صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری خوزستان دارند

به گزارش مالکوم، سرپرست معاونت گردشگری خوزستان گفت: صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان و شهر اهواز ایفا می نمایند چراکه یکی از جاذبه های خوب گردشگری در هر منطقه، میراث به جا مانده از گذشتگان است.

صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری خوزستان دارند

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، غلام شجاعی در آئین تجلیل از دست اندرکاران و هنرمندان شهر ملی مینای اهواز بابیان این که صابئین مندایی سهم بزرگی در رونق گردشگری دارند، گفت: بدون تردید یکی از جاذبه های گردشگری در هر منطقه میراث بجا مانده از گذشتگان است.

او در ادامه با اشاره به این که ترکیب میان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ترکیب بی ارتباطی نیست و این سه حوزه برای ایجاد یک صنعت درآمدزا باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند بیان نمود: اگر ما در راستای همگرایی هر سه جریان حرکت کنیم به یقین یاری بزرگی به صنعت گردشگری خواهیم کرد و احتیاج اصلی جامعه ما که همان اشتغال زایی و درآمدزایی است، تأمین می گردد.

سرپرست معاونت گردشگری خوزستان یادآور شد: میناکاران سهم و نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان خوزستان و شهر اهواز دارند و امیدواریم که همه بتوانیم با استفاده از چنین آئین هایی به ایجاد اشتغال و درآمدزایی یاری و به این صنعت به دید یک فرصت نگاه کنیم.

مینای مندایی اهواز ظرفیت ثبت جهانی شدن دارد

شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی خوزستان در ادامه بابیان این که ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی اتفاقی مهم برای استان است، گفت: مینای این شهر ظرفیت جهانی شدن را دارا است و در این راستا میناکاران مندایی مسئولیت بزرگی برگردن دارند.

او اظهار کرد: از صنعتگران این حرفه تقاضا دارم با ارتباط مؤثری که با معاونت صنایع دستی دارند، یاری نمایند این شهر را که به عنوان مرکز جهانی میناکاری صابئین شناخته شده است، به جهان معرفی کنیم.

قاسمی با اظهار تأسف از معرفی نشدن صنعتگران صابئین هنر میناکاری گفت: ارتباط با هنرمندان شاخص این صنعت بسیار ضعیف است و بسیاری از این هنرمندان آن چنان که باید، شناخته شده نیستند.

او بیان نمود: هرچند که این صنعت بازار فروش دارد و هنرمندان در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت می نمایند اما اگر پنج صنعتگر شاخص میناکار صابئین را نام ببرند من نمی شناسم چراکه از میراث فرهنگی کارت شناسایی دریافت نکرده اند.

معاون صنایع دستی خوستان ادامه داد: مسئولیت بزرگی بر عهده میناکاران مندایی اهواز است، آن ها می توانند پیگیر نام گذاری یکی از میدان ها یا خیابان های این شهر به نام صنعت هنری میناکاری مندایی شوند، از سوی دیگر اهواز دارای چهار ورودی است که می توان تابلوی خوش آمد گویی به شهر میناکاران مندایی کشور را دریکی از این ورودی ها نصب کرد.

او با تشریح روند ملی شدن شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور شرح داد: یک پژوهشگر ملی مطالعات این پروژه را انجام داده است و کوشش های زیادی در این زمینه اجرا شده است. امروز از صنعتگران این حرفه انتظار دارم خودشان هم پیگیر باشند و با شهرداری، فرمانداری، استانداری و... ارتباط لازم را داشته باشند.

قاسمی تأکید کرد: اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صابئین در سطح کشور ثبت شده و این یک اتفاق بزرگ برای استان است، اما میناکاری این شهر ظرفیت معرفی شدن و ارائه در سطح جهانی را دارد.

مینای صبی برگ زرینی برای جامعه فرهنگی خوزستان

رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری، تبلور هنر در میان جامعه صابئین مندایی را برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری خوزستان بیان نمود و گفت: اهواز به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری، باید حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

او با اشاره به جلسه اخیری که با ایوبی دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران برگزار گردید، گفت: در این جلسه بیشترین صحبت و تأکید ما بر هنر میناکاری جامعه صابئین مندایی بود.

کیانی توضیح داد: در دل جامعه شریف مندایی، علاوه بر تبلور هنر، آئین های زیبایی رخ می دهد که این فعالیت ها، تبلور خلاقیت و تبادل داشته ها به عنوان برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری استان محسوب می گردد.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان ضمن تبریک به شهروندان به ویژه جامعه صابئین مندایی به دلیل ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی اضافه نمود: بی تردید کسب این موفقیت نتیجه درایت، پیگیری و کنشگری فعالان اجتماعی، جامعه صابئین مندایی و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و باید آن را به فال نیک گرفت.

او بابیان این که مطرح شدن این موفقیت در دل هفته گردشگری باید نقطه عطفی در ذهن و ضمیر ما باشد، اضافه نمود: اعتقاد من این است که کسب این موفقیت، در راستا توسعه فرهنگی و بالندگی استان خوزستان لازم و لازم است اما شرط کافی نیست، ما باید دامنه پژوهش را پیرامون هنر میناکاری در شهرستان اهواز تقویت کنیم.

کیانی با تأکید بر این که به موازات فعالیت های فراوریی باید فعالیت های پژوهشی و علمی نیز انجام گردد، اظهار کرد: جلسات تحلیلی و آموزشی پیرامون هنر میناکاری باید در شهرستان اهواز برگزار گردد و این شهر نه به عنوان فراوری نماینده، بلکه باید به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری بتواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

او میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را موضوعاتی درهم تنیده دانست و اضافه نمود: موضوعاتی مانند میناکاری و بافت تاریخی اهواز بخشی از تمدن ما است، اما آن روحی که بر کالبد این تمدن ها می دمد، فرهنگ ما بوده و هفته گردشگری باعث تبلور این ارزش ها است.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با تأکید بر این که ما باید در راستای ثبت مواریث معنوی نیز گام برداریم توضیح داد: در تهران پیشنهاد ثبت آئین عید سال نوی مندائیان را نیز مطرح کردیم چراکه معتقدیم این آئین ها باید مکتوب شوند.

او اظهار کرد: دولت در راستا توسعه بسترسازی می نماید اما بازیگران اصلی بحث توسعه، سازمان های مردم نهاد هستند. کنشگری و مطالبه گری باید در میان سازمان های مردم نهاد و فعالان فرهنگی تقویت گردد تا دولت در کنار سازمان های مردم نهاد قرار گیرد.

کیانی بیان نمود: اهالی رسانه نیز با کنشگری، نقد و اطلاع رسانی نقش مهمی در این زمینه ایفا می نمایند و شخصیت های دانشگاهی نیز باید دست به دست هم دهند تا در بستر ایجادشده توسط دولت، نقش خود را در راستای توسعه فرهنگی و هنری ایفا نمایند.

ثبت ملی شهرهای خوزستان باعث رونق این مناطق می گردد

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی خوزستان معتقد است با ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری می توان شاهد راه اندازی اتحادیه سازندگان مینای صبی بود.

او اضافه نمود: باید در نصب المان های شهری در خیابان ها و میدان ها نیز اقدام کرد.

گهستونی بابیان این که با ثبت شهرهای ملی صنایع دستی، وظیفه مسئولان محلی، استانی و صنعتگران صنایع دستی خوزستان به ویژه در این شهرها سنگین تر شده است، اضافه نمود: با درایت صنعتگران و حمایت مسئولان استانی، این شهرها قابلیت این را خواهند داشت که در آینده نامزد ثبت جهانی شوند.

او یادآور شد: با ثبت ملی شهرها، این مناطق ازنظر گردشگری و صنایع دستی از امتیاز ویژه ای برخوردار می شوند و ضمن جذب اعتبارات خاص، از رونق و پویایی بیشتری بهره مند خواهند شد، بنابراین از مسئولان استانی انتظار می رود که در بحث فراوری، صادرات، توسعه و ترویج، گردشگری، ثبت نشانه ها، تشکل های غیردولتی مرتبط، تبلیغات و المان های مرتبط همکاری نمایند.

این فعال میراث فرهنگی توضیح داد: می توان بازارچه ها و نمایشگاه های مینای صبی برگزار کرد و با توجه به پتانسیل های موجود شاهد حضور گردشگران زیاد داخلی و خارجی به منظور اشتغال زایی و ارزآوری به شهرهای ملی صنایع دستی خوزستان بود.

او اظهار داشت: با توجه به این که اهواز خاستگاه فراوری و فروش مینای صبی است می تواند درآمد سرشاری برای این شهر داشته باشد، انتظار می رود که مسئولان اهوازی و مدیران سطح بالای استان مشوق های لازم را برای کارگاه های کوچک و بزرگ میناکاری، مهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین المللی، تدوین استاندارد ملی، فراوری فیلم های آموزشی و… فراهم نمایند.

در این آئین از صنعتگران میناکاری دیانت صابئین مندایی اهواز تقدیر شد.

هنر میناکاری صابئین با قدمتی پنج هزارساله از رشته های هنری خاص استان است که توسط اقلیت مذهبی صابئین مندایی فراوری می گردد (وجه تسمیه آن نیز به همین دلیل است)، درگذشته میناکاری بر روی اشیاء نیز انجام می شده است اما اکنون اغلب بر روی زیورآلات انجام می گردد.

مواد اولیه مصرفی طلا و نقره بوده و نقوش به کار رفته در آن تصاویر قایق، نخل، شتر، لنج، پل اهواز و ... است و تنها منطقه فراوری آن در کشور و استان شهرستان اهواز است.

میناکاری صابئین با میناکاری اصفهان بسیار متفاوت و از آن مجزاست.

تیرماه امسال شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور شناخته شد و به ثبت رسید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 453

به "صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری خوزستان دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری خوزستان دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید