چرا با نوشیدن قهوه خسته می شویم؟

به گزارش مالکوم، کافئین، گیرنده های آدنوزین را در مغز مسدود می نماید

ریتم شبانه روزی بدن ما معین می نماید که چه زمانی بیدار باشیم و چه زمانی بخوابیم. نور، تاریکی، هورمون ها و مولکول ها روی این روند تاثیر دارند، اما در این زمینه، مولکول آدنوزین نقش مهم تری ایفا می نماید.

چرا با نوشیدن قهوه خسته می شویم؟

آدنوزین به گیرنده های خاصی در مغز متصل می گردد و بنابراین اثر خواب را نشان می دهد. کافئین این گیرنده ها را مسدود می نماید، بنابراین آدنوزین نمی تواند به آن ها متصل گردد.

قهوه این گونه ما را هوشیار می نماید. با این حال، محققان فرض می نمایند که بدن سعی می نماید این اثر را جبران کند. این بدان معناست که در حالی که کافئین به گیرنده ها متصل می گردد، بدن آدنوزین بیشتری فراوری می نماید. بنابراین، پس از نوشیدن قهوه، بعضی از ما خواب آلود می شویم و احساس خستگی می کنیم.

می خواهید خواب آلودگی را با قهوه جبران کنید

اگر در رختخواب فقط از این پهلو به آن پهلو بچرخید و به میزان کافی نخوابید، در طول روز خسته و خواب آلود خواهید بود. کوشش برای از بین بردن خستگی با مصرف قهوه می تواند به چرخه منفی منجر گردد. کسانی که احساس خواب آلودگی می نمایند، قهوه بیشتری می نوشند تا بیشتر احساس بیداری نمایند، اما مصرف قهوه در این شرایط می تواند خواب را مختل و شما را بیش از پیش خسته کند. بزرگ سالان سالم نباید بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف نمایند؛ یعنی حدود چهار فنجان قهوه.

کم آبی ناشی از مصرف قهوه

کافئین دارای اثر ادرارآور است؛ یعنی اگر قهوه می نوشید، باید بیشتر ادرار کنید. در نتیجه، کسانی که زیاد قهوه می نوشند، به علت تکرر ادرار در معرض خطر کم آبی بدن قرار دارند. کم آبی خفیف می تواند منجر به خستگی گردد.

قهوه می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد

نوشیدن قهوه در صبح می تواند به مقاومت به انسولین یاری کند و تأثیر منفی بر تحمل گلوکز بدن داشته باشد. نوشیدن قهوه در صبح باعث می گردد بدن گلوکز کمتری را تحمل کند. در نتیجه نوشیدن قهوه همراه با صبحانه باعث افزایش قند خون می گردد. هنگامی که قند خون دوباره کاهش می یابد، می تواند احساس خستگی ایجاد کند.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2120

به "چرا با نوشیدن قهوه خسته می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا با نوشیدن قهوه خسته می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید