10 فایده و ضرر نوشیدن قهوه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا

به گزارش مالکوم، چرا نوشیدنی قهوه برای سرماخوردگی برای بدن مضر است؟ سرماخوردگی و آنفولانزا به عنوان یکی از بیماری های شایع در فصل پاییز و زمستان شناخته می گردد ولی این بیماری ویروسی، حتی در تابستان هم ممکن است گریبان گیرتان گردد. اگر قهوه خور باشید احتمالا دل کندن از مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی کار آسانی برایتان نخواهد بود اما آیا واقعا باید قید خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی را بزنید یا برعکس، قهوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله خبرنگاران به آنالیز فواید قهوه برای سرماخوردگی، مضرات قهوه در سرماخوردگی، شیر قهوه و نسکافه برای سرماخوردگی و هر آنچه باید در خصوص مصرف نوشیدنی های حاوی قهوه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا بدانید، می پردازیم.

10 فایده و ضرر نوشیدن قهوه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا

قهوه برای سرماخوردگی خوب است یا بد؟

خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی، هم تاثیرات مثبت و هم منفی دارد. قهوه و نسکافه، هر دو نوشیدنی های گرم هستند که اگر در خوردن آنها در دوره سرماخوردگی، زیاده روی نکنید، برای بدن مفید است. در غیر این صورت، ممکن است مصرف قهوه در سرماخوردگی، مضراتی را در پی داشته باشد. در ادامه به مزایا و معایب خوردن قهوه در سرماخوردگی می پردازیم.

در صورت تمایل می توانید پودر قهوه را از فروشگاه های زنجیره ای به روش های حضوری و اینترنتی بخرید.

فواید قهوه برای سرماخوردگی

خوردن قهوه در سرماخوردگی به مقدار متعادل، می تواند فوایدی را برای دوره سرماخوردگی یا درمان ویروس آنفولانزا داشته باشید که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم ترین دلایل سرماخوردگی، اثر کردن ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا در اثر ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن یا سیستم ایمنی بدن است. طبق تحقیقات و آنالیز های صورت گرفته، دانه های قهوه می توانند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و در نتیجه بهبود سلامت بدن، موثر باشند.

اما این در صورتی است که قهوه را در مقدار تعیین و به مقدار بخورید. اگر در خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی زیاده روی کنید، نتیجه عکس خواهد داشت و عملکرد سیستم ایمنی بدن را با ضعف روبرو خواهد نمود. اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، می تواند طول دوره درمان را بیشتر کند.

خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی برای سردرد

سردرد یک اختلال جدانشدنی سرماخوردگی است. بدن درد، حس کوفتگی، بی حالی و سردرد، معمولا در دوره سرماخوردگی شایع هستند. از جمله خواص قهوه این است که مثل یک مسکن طبیعی عمل نموده و می تواند به تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی یاری کند. اگر به مقدار متعادل، قهوه بخورید، یک روش طبیعی و بدون عارضه، برای التیام دردهای خود در پیش گرفته اید.

افزایش انرژی با مصرف قهوه

احساس کسلی و خستگی، یکی از اثرات منفی سرماخوردگی است. هر چند این موضوع کاملا طبیعی است چون بدن در حال مبارزه با ویروس های سرماخوردگی است اما هر چقدر بیشتر احساس خستگی، کسلی و ناتوانی کنید، احتمالا کمتر هم فعالیت می کنید و حتی ممکن است حوصله خوردن غذا یا داروهایتان را نداشته باشید.

قهوه یک نوشیدنی حاوی کافئین است که مصرف آن می تواند باعث ایجاد احساس شادابی شده و انرژی شما را افرایش دهد، مخصوصا اگر به خوردن آن عادت داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید که نباید بیش از حد، قهوه بخورید چون اثر عکس آن، معایبی را به همراه خواهد داشت.

تاثیر خوردن قهوه بر آبریزش بینی

اگر سرما خورده اید و آبریزش بینی دارید، از قهوه نمی توانید به عنوان داروی خانگی برای درمان آبریزش بینی بهره ببرید. بعلاوه اگر قهوه داغ بخورید، بخاری که از آن بلند می گردد می تواند باعث باز شدن سینوس ها گردد. در نتیجه تا حدی، التهاب سینوس ها کاهش پیدا می نماید.

علاوه بر این، گرمای قهوه می تواند التهاب و تورم رگ های خونی را کم کند و می تواند به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی برای آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی عمل کند.

مضرات قهوه برای سرماخوردگی

هر چند خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی می تواند مزایایی برای سلامتی داشته باشد ولی اگر در مصرف آن زیاده روی کنید و بیش از 1 لیوان قهوه بنوشید یا در زمان نامناسبی مثل اواخر شب، قهوه بخورید، معایبی را به همراه خواهد داشت. مضرات خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا را در ادامه بخوانید.

دهیدراته شدن بدن با خوردن قهوه

دهیدراته یا کم آبی بدن، باعث طولانی شدن روند درمان سرماخوردگی می گردد. یکی از معایب خوردن قهوه در سرماخوردگی، کاهش پیدا کردن مقدار آب بدن است. قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است و باعث دفع آب بدن می گردد، حتی میل به خوردن آب را در بدن کاهش می دهد.

در دوران سرماخوردگی به جای خوردن چای و قهوه بهتر است تا جای ممکن آب بنوشید، کم آبی بدن، می تواند دوره درمان را سخت تر کند. اگر قهوه می نوشید، مراقب باشید که خوردن آب را هم از قلم نیاندازید، حتی اگر میل به نوشیدن آن در شما کم شده باشد.

کم خوابی ناشی از مصرف قهوه

مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی، آن هم در زمان نامناسب، می تواند زمان خواب و استراحت را کاهش دهد. در این دوران، هر چقدر بیشتر استراحت کنید، زودتر خوب می شوید. اگر دیرهنگام قهوه بخورید، احتمال به هم ریختن خواب شبانه شما بیشتر می گردد. بنابراین سعی کنید بعد از ساعت 4 یا 5 عصر، قهوه نخورید. یعنی به طور میانگین، 8 ساعت قبل از خواب، از خوردن قهوه دست بکشید تا زمان خواب شما به خاطر کافئین موجود در قهوه، به هم نریزد.

تاثیر قهوه بر گلودرد

در بسیاری مواقع، نشانه های گلودرد و سرفه، به همراه بروز سرماخوردگی ظاهر می گردد. خوردن نوشیدنی های گرم در زمان سرماخوردگی، می تواند مخاط پشت گلو را نرم نموده و سرفه را تسکین دهید. اگر به مقدار قهوه بخورید، این اثر تسکینی در قهوه به شما یاری می نماید اما در صورت زیاده روی در خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی، دهان خشک شده و آب بدن از دست می رود.

در این صورت خشکی گلو و دهان، موجب تشدید سرفه و گلودرد می گردد. در نتیجه بهتر است برای مرطوب نگه داشتن گلو، از دمنوش های مناسب سرماخوردگی بهره ببرید چون مصرف بیش از حد قهوه، موجب تحریک گلو و ایجاد سرفه های خشک می گردد.

افزایش تحرکات روده و اسید معده

مصرف قهوه مخصوصا در کسانی که مسائل گوارشی یا معده درد دارند، علائم سرماخوردگی را وخیم تر می نماید. از آنجایی که ممکن است در دوره سرماخوردگی، علائم دیگری مثل اسهال یا یبوست را هم تجربه کنید، مصرف قهوه، ممکن است این علائم را بیشتر کند. از طرفی، قهوه جزو نوشیدنی هایی است که اسید معده را افزایش می دهد. اگر در حالت عادی معده شما اسید زیادی ترشح می نماید، بهتر است دور این نوشیدنی را خط بکشید.

قهوه و تداخل دارویی

از آن جایی که در دوره سرماخوردگی و آنفولانزا، ملزم به مصرف داروها و قرص های مسکن یا آنتی بیوتیک هستید، ممکن است خوردن قهوه، اثرگذاری بعضی داروهای مسکن مثل استامینوفن و داروهای آنتی بیوتیک را نه تنها کاهش داده بلکه موجب اختلالات سلامتی مثل سردرد، افزایش ضربان قلب، بی قراری و … گردد.

اگر در حالت عادی داروهای ضد افسردگی، داروی قلب و … هم می خورید، باید در مصرف قهوه احتیاط بیشتری به خرج دهید.

کاهش جذب ویتامین ها و مواد معدنی با قهوه

خوردن قهوه می تواند روند جذب بعضی ویتامین ها و مواد معدنی مثل ویتامین های گروه B، ویتامین B، کلسیم و آهن را کاهش دهد یا مانع جذب آنها به بدن گردد. وجود همه این ویتامین ها برای اینکه زودتر سلامتی خود را به دست آورید، مهم هستند. البته لازم به ذکر است که در صورتی قهوه می تواند این اختلال را به وجود آورد که در حجم بالا مصرف گردد.

بیشتر بخوانید: خواص قهوه اسپرسو و مضرات آن

شیر قهوه برای سرماخوردگی خوبه؟

خوردن شیر قهوه در سرماخوردگی، بهتر از خوردن قهوه در این دوران است. شیر داغ، یکی از برترین نوشیدنی ها به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی شناخته می گردد و می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. ضمناً گلودرد سرماخوردگی و سردرد سرماخوردگی را تسکین خواهد داد.

ترکیب قهوه با شیر، می تواند خواص این نوشیدنی را بیشتر هم بکند. البته باز هم لازم به ذکر است که در صورت خوردن شیر قهوه گرم و در مقدار حدود 1 فنجان، می تواند در درمان سرماخوردگی موثر و مفید باشد.

برای خرید انواع شیر از جمله شیر طعم دار مثل شیر قهوه می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های اقدام کنید.

نسکافه برای سرماخوردگی مفیده یا مضر؟

نسکافه هم مثل قهوه، اثرات مشابهی از جمله مزایا و معایب خاص خودش را دارد. البته به خاطر ملایم تر بودن نسکافه، می توانید با خیال راحت تر آن را بنوشید. اما این به معنی این نیست که در صورت زیاده روی در مصرف نسکافه، مسئله ای برایتان به وجود نمی آید، بلکه خوردن بیش از مقدار نسکافه هم می تواند گلودرد، سرفه، کم آبی بدن، مسائل گوارشی، کم خوابی و تداخل دارویی را در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا به همراه داشته باشد.

سوالات متداول درباره فواید و مضرات قهوه برای سرماخوردگی

آیا قهوه اسپرسو برای سرماخوردگی خوب است؟

قهوه اسپرسو یکی از غلیظ ترین انواع قهوه است و همان طور که مصرف متعادل آن به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و فواید قهوه می تواند سرماخوردگی را تسکین دهد اما مصرف زیاد آن، تاثیر منفی بر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا دارد.

آیا قهوه برای سرفه ضرر دارد؟

اگر به مقدار زیاد (بیش از یکی، دو فنجان) قهوه بخورید، گلو بیشتر از حالت عادی تحریک شده و موجب بروز گلودرد و سرفه های خشک می گردد. در عین حال، مصرف کم قهوه گرم یا شیر قهوه به خاطر گرما و بخاری که دارد، می تواند گلو را تازه و نرم کند.

آیا قهوه برای درمان عفونت سرماخوردگی و آنفولانزا خوب است؟

قهوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند به طور غیرمستقیم، با عفونت های بدن ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه کند. اما نباید به عنوان یک دارو برای درمان عفونت روی آن حساب باز کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2263

به "10 فایده و ضرر نوشیدن قهوه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فایده و ضرر نوشیدن قهوه در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید