همه چیز درباره برج ایفل پارس
به گزارش مالکوم، زمانی که این برج در سال 1889 افتتاح شد، فرانسویان هرگز فکر نمی کردند که روزی تبدیل به یکی از عظیم ترین منابع درآمد گردشگری برایشان گردد. برج ایفل به تنهایی هفت میلیون بازدید کننده را به خود جذب می نماید و نیز در فرانسه به بانوی آهنی مشهوریت دارد که بر گرفته از مارگارت تاچر اولین نخست وزیر انگلستان می باشد.
راجع به برج ایفل
برج ایفل به قدری زیبا و چشم گیر می باشد که مردم در سراسر دنیا با شکل و شمایل و موقعیت جغرافی آن آشنایی دارند، همه ساله گردشگران بسیاری به پاریس می فرایند تا از نزدیک این سازه جالب را دیدن نمایند، همانطور که گفتیم برج ایفل یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری قاره اروپا به شمار می آید و از مهم ترین سازه های فلزی دنیا به شمار می آید. برج ایفل یکی از پر بازدید ترین سازه های نه تنها پاریس بلکه کل دنیا است که در حال حاضر بیش از 7 میلیون نفر در سال از آن دیدن می نمایند. جالب است بدانید برج ایفل در آب و هوای بسیار سرد حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) کوتاه تر می گردد.
علاوه بر دیدنی ها و جاذبه برج ایفل در آن نیز تفریحاتی هم وجود دارد که بازدیدنمایندگان و گردشگران می توانند از آن ها نیز استفاده و دیدن نمایند:
در برج ایفل مسابقاتی هم برگزار می گردد که در سال 1905 میلادی مسابقه ای برای بالارفتن از برج برگزار گردید که شبیه به سنگ نوردی بود و نفر اول توانست در 3 دقیقه و 12 ثانیه به طبقه دوم برسد. همچنین اسکیت بازی در محوطه پایینی برج ایفل در شب های سال نو نیز از تفریحات محبوب پاریس به حساب می آید. گردشگران تور پاریس می توانند برای بازدید از این برج زیبا در سال تو به راحتی برنامه ریزی نمایند.
ارتفاع برج ایفل
برج آهنینی با ارتفاع 300 متر، وزن برج بین 7300 تا 10000 تن می باشد، عرض این برج نیز 128 است و به عنوان بلندترین سازه پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه شناخته می گردد. 18038 قطعه و 5/2 میلیون پیچ و مهره در برج ایفل پاریس به کار گرفته شده است که ساخت آن دو سال و دو ماه طول کشید و نیز 850 نفر در ساخت آن مشارکت داشته اند، برج ایفل مرتفع ترین بنای شهر پاریس می باشد.
علت ساخت برج ایفل طراحی یک بنای یاد بود برای 100 سالگی پیروزی انقلاب فرانسه بود که در سال 1886 مطرح شد. از مهم ترین مراحل ساخت برج ایفل نصب آسانسور و پیچ و مهره های برج بودند که معماران بنا توانستند به خوبی آن را حل و فصل نمایند، این برج به طور تقریبی به اندازه یک ساختمان 81 طبقه است و نام ایفل به همراه مناطق اطرافش در سال 1991 در یونسکو به ثبت رسید.
در زمان اشغال فرانسه توسط آلمانی ها کابل آسانسور برج ایفل را بریدند و اجازه بازدید عموم را ندادند، آن ها صلیبی را بر فراز برج قرار دادند که هنوز هم وجود دارد البته به دلیل عظیمی برج ایفل آن صلیب دیده نمی گردد.
ارتفاع برج ایفل به حدی زیاد است که به عنوان آنتن بی سیم تلگراف و آنتن های جاسوسی آلمان ها هم استفاده شده است.
72 نام بر روی برج ایفل
نام 72 نفر از دانشمندان و مهندسین فرانسوی که در راه اندازی و ساخت برج ایفل نیز همکاری داشته اند بر روی پروژه ثبت شده است که بر اساس اطلاعات موجود روی این حکاکی ها اوایل قرن بیستم با رنگ پوشانده شده اما در سال 1988 مجددا شرکتی به نام SNTE این حکاکی اسامی را بازسازی کرد.
معماری برج ایفل
در سال 1887 میلادی ساخت و ساز برج از قسمت های پایه آن آغاز شد، این برج نزدیک به رود سن می باشد از این رو ساخت آن سخت بود و معماران باید از محکم بودن پی بنا مطمئن می شدند و با تمامی این مسائل در 30 ژانویه پیروز شدند پایه های اصلی و زیر بنای برج را آماده نمایند. پیچ و مهره هایی که از آن برای ساخت برج ساخته می شد در کارخانه ای نزدیک به پاریس بود که توسط گاری های چوبی به محل مربوطه می آوردند، طراحی برج به حدی دقیق و حساب شده بود که مکان دقیق تمام پیچ های چند سانتی متری هم از قبل پیش بینی شده بود و این پیچ ها چندین بار به کارخانه بازگردانده می شدند تا بهترین و مناسب ترین آنها انتخاب و استفاده شوند.
پیچ های 1 میلی متری تا 10 میلی متری در ساخت برج ایفل استفاده می شد و حدود 18038 تیرک بتنی، آهنی و فولادی و حدود 2.5 میلیون پیچ و مهره استفاده شد تا بتوانند برج ایفل را تکمیل نمایند.
پس از آنکه مراحل پی ریزی به اتمام رسید ساخت پایه های اصلی آغاز شد و پایه ها تا نیمه راه رسیدن به سطح اول پیش رفتند اما در همین مرحله کار را متوقف کردند. این اتفاق باعث خبر ساز شدن برج ایفل و بد نامی آن شد و رسانه های خبری نیز به تخریب برج ایفل پرداختند و سازه ای با نام خودکشی ایفل معروف کردند. به همین دلیل بود که باعث شد مخالفان زیادی در ساخت برج ایجاد شد و پس از مدت کمی سازندگان برج اعلام کردند که دلیل این وقفه در ساخت قرار دادن داربست های ایمنی بوده و مشکل دیگری وجود ندارد.
معماران ماهر به کار خود ادامه دادند اما ساخت پای های برج تا سطح اول و خاتمه مارس سال 1888 میلادی طول کشید و علت این تاخیر پیش آمده جایگذاری جک های هیدرولیک در پایه های برج بود. جک ها می توانستند وزنی برابر با 800 تن را حمل نمایند. معماران مجدد به مشکل دیگری برخوردند، شیب پایه ها کمی تند تر از نقشه پیش می رفت و باعث نگرانیشان می شد که پس از مدتی متوجه شدند که برای استقامت بیشتر برج در شن و خاک این شیب ایجاد شده است و در طراحی اولیه نیز وجود داشته است. در آخر سال 1889 میلادی برج ایفل که نماد شهر پاریس است به خاتمه رسید.
برج ایفل سازه ای منحصر به فرد و فوق العاده در دنیا به حساب می آید، ابتدا از این برج استقبال نشد، اما وقتی توضیحاتی بیشتر درباره چگونگی پایه های برج و غرفه شیشه ای طبقه داده شد بسیار جذاب و حیرت انگیز به نظر آمد و بر شمار طرفدارانش نیز افزوده شد.
برای ساخت برج ایفل حدود یک و نیم میلیون فرانک هزینه اجرا شده که این حدود یک چهارم هزینه برنامه ریزی شده برای برج ایفل بود. این برج زیبا و دیدنی تقریبا از تمام نقاط پاریس قابل دیدن می باشد و جلوه آن از دور به قدری ظریف و آرام است که نظر همه را به خود جلب می نماید، چیزی که هنر مهندسی مدرن را در این بنا به رخ می کشد چهار پایه غول پیکر آن است.
جالب است که هرچه به برج نزدیک تر شویم نیز چهره آرام و لطیف خود را بیشتر از دست می دهد و ظاهری خشن تر پیدا می نماید و به برجی پهناور تبدیل می گردد که همه تیرها و پلکان فلزی اش را به راحتی می توان بازدید کرد. پس از مدتی کشف کردند که برج ایفل به دلیل ارتفاع بلندی که دارد می تواند محل خوبی برای قرارگیری آنتن های ماهواره ای و مخابراتی باشد و به همین دلیل در بالاترین نقطه برج، آنتنی قوی برای تلویزیون نصب شد که هم اکنون برفراز برج خود نمایی می نماید.
کفش های ایفل
از مهم ترین ویژگی های برج ایفل ستون ها پایه های فلزی آن است، برای استحکام برج ایفل در زیر هر پایه ستون هایی با قطر 7.5 متر قرار دارند که به آن ها در اصطلاح کفش های ایفل گفته می گردد.
برای همه سوال پیش می آید که برج ایفل با این همه ریزه کاری چطور ساخته شد، در ابتدا طرح اصلی برج را به 1700 طرح اصلی کوچکتر تقسیم و از میان آن ها 1838 قسمت کلی برای ساخت و ساز را جدا کردند و به هرکسی وظیفه ای داده شد و باید هرکس کاری که مربوط به خود می شد را به بهترین شکل ممکن انجام می داد و این کار باعث رمز پیروزیت برج ایفل بود.
حساسیت این برج تا حدی بود که بر سوراخ هایی که برای هر پیچ ایجاد می شدند نیز نظارت می کردند و جالب این جاست که بیشتر پیچ ها احتیاج به 1 میلی متر فضا داشتند و باعث می گردد که بیشتر به عمق دقت در ساخت برج ایفل پی خواهید برد. البته بعضی از قطعه های برج ایفل در کارخانه کنار هم قرار می گرفتند و به صورت پیش ساخته به سوی برج ارسال می شدند. به گفته سازندگان برج همه روزه 300 کارگر روی برج ایفل کار می کردند تا این بنا ساخته گردد.
کوشش و دقت مسئولین تا حدی بود که می خواستند این سازه نماد مدرنیته و هنرمندانه باشد که خوشبختانه امروره به شهرت دنیای رسیده و نمادی دنیای برای به رخ کشیدن هنر فرانسوا شده است که تمامی عکاسان، کارگردانان، شاعران و نقاشان نیز به آن افتخار می نمایند و بسیاری از هنرمندان در سراسر دنیا از نام و شکل ایفل در آثارشان استفاده نموده اند و همچنین در ترانه های بسیاری نیز از ایفل نام برده شده است.
گوستاو ایفل کیست؟
الکساندر گوستاو ایفل متولد سال 1923 میلادی و از معروف ترین مهندسان و معماران فرانسوی بود که در شهر دیژون از ایالت بورگوین متولد شد. از مشهور ترین مهندسان و معماران بناهای ساخته شده توسط گوستاو مجسمه آزادی، برج ایفل، کانال پاناما و ایستگاه مرکزی قطار بوداپوست می باشد.
به گفته معماران دیگر الکساندر گوستا یکی از معروف ترین و ماهرترین مهندسان بود و در زمینه کار با فلز مهارت به خصوصی داشت، طوری که وی را جادوگر فلز می دانند. زمانی که کار ساخت برج ایفل به او داده شد 26 ساله بود و روش نوینی را در معماری فرانسه به وجود آورد. گفتنی است که این مهندس با وجود شهرت خود تا خاتمه کار ساخت برج دفتر شخصی نداشت و مدتی پس از تمام شدن کار به او اجازه دادند تا دفتر شخصی خود را باز کند.
ساعت های مراجعه به اتاق ایفل: 9:30 تا 1
وی پس از اتمام برج ایفل بیشتر تمرکز خود را بر ساخت پل های فلزی گذاشت که معروف ترین آن ها پل سیکول و پل اپورتو بر روی رودخانه دورو است. از ویژگی شاخص سازه او استفاده از متریال ارزان، پیچ و مهره فلز، هوای فشرده و اصول آیرودینامیک است. الکساندر ایفل یکی از طراحان و سازندگان اصلی مجسمه آزادی را با کمترین هزینه ساخت، کار او به قدری دقیق و حساب شده بود که تا به امروز هم کسی طرحی در حد طرح وی ارائه نداده است. گوستاو با دقت خود همه ابعاد و زوایای تندیس آزادی را سنجید و کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام داد. الکساندر تا اواخر عمر به کوشش و پژوهش خود ادامه می داد و تا دم مرگ هم در آزمایشگاهی در فرانسه مشغول کار بود تا خاتمه در سال 1923 میلادی دیده از دنیا فرو بست.
جالب است بدانید از افراد مهمی که در افتتاحیه برج حضور داشت، شهردار بلکپول انگلستان بود که به قدری تحت تاثیر عظمت و زیبایی برج نهاده شد، دستور داد تا مشابهی از آن را در انگلستان بسازند.
همچنین کپی از برج ایفل در سراسر دنیا از جمله لاس وگاس و کشور چین وجود دارند.
بخش بندی برج ایفل
همانطور که میدانید برج ایفل یکی از عظیم ترین برج های موجود در دنیا است و بخش های مختلفی در طبقات و محوطه آن وجود دارد که بعضی از مهم ترین آن ها عبارتند از حیاط برج ایفل، طبقه اول برج، پله ها، سکوی بازدید و غیره جالب است بدانید این امکان برای گردشگران تور فرانسه وجود دارد که بتوانند از تمامی بخش های موجود در این برج زیبا و مرتفع بازدید به عمل بیاورند، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با بخش های مختلف موجود در ایفل هستید مطالعه این بخش از مقاله ارتفاع برج ایفل را از دست ندهید،
حیاط برج ایفل
برای ورود به برج ایفل ابتدا باید وارد حیاط یا میدانی شد که می توان اوج شکوه و عظیمی ایفل را درک کرد و تمام گردشگران و توریستان را غرق در حیرت می نماید، این حیاط زیبا در واقع یاری عظیمی به مقبولیت برج ایفل کرد چرا که حس زیبایی شاختی اطراف برج را بیشتر می کرد و تمرکز گردشگران را از یک سازه آهنی به یک جاذبه توریستی رمانتیک تغییر می داد. شب ها در این محل گروه های موسیقی در حال اجرای و نواختن برای گردشگران هستند.
چهار ستون اصلی در چهار سمت برج خودنمایی می نمایند و در نهایت برج 324 متری ایفل را می سازند.
طبقه اول برج ایفل
جذاب ترین بخش برج ایفل طبقه اول آن است، کف سطح طبقه اول کاملا شیشه می باشد و می توان زیر پای خود را مشاهده کرد که ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد و معماری شگفت انگیزی دارد، جالب این جاست که در زیر پاهایشان هم مناظر دیدنی و جالبی وجود دارد، در این صحنه مردم را خواهند دید که به این سو و آن سو می فرایند و از کنار ایفل می گذرند.
در این طبقه از برج ایفل می توان پیاده روی در ارتفاع 57 متری را تجربه کرد و در عین حال شاهد تماشای اطراف خود بود، قدم زدن در این سطح حسی شبیه به خلاء و گام نهادن روی هوا را دارد. همه جذابیت طبقه اول برج ایفل به همین مناظر خلاصه نمی گردد بلکه دیدنی های دیگری هم در همین جا وجود دارد از جمله:
یک نمایش همه جانبه
گوشه ای از این طبقه را به نمایشگاه چند بعدی اختصاص داده اند، به این صورت که تصاویر چند بعدی و عظیم در این قسمت به چشم می خورند که برج ایفل را در زمان های مختلف شبانه روز به تصویر کشیده اند و وجود 7 پرژکتور که 3 دیوار را با تصاویر عظیم بپوشانند.
سفر فرهنگی
قسمتی از طبقه اول برج ایفل را به نمایشگاه فرهنگی اختصاص داده اند، چرا که گردشگران بسیاری برای بازدید برج ایفل می آیند و به همین دلیل مکان مناسبی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم فرانسه است. در این طبقه می توان عکس های تاریخی و قدیمی از پاریس را ببینید و یا با لمس کردن صفحه های لمسی سفری در فرهنگ و آداب فرانسوی ها داشته باشید.
پله های برج ایفل
بیشتر گردشگران آسانسور را برای رسیدن به طبقه های مختلف برج انتخاب می نمایند، اما پله های این برج جذاب و خاص هستند همچنین در طبقه اول برج ایفل بسیاری از پله ها قابل رویت هستند و به طوری است که حتی اگر نخواهند از پله ها استفاده نمایند می توان از تماشای آن لذت برد. به گفته بعضی از افراد از سال 1983 تا به حال کمتر کسی از این پله ها استفاده نموده و این قسمت جزئی از تاریخ و معماری کهن برج محسوب می گردد.
وجود سالن نمایش برج ایفل
سالن نمایش که در سمت غرب طبقه اول واقع شده است و دارای رستوران، محلی برای استراحت و خواندن کتاب است، همچنین دارای یک استودیو می باشد که در آن فیلم های مختلف در رابطه با پاریس به نمایش می گذارند. این جایگاه شبیه به آمفی تئاتر است که تبدل به برگزاری مراسم های مختلف و همایش ها شده است.
در طبقه اول برج ایفل رستوران، کافه، کتابخانه، مرکز تفریح و سرگرمی بچه ها نیز وجود دارد.
طبقه دوم برج ایفل
طبقه دوم برج ایفل بسیار جالب است طوری که در همان ابتدا با جلوه ای باور نکردنی از پاریس روبرو خواهید شد، در این طبقه می توان کلیسای نوتردام را هم ببینید این کلیسا از مهم ترین جاذبه های تاریخی پاریس به حساب می آید که معماری منحصر به فردی دارد.
در طبقه دوم تلسکوپ هایی وجود دارد که می توان با آن ها آسمان را تماشا نموده و شاهد جذابیت های بیشتر پاریس بود. وجود رستوران معروفی در این طبقه به نام ژولورن که غذاهای بسیار ناب و بی نظیر را در اختیار میهمانان و گردشگران قرار می دهد و معروف ترین رستوران و سکوی نمایش در سراسر پاریس می باشد.
طبقه سوم بالاترین قسمت برج ایفل
در این طبقه از برج همه صداهای اطرافتان به یک دفعه قطع می گردد و شما می مانید و یک سکو و بازدید بی همتا. این طبقه زیبا ترین و فوق العاده ترین قسمت سازه است. این سطح از برج در ارتفاع 276 متری نهاده شده است و این امکان را به تماشا گران می دهد تا ساعاتی را غرق در زیبایی های شهر رمانتیک پاریس شوند. جالب است بدانید که بسیاری از افراد سرشناس در این طبقه از برج ایفل از فرد مورد نظر خود درخواست ازدواج نموده اند و نامزدی خود را جشن گرفته اند.
گوستاو ایفل قهرمان شهر پاریس می باشد که از معروف ترین متخصصان این دیار بوده است برای زنده نگه داشتن این فرد و همچنین آشنایی بازدید نمایندگان خارجی با شخصیت وی جایگاهی بر فراز برج ایفل ساخته اند که می توان از آن دیدن کنید، این جایگاه که دفتر ایفل است مجسمه ای از وی هم در این جا قرار داده اند و کتاب مورد علاقه او را در کنارش گذاشته اند. بازدید از این مکان می توانید محیطی را که ایفل در آن برای ساخت سازه اش فعالیت می کرد را مشاهده کنید.
در این طبقه علاوه بر ماکت بعضی از افراد دیگر که نقش به سزایی در ساخت و ساز این جاذبه داشته اند نیز به چشم می خورد. در کنار این اتاق، اتاق دیگری نیز وجود دارد که برای برگزاری مراسم خاص ساخته شده است که این اتاق را هم به عنوان اتاق ایفل می شناسند اما این جا وسیع تر است و ظرفیت 300 نفر را دارد.
سکوی بازدید برج ایفل
محوطه ای جالب در این قسمت از برج ایفل ساخته اند که مخصوص قدم زدن و تماشای اطراف نیز می باشد که گردشگران را مانند راهرویی طولانی از این سر به آن سر می برد، ضمناً این سکو برای علاقه مندان به عکاسی جایگاه بسیار مناسبی می باشد.
برج درخشان ایفل
در عکس های منتشر شده از برج ایفل شاهد این هستیم که برج حسابی چراغانی شده است و علت این نورهای رنگارنگ که زیبایی برج را چندین برابر نموده است، پرتوهای نور لامپ های قرمز، سفید و آبی است که بر روی بدنه برج کار گذاشته اند و هر شب برای روشن کردن برج ایفل از 20000 لامپ استفاده می گردد. پرژکتورهایی هم در هر طبقه وجود دارند که جلوه زیبا تری به برج می دهند و باعث می گردد این سازه همچون نگینی در شب های پاریس بدرخشد.
گفتنی است که طرح ابتدایی برج ایفل رنگی نزدیک به قرمز داشت اما در سال 1968 تصمیم گرفتند تا آن را نقره ای نمایند و این رنگ باعث درخشش بیشتر برج شد و جلوه خاصی به آن بخشید.
امروزه هر 7 سال یک بار برج ایفل را رنگ می نمایند و به طور تقریبی در این رنگ آمیزی ها حدود 60 تن رنگ مصرف می گردد، از زمان ساخت برج تا به حال حداقل 19 بار آن را رنگ نموده اند.
آسانسورهای برج ایفل
بیشتر بازدیدنمایندگان برج ایفل تمایل دارند که با پله بر فرازهای این برج بفرایند، اما با این حال آسانسور باید وجود داشته باشد. ساختن آسانسور تا طبقه اول آسان بود چرا که پایه های برج پهنا و استحکام کافی داشتند، زنجیرهای زخیمی از این آسانسور ها حفاظت می نمایند و برای این که زنجیرها دچار انقباض و انبساط نشوند آن ها را در یک کانال باریک قرار دادند.
ساختن آسانسور از طبقه دوم کار بسیار سخت و سختی بود به دلیل این که هیچ شرکتی حتی شرکت های خارجی حاضر به ساخت چنین آسانسور نبودند و در آخر شرکتی به نام اوتیس در سال 1887 پروژه ساخت آسانسور را بر عهده گرفت، اوتیس ادعا می کرد که آسانسورها را به بهترین شکل ممکن خواهد ساخت.
این شرکت دو کابین برای آسانسورهای برج ایفل طراحی کرد که هرکدام ظرفیت 25 نفر را داشتند، موتور هیدرولیکی این کابین ها را حرکت می داد. راستا کابین ها مستقیم نبود بلکه به دلیل شکل خاص برج نیز کمی شیب داشت. سیلندر های به کار رفته در آسانسور باعث شد تا کابین هایی با این ویژگی ها ممکن گردد.
هرچه آسانسور به طبقات بالاتر می رفت کار آن سختتر می شد زیرا شیب برج بیشتر می شد و فضای کابین ها کمتر میشد. فردی به نام لئون ادوکس ساخت آسانسور از طبقه دوم به سوم را بر عهده گرفت، وی دو بازوی هیدرولیکی قدرتمند تهیه کرد که از طبقه دوم تا سوم کشیده می شد که این بازوها ایمنی آسانسورها را تامین کردند اما به دلیل این که جایگاه آسانسور نیز کمی تغییر کرد و باعث شده گردشگران مجبورند که یک بار تا طبقه دوم بفرایند و برای رسیدن به طبقه سوم دوباره سوار آسانسور شوند.
جالب است بدانید که آسانسور طبقات بالاتر به صورت فوق العاده ای ساخته شد هر کابین آسانسور از طبقه دوم به سوم ظرفیت 65 نفر را دارد که بسیار شگفت انگیز می باشد. در زمان ساخت این بنا به دلیل دقت و احتیاط فراوان حین ساخت، یک گارگر از شرکت OTIS ، عظیمترین شرکت سازنده نصب آسانسور در دنیا، زمانی که مشغول نصب آسانسور بود جان خود را از دست داد.
گفتنی است که در سال 1889 زمانی که برج ایفل افتتاح گشت، آسانسوری وجود نداشت و بازدیدنمایندگان با پله ها به جاهای مختلف برج می رفتند، و حدود یک ساعت تمام صعود آن ها و بازدیدشان از پله ها طول می کشید چرا که باید 1710 پله را طی می کردند و مبلغی را برای ورود به هر طبقه می پرداختند. امروزه در برج ایفل کمتر از 1 دقیقه طول می کشد تا از یک طبقه به طبقه دیگر بفرایند. موضوع جالب این است که آسانسور برج ایفل سالانه 103،000 کیلومتر حرکت می نماید، که این عدد طی دو بار و نیم کره زمین است.
معرفی رستوران های برج ایفل
وجود رستوران ها و کافه ها هم در برج ایفل بخش دیگری از جاذبه گردشگری این برج است که امکان چشیدن غذاهای بین المللی را بر فراز زیبا ترین سازه پاریس تجربه ای شگفت انگیز و جالب می باشد.
رستوران ژول ورن
این رستوران که در طبقه دوم برج ایفل واقع شده است، به گفته مشتری های ثابت این رستوان که می گویند به ذوق دیدن این غذا خوری به برج ایفل می فرایند و عطر غذاهای ژول رون به حدی دلپذیر است که گویی جانی دوباره گرفته اند. مدیر رستوران می گوید که هدفشان ساختن خاطره هایی به یاد ماندنی برای مهمانان است و کوشش بر این است که بهترین طعم را خلق نمایند و محیط آرامی را بسازند.
فضای این رستوران بسیار لوکس و امروزی می باشد و سعی طراحان بر این بوده تا نور طبیعی در همه جای سالن وجود داشته باشد و مهمان ها بتوانند در طول روز از نور خورشید استفاده نمایند و شب ها برای رمانتیک شدن فضا شمع روشن می نمایند. در سال 2007 میلادی این رستوران بازسازی شد و با رونمایی جدید از مردم اسقبال کردند.
رستوران در ارتفاع 58 متری
58 متر که از برج ایفل بالا بروید به فضای رمانتیک و جالبی می رسید، غلاوه بر تماشای فضای اطراف می توانید روی میز جایگاه هایی که در محیط پراکنده هستند بنشینند و غذا و نوشیدنی خود را میل نمایند. این قسمت از برج به دفیفتی ایت یا همان ارتفاع 58 معروف می باشد، این رستوران که فضایی آرام و مناسب برای خانواده می باشد.
دکوراسیون این رستوران به قدری زیبا و جذاب می باشد که افراد را جذب خود می نماید تا روی جایگاه های فلزی بنشینند و از محیط لذت ببرند.
نوع غذای این رستوران فرانسوی می باشد که شامل امکاناتی نظیر پارکینگ، ویلچر، استفاده از مستر کارت می باشد، همچنین در وعده های غذایی شام و نهار پذیرای مهمانان هستند.
امکانات: سالن انتظار، امکان رزرو، پارکینگ، ویلچر، صندوق امانات
ساعت های کاری رستوران 58 متری ایفل
13:30 تا 12
19 تا 21:30
بوفه های برج ایفل
در برج ایفل کافه هایی هم وجود دارد که نوشیدنی های جذاب و خوش طعمی را در اختیار مشتری ها قرار می دهند، گردشگران برج ایفل اگر تمایلی به صرف غذا در برج ایفل ندارند می توانند این کافه ها را انتخاب نمایند.
در حیاط طبقه اول و دوم بوفه هایی برای خرید تنقلات وجود دارد، که علاقه مندان و گردشگران می توانند خوراکی، نوشیدنی و یا میان وعده های خود را از این بوفه ها تهیه نموده، چرا که هزینه رستوران های لوکس برج ایفل برای همه امکان پذیر نمی باشد و به جای آن ها می توانند از این بوفه ها نیز استفاده نمایند.
دیگر امکانات برج ایفل
برج ایفل برای بازدیدنمایندگان امکانات دیگری هم فراهم نموده اند مانند:
فروشگاه های سوغات برج ایفل
در حیاط و طبقه اول برج ایفل فروشگاه هایی وجود دارد که گردشگران می توانند از فروشگاه ها خوراکی و یا وسایل تزئینی که به شکل برج ایفل هستند را تهیه نمایند و همچنین در طبقه اول برج یک بوتیک هم وجود دارد که می توانند از آن عطر و لوازم آرایشی خریده و به عنوان سوغات نیز به شهر خود ببرند.
برج ایفل قسمتی برای بچه ها
در برج ایفل قسمتی برای آشنایی بچه ها بین 6 تا 10 سال در طبقه اول ساخته شده است، این قسمت که در اوایل سال 2016 به برج ایفل اضافه شد انواع ماکت ها و بروشورهای آشنایی با برج ایفل برای بچه ها تهیه شده است که در حین یادگیری و اطلاعات گوناگون می توانند با خانواده خود اوقات خوشی را سپری نمایند.
حقایق جالب در خصوص برج ایفل
برج ایفل در سال 1889برای نمایشگاه پاریس ساخته شد و اصلا نمی خواستند آن را به صورت دائمی در این شهر قرار دهند.
در سال 1909 قرار بر این بود که برج ایفل تخریب گردد اما این کار به دلیل تغییر کاربردی و آنتن رادیویی انجام نشد.
در سال 2011 برج ایفل با 6.980.000 بازدیدنماینده، پر بازدید نماینده ترین بنای تاریخی دنیا شد.
برج ایفل توسط کلاهبرداری به یک فروشنده آهن قراضه فروخته شد.
مخترعی به نام فرانز رایشلت زمانی که می خواست چتر نجاتی را که خودش طراحی نموده بود را تست کند، از برج ایفل گری و جان خود را از دست داد.
برای رسیدن به بالا ترین نقطه برج باید از 1665 پله را طی کرد.
در سال 2007 زنی با برج ایفل ازدواج کرد.
وزن رنگی که روی برج ایفل زده شده به اندازه وزن 10 فیل است.
گوستاو ایفل در بالای برج ایفل یک آپارتمان داشت.
در بریتانیا به مناسبت 125 ساله شدن این برج سکه ای با نقش برج ایفل بر روی 10 دلاری زده شد.
در سال 1902 رعد و برقی باعث آسیب دیدن قسمت فوقانی برج ایفل شد که مورد بازسازی نهاده شد.
اگر برج ایفل امروزه ساخته می شد باید حدود 31 میلیون دلار هزینه می کردند.
دسترسی به برج ایفل
بهترین زمان برای بازدید برج ایفل شب ها خواهد بود چرا که وجود نور مصنوعی نمایی واقعا خیره نماینده به آن می دهد.
خوشبختانه برای رسیدن به برج ایفل راه های زیادی وجود دارد و انواع وسایل نقلیه عمومی نیز در دسترس هستند، در صورت تمایل می توانند با استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود به برج ایفل برسند.
دسترسی به برج ایفل با مترو
یکی از رایج ترین و راحت ترین وسیله برای رفت و آمد در پاریس است، 3 خط مترو از این برج عبور می نمایند و در کنار آن ایستگاه دارند:
خط زرد ایستگاه: از این ایستگاه تا برج ایفل باید 14 دقیقه پیاده روی کرد.
خط سبز ایستگاه: از این ایستگاه باید 10 دقیقه پیاده روی کرد تا به برج ایفل رسید.
خط بنفش ایستگاه: مدرسه نظامی یا میلتری اسکول که از این ایستگاه تا برج 14 دقیقه پیاده روی دارد.
باید در ایستگاه شان دو مارس از قطار پیاده شد این ایستگاه را با نام برج ایفل نیز می شناسند که تا برج 7 دقیقه پیاده روی دارد.
رسیدن به برج ایفل با استفاده از اتوبوس:
با استفاده از چندین خط می توان به برج ایفل رسید
خط نارنجی، ایستگاه برج ایفل که پس ار 3 دقیقه پیاده روی به برج می رسند.
خط آبی، ایستگاه برج ایفل حدود 5 دقیقه پیاده روی تا برج دارد.
خط آبی کم رنگ، ایستگاه میدان شان دو مارس تا برج 6 دقیقه پیاده روی دارد.
خط بنفش، ایستگاه جمپ در مارس 6 دقیقه پیاده روی احتیاج است.
خط قرمز ایستگاه برج ایفل 8 دقیقه پیاده روی دارد.
دسترسی به برج ایفل با دوچرخه
در شهر پاریس می توان در بسیاری از محله ها دوچرخه اجاره کرد و از طریق آن خود را به برج ایفل رساند، گفتنی است که بردن دوچرخه تا پایه برج ممکن نیست و باید کمی دورتر دوچرخه ها را پارک کرد و البته ایستگاه هایی هم برای این کار در اطراف وجود دارند که در فاصله 1 تا 5 دقیقه این برج نهاده شده اند.
دسترسی به برج ایفل با قایق
همانطور که می دانید رودخانه سن در فاصله کمی از برج ایفل نهاده شده است و به همین خاطر گردشگران تور اروپا می توانند نزدیک ترین ایستگاه به برج ایفل باتوباس نام دارد، اگر در این ایستگاه از قایق پیاده شوند با 4 دقیقه پیاده روی به برج ایفل خواهند رسید.
دسترسی به برج ایفل با اتومبیل شخصی
برای رسیدن به برج ایفل می توان با استفاده از اتومبیل شخصی به مقصد رسید که با وجود 3 پارکینگ در نزدیکی برج واقع شده است که مکان مناسبی برای پارک کردن اتومبیل ها است.
پارکینگ های برج ایفل
پارکینگ پولمان: این پارکینگ تا برج ایفل حدود 5 دقیقه پیاده روی دارد.
پارکینگ بلوار جوسف: این پارکینگ در فاصله 6 دقیقه ای برج ایفل واقع شده است.
پارکینگ جوفره: این پارکینگ تا برج ایفل 12 دقیقه پیاده راه است.
هزینه بلیط برج ایفل
برای ورود به برج ایفل و ورود به هر طبقه باید بلیط تهیه کرد، که هم به صورت آنلاین و هم حضوری می توان بلیط را تهیه کرد:
طیقه دوم با آسانسور: عظیمسالان 16 یورو(228 تومان)، جوانان 8 یورو(114 تومان)، بچه ها 4 یورو (57 تومان)
طبقه آخر با آسانسور: عظیمسالان 25یورو (357 تومان)، جوانان 12 یورو (171 تومان)، بچه ها 6 یورو (85 تومان)
طبقه دوم با پله: عظیمسالان 10 یورو(142 تومان)، جوانان 5 یورو (71 تومان)، بچه ها 2 یورو(28 تومان)
طبقه دوم با پله و آسانسور: عظیمسالان 19 یورو(271 تومان)، جوانان 9 یورو(128 تومان)، بچه ها 4 یورو(57 تومان)
بچه ها افراد 4 تا 11 سال منظور است.
گفتنی است که ورود بچه ها زیر 4 سال در تمام طبقات رایگان می باشد.
معلولان می توانند به طبقه اول و دوم برج بفرایند و برای بازدید از طبقه سوم باید از پله ها استفاده نمایند.
بلیط برای معلولان شامل 20 درصد تخفیف می باشد.
ساعت بازدید از برج ایفل
از 21 ژوئن تا 2 سپتامبر
بازدید با آسانسور: 9 صبح تا 00:45 بامداد
برای بازدید از طبقه آخر برج ایفل تا ساعت 11 شب امکان پذیر می باشد.
بازدید با پله: 9 صبح تا 00:45 دقیقه بامداد
در روزهای عادی سال
بازدید با آسانسور: 9:30 صبح تا 11:45 دقیقه بامداد
برای بازدید از طبقه آخر برج تا ساعت 10:30 شب امکان پذیر است.
بازدید با پله: 9:30 صبح تا 9:30 شب
زمان ورود به برج برای بازدید از طبقه آخر تا ساعت 6 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد.
گردشگران تور اروپا و همچنین تور فرانسه می توانند علاوه بر بازدید برج ایفل از دیگر دیدنی های اطراف دیدن نمایند مانند:
موزه لوور پاریس و کلیسای نوتردام پاریس که از جاذبه های دیدنی پاریس محسوب می گردد.
میدان شان دو مارس، فاصله 750 متر
پل الکساندر سوم، فاصله 2،3 کیلومتر
موزه لزنولید، فاصله 2.1 کیلومتر
خیابان شانزه لیزه، فاصله 2.6 کیلومتر
آدرس برج ایفل
فرانسه، پاریس، خیابان پنجم آناتولی، فضای سبز میدان دان شان دو مارس، برج ایفل
منبع: گردشبان