موزه آبادان ،یکی از موزه های قدیمی ایران

به گزارش مالکوم، موزه آبادان توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس گشت.

موزه آبادان ،یکی از موزه های قدیمی ایران

به گزارش از ،موزه آبادان یکی از موزه های قدیمی ایران است این موزه در سال 1338 با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری از دوره های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه های هنرهای سنتی افتتاح شد. موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی 1800 مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس گشت و در سال 1340 مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفت. این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع 22/5 متر است که متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است.

بنای موزه دارای یک طبقه است. این بنا در شروع دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستان شناسی، مردم شناسی، و هنرهای ملی بود. گنبد مخروطی متشکل از 8 ستون اصلی می باشد که این ستون ها در رأس به هم متصل شده اند.

موزه آبادان دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی؛ محل نمایش آثاردایمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق. م) و آثار دوره صفوی و قاجاری است. آثار مردم شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه واقع شده است.

یکی از تالارهای جنبی موزه به تالار نمایشگاههای موقت اختصاص داده شده است و تالار جنبی دیگر را کتابخانه وسالن اجتماعات تشکیل می دهد.

با شروع جنگ ایران و عراق، برای نجات آثار موزه آبادان، مجموعه آثار جمع آوری و به جای امن منتقل گشت و موزه آبادان نیز در 8 سال جنگ تعطیل بود.

بعد از پایان جنگ موزه آبادان مدت ها به اسم بازسازی بسته بود که در نهایت امر پس از تعطیلی 15 ساله بار دیگر حیات دوباره خود را در سال 1382 شروع کرد و موزه آبادان در 5 مهر ماه (مطابق با سالروز شکست حصر آبادان) بازگشایی شد.

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 882

به "موزه آبادان ،یکی از موزه های قدیمی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آبادان ،یکی از موزه های قدیمی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید