آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون برگزار گردید

به گزارش مالکوم، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون برگزار گردید.

آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون برگزار گردید

در این مراسم که با حضور علی همتی مدیرعامل شرکت توسعه توریستی ایران، مسعود پناهی رئیس هیئت مدیره این شرکت، محمدرضا سهیلی مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمانشاه، صامت اجرایی مدیر پایگاه جهانی بیستون، فرماندار کرمانشاه، شهردار بیستون و جمعی از علاقمندان میراث فرهنگی برگزار گردید، از تمبر یادبود ثبت جهانی بیستون هم رونمایی شد.

کتیبه بیستون سند قدمت ایران است

محمدرضا سهیلی مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمانشاه ضمن تشکر از شرکت توسعه توریستی ایران و گروه هتل های لاله و بعلاوه حضار در مراسم بیان کرد: ما دور هم جمع شدیم تا این اتفاق مبارک، یعنی بیستمین سالگرد ثبت جهانی کتیبه بیستون را جشن بگیریم. در دین اسلام توصیه هایی در خصوص توریستی و سیر در زمین و بعلاوه ضرورت حفظ تاریخ و میراث گذشتگان آمده است و آیت کتیبه یکی از مصداق های همین توصیه هاست.

او ادامه داد: وظیفه ما در وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی این است که امکانات لازم برای جذب و رفاه توریست را فراهم کنیم. تمرکز اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی کرمانشاه هم اولویت قرار دادن رفاه توریستان است.

سهیلی در خصوص روز ثبت جهانی کتیبه بیستون گفت: ما با قدمت و ارزش کتیبه بیستون آشناییم که سند قدمت ایران زمین بشمار می رود. در متن این کتیبه بحث یکتاپرستی ایرانیان مورد تاکید بوده است . در سایر تمدن ها همیشه طغیان های مختلفی صورت میگرفته و یکتاپرستی نبوده، اما کلیت بیستون عنوان می نماید که یکتاپرستی در ایران وجود داشته و خبری از طغیان نبوده است . به عبارتی، بندگی خدا از صفات شاخص ایرانیان در طول تاریخ بوده است.

یک میلیون سال استقرار مداوم بشری در کرمانشاه داریم

سامان حیدری گوران باستان شناس بیان کرد که هنگام صحبت از بیستون، باید جغرافیای بزرگتری از کرمانشاه را عنوان نمود که بیستون هم در آن قرار گرفته است.

او گفت: جغرافیای این منطقه پر از آثار باستانی است که متاثر از عوامل متعددی بوده است. یک میلیون سال استقرار بشری در کرمانشاه داریم که در فلات ایران و حتی خاورمیانه یک استثنا است.

حیدری با اشاره به دشت های اسدآباد، کنگاور، صحنه، کرمانشاه و ... بیان کرد: این دشت ها در کنار هم ، با 7هزار کیلومتر مربع، بزرگترین پهنه دشت میانکوهی زاگرس است .

حیدری با اشاره به تاریخ منطقه بیان کرد: کاروانسرای عباسی با 400 سال قدمت، نزدیکترین دوره به ماست . یک قدم عقب تر برویم، تکیه معاون الملک را داریم که مربوط به دوره اسلامی است . اگر به 1700 سال قبل برگردیم، مجسمه هرکول و مجموعه طاق بستان را داریم. قدمت کتیبه بیستون به 2500 سال پیش باز میشود که ویژگی های منحصر بفردی دارد. بیستون بزرگترین پنل متنی جهانست که به سه زبان اکدی، عیلامی و فارسی باستان به خط میخی نوشته شده است.

باستان شناس کرمانشاهی در ادامه گفت: اگر به عقب تر برویم، عصر آهن را داریم . بیش از 700 تپه باستانی از این دوره ها در دشت کرمانشاه داریم . عقب تر از آن، در دوره نوسنگی، باز هم کرمانشاه حرفی برای گفتن دارد. در گنج نامه قدیمی ترین نشانه از اهلی کردن بز در تمام جهان را داریم. تپه سراب را داریم که مدارکی مثل ونوس سراب را ارائه می دهد که 11هزار سال عمر دارد. از دوره پارینه سنگی در تمام ایران فقط چهار نمونه داریم که سه موردش در کرمانشاه بوده است. یک مورد غار شکارچیان، دو مورد در دشت کرمانشاه و مورد چهارم در قزوین بوده است.

حیدری در خاتمه اضافه کرد: منطقه کرمانشاه یک میلیون سال تداوم باستان شناسی داشته است و ما در طول این مدت گپ زمانی نداریم که این بر می شود به جغرافیای منطقه. تعداد بالای چشمه ها، خاک حاصلخیز که به دلیل کوهستانی بودن منطقه است و بعلاوه رودخانه ها به این تداوم یاری نموده اند. اگر بخواهیم کسی را به این دلیل تشویق کنیم، باید مردمان این سرزمین را که بیش از یک میلیون سال در اینجا سکونت نموده اند، تشویق کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2021

به "آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید