آیا هوای تهویه نشده داخل کابین خلبان، عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

به گزارش مالکوم، تهویه هوای داخل کابین خلبان

تا به حال شده به این فکر کنید که چه عواملی بر عملکرد خلبان و یاری خلبان تاثیر می گذارد؟ برای پاسخ به این سوال معمولا فاکتورهایی نظیر غذا، خواب مناسب، تجربه، رفتار کادر پرواز و مواردی این چنینی به ذهنمان می رسد. اما باید بگوییم که اخیرا متوجه شده اند که هوای داخل کابین خلبان نیز یکی از مواردی است که احتمالا روی عملکرد خلبان تاثیر می گذارد. اما این تاثیر تا چه حد است و برای جلوگیری از آن چه اقداماتی باید صورت گیرد. در ادامه خبرنگاران به آنالیز موضوع هوای داخل کابین خلبان پرداخته است؛ با ما همراه باشید.

آیا هوای تهویه نشده داخل کابین خلبان، عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تحقیقات جدیدی از دانشگاه هاروارد نشان می دهد که سطح دی اکسید کربن در کابین خلبان هواپیما می تواند به مقدار ای بالا باشد که در شبیه سازی ها باعث شده که خلبانان در این شرایط، نتوانند مانورهای لازم را انجام دهند. این تحقیقات که تقریبا برای اولین بار اجرا شده نشان می دهد که مقررات فعلی برای اطمینان از هوای تازه در کابین خلبان کافی نیست و این موضوع سوالاتی در خصوص اینکه آیا سطح میانه دی اکسید کربن می تواند بر سلامت تاثیر بگذارد را بر انگیخته است. جوزف آلن، استادیاری در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و نویسنده اصلی این مطالعه اینطور می گوید:

واضح است که کیفیت هوای داخل کابین خلبان تاثیری روی عملکرد دارد و کاملا آشکار است که ما تا به حال به مقدار کافی، روی این موضوع تمرکز ننموده ایم. حالا که این را می دانیم، فکر می کنم که باید سوالات دیگری را در این مورد بیان نموده تا به درک بهتری از آن دست یابیم.

مطالعات در سال های اخیر نشان داده اند که افزایش حتی واحدهای کمی از سطح دی اکسید کربن در هوایی که ما تنفس می کنیم می تواند مهارت ها و توانایی های شناختی ما را کمتر کند. اما با اینکه این موضوع بسیار مهم است، قبل از تحقیقات اخیر، هیچ گونه مطالعه ای روی خلبانان و یاری خلبانان برای آزمایش عملکرد آن ها در صورت تهویه نشدن هوای داخل کابین خلبان صورت نگرفته بود که همین موضوع هم محققان را درگیر کرد تا در آینده بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

سطح طبیعی دی اکسید کربن در اتمسفر 400 واحد در میلیون است. غلظت این گاز بی رنگ و بی مزه می تواند در فضاهایی با تهویه ضعیفی که مردم در آن تنفس می نمایند، مانند هواپیماهای بزرگ و شلوغ، زیاد شود. با توجه به داده هایی که در سال گذشته منتشر شد، اندازه دی اکسید کربن در 5 درصد از پروازها به 1400 واحد در میلیون رسیده است. واحد میانگین آن 603 در میلیون است که تنها کمی بالاتر از سطحی است که در هوا پیدا می شوند.

شرکت های هواپیمایی اکسیژن را در هواپیماهایی که در ارتفاعات بالا هستند با کشیدن هوای کم و تحت فشار قرار دادن آن، تازه می نمایند که این کار در جلوی موتورهای هوایپما صورت می گیرد. از آنجایی که مطالعات قبلی نشان داد افرادی که در آزمایشات عملکرد مغز ضعیف بودند در سطوح کمتر از 1000 واحد در میلیون دی اکسید کربن قرار داشتند، منطقی به نظر می رسد که محققان آزمایشاتی را نیز انجام دهند تا مهارت های خلبان در مواقعی که دی اکسید کربن در شرایط نامناسب است را آزمایش نمایند.

به منظور آزمایش روی رابطه بین دی اکسید کربن در کابین خلبان و عملکرد او، سی نفر از خلبانان هواپیمایی استخدام شدند تا چندین پرواز سه ساعته را در یک شبیه ساز پرواز انجام دهند؛ در این شبیه سازها سطوح دی اکسید کربن به مقادیر مختلف آزمایش شد. در این مطالعه عملکرد خلبانان در شرایط مختلفی از جمله تغییر جهت یا دور زدن سریع یا به دست گرفتن شرایط زمانی که یک موتور آتش گرفته است، آنالیز شد و اینطور نشان داد که عملکرد خلبانان در زمانی که سطح دی اکسید کربن بالا رفته، ضعیف تر از آن هایی بوده که سطح معقولی از این گاز را در کابین خود تنفس می نموده اند. این موضوع هم قابل اشاره است که همه آن هایی که در این آزمایش شرکت کردند، جزو خلبان های تایید شده از سوی سازمان های معروف بوده اند.

طبق این مطالعه، خلبانان در شرایط که اندازه دی اکسید کربن 700 واحد در میلیون بود، 69 درصد عملکرد مناسب تری در مانورهای اختصاصی داشتند البته نسبت به آن هایی که سطح دی اکسید کربن داخل کابینشان، 2500 واحد در میلیون بوده است. زمانی که سطح این گاز در کابین خلبان، 1500 واحد در میلیون بوده، 52 بیشتر احتمال انجام درست مانورها را نسبت به اندازه های بالاتری از این گاز داشته اند.

این تحقیق، روز چهارشنبه به تاریخ 8 آگوست 2018، در مجله Journal of Exposure Science & Environmental Epidemiology منتشر شده است.

با تمام این تفاسیر، جوزف آلن گفته است که کابین خلبان ها تا حد زیادی از این نظر امن است و نمی توان به عنوان مسئله ای جدی به آن نگاه کرد. در طول سال ها هرگز سانحه یا سقوطی ثبت نشده که در آن مقصر اصلی و یا فاکتور اصلی افزایش بیش از حد دی اکسید کربن در کابین خلبان باشد. با این حال طبق گفته بعضی از سازمان های تحقیقات سانحه های هوایی، سان چندین حادثه مرگبار اخیری که اتفاق افتاده اند، وقفه های گیج نماینده و عجیب در عملکرد خلبان باعث آن شده که هنوز دلیلی برای آن یافت نشده است. یک نمونه از آن به کاپیتان پروازی Colgan Air برمی شود که مانورهای اشتباهی را در یک پرواز منجر شد که در نهایت باعث شد تا هواپیما سقوط نموده و 50 نفر کشته شوند.

آلن معتقد است با اینکه به نظر مسئله ای از این بابت وجود ندارد، اما شرکت های هواپیمایی باید تحقیقات جامعتر و بیشتری را در این رابطه انجام دهند چرا که مطالعه های اخیری که برای تهویه هوای داخل کابین خلبان اجرا شده، بسیار کم است و احتیاج به تحقیقات عمیق تری است. ما هم امیدواریم که روی تمام موضوعاتی که مربوط به امنیت هواپیما، این روش حمل و نقل امن است، مطالعات بیشتری انجام گیرد.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1925

به "آیا هوای تهویه نشده داخل کابین خلبان، عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هوای تهویه نشده داخل کابین خلبان، عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید