت: به دنبال این اقدامات، کسب رتبه نخست هیات تکواندو البرز در کشور برای 3 سال متوالی (از سال 94 تا 96) رقم خورده است و اکنون نیز در انتظار اعلام ارزیابی فدراسیون برای انتخاب هیات برتر در سال 98 هستیم. نوذری اضافه کرد: طی ماه های اخیر از مجموع 8 اعزام در رده های سنی مختلف به مسابقات قهرمانی کشور، در 7 رده پیروز به کسب سکو شده ایم. وی در ادامه با بیان این که 2 بانوی مدال آور جهانی البرزی هستند، گفت: امید داریم تا با تلاش ورزشکاران و حمایت هیات از آنها، با نتایج بیشتر و بهتری روبه رو شویم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 492

به "دغدغه های یک موسپیدکرده تکواندو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه های یک موسپیدکرده تکواندو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید