سکانس آخر نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش مالکوم، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در آخرین روز برگزاری خود روز آرام و خلوتی را پشت سر گذاشت.

سکانس آخر نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرنگاران، سال جاری برخلاف سال های گذشته نمایشگاه کتاب تهران مراسم اختتامیه نداشت، اما همچون بعضی دوره های گذشته روز خاتمه نمایشگاه که سال جاری با آغاز هفته کاری هم مقارن شده، روز بی رونقی بود.

بازدیدنمایندگان صبح بیشتر دانش آموزان مدرسه هایی بودند که روز آخر نمایشگاه را برای اردو انتخاب نموده بودند. بعضی نیز روز آخر به ویژه ساعت های خاتمهی را فرصتی برای گشت و گذار با خیال راحت و در خلوت دانستند و به نمایشگاه کتاب آمدند.

به نظر می رسد روز نخست نمایشگاه به دلیل آغاز کار و روز خاتمه به دلیل خاتمه کار زیاد جدی گرفته نمی گردد. همان طور که در روز اول بعضی ناشران غرفه های خود را تحویل نگرفته و کار خود را آغاز نمی نمایند، در روز خاتمهی بعضی ناشران ترجیح می دهند بار خود را کم کم ببندند و کتاب های شان را بسته بندی نمایند.

سال جاری به نظر می رسید شرایط اقتصادی و بحران کاغذ روی نمایشگاه کتاب سایه انداخته است. قدرت خرید مردم برای خرید کتاب کاهش پیدا نموده بود و مردم با پولی که سال گذشته می توانستند چند کتاب بخرند سال جاری یک کتاب می خریدند، اما به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، فروش کتاب و تراکنش های اقتصادی در نمایشگاه افزایش داشته است.

سال گذشته بعضی ناشران در روز آخر اقدام به تخفیف های بالا می کردند اما سال جاری به دلیل افزایش قیمت کاغذ دیگر اغلب حاضر نیستند نقدینگی را به هر قیمتی به دست بیاورند؛ هرچند هرچه به ساعت خاتمهی کار نمایشگاه نزدیک می شویم این موضوع هم نمایان می گردد و هست ناشری که تخفیف های 50 و 70 درصدی برای کتاب هایش درنظر می گیرد.

محسن جوادی، رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست خبری روز آخر نمایشگاه از این موضوع سخن گفت که احتمال داشته نمایشگاه کتاب برگزار نگردد. او همچنین وعده حل شدن بحران کاغذ در آینده نزدیک را مطرح نمود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره منع حضور بعضی کتاب ها در نمایشگاه کتاب نیز بیان نمود: از نظر وزارت ارشاد بعضی از کتاب ها مجاز هستند نشر پیدا نمایند اما بعضی نهادهای نظارتی نظری غیر از این دارند و می گویند ممکن است مجاز به فروش باشند اما نباید در معرض نمایش قرار بگیرند. نگاه آن ها به نمایشگاه کتاب مانند نگاه آموزش و پرورش به بعضی کتاب هاست.

مهدی اسماعیلی راد - معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران - نیز تخلفات نمایشگاه کتاب تا خاتمه روز هشتم را به این توضیح اعلام نمود: از 298 گزارش واصل شده به هیئت رسیدگی به تخلفات 153 رای برای ناشران متخلف صادر شد که 16 مورد منجر به تعطیلی یک روزه و دوروزه ناشران شد. شش مورد تعطیلی تا خاتمه نمایشگاه، 49 مورد اخطار کتبی، درج در پرونده و محرومیت از نمایشگاه کتاب سال آینده و نمایشگاه های استانی و 82 مورد جمع آوری کتاب، اخطار کتبی، درج در پرونده و جمع آوری دستگاه کارت خوان غرفه بوده است.

اسماعیلی راد درباره تخلفات ناشران نیز گفت: سه مورد از رأی ها به دلیل نقد کردن بن، شش مورد فروش کتاب افست به جای اوریجینال، واگذاری غرفه به غیر یک مورد، فروش کتاب سایر ناشران و کتاب های بدون شناسنامه 72 مورد، 25 فروش کالای غیر از کتاب، 34 مورد رعایت نکردن مقررات نمایشگاه و 11 مورد فروش کتاب های بدون مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره تبلیغات محیطی نمایشگاه که به یک ناشر یاری آموزشی

(گاج) اختصاص داده شده است اظهار کرد: سال جاری اولین سالی بود که تبلیغات را به صورت مزایده واسپاری کردیم. اما سال جاری تبلیغات به دلیل نبود زمان و تجربه اول مان این گونه انجام شد. 27 اسفندماه شرکت تبلیغاتی ریحان فیلم هزینه تبلیغات را به مؤسسه نمایشگاه ها واریز کرد. با توجه به این که تجربه اول ما در مزایده گذاشتن بود بخشی از کارها از دست مان دررفت. این موضوع تخلف شرکت مجری بود که تبلیغات را به یک ناشر آموزشی داده بود. این موضوع برای ما تجربه ای شد تا سال آینده دقت بیشتری داشته باشیم.

او درباره این که آیا قیمت های مزایده به صورت عامدانه افزایش داشت که ناشران دیگر نتوانند مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: قیمت ها به گونه ای بود که دیگر ناشران آموزشی به این نتیجه رسیدند در تبلیغات مشارکت نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 201

به "سکانس آخر نمایشگاه کتاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکانس آخر نمایشگاه کتاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید