انواع پله ساختمان

به گزارش مالکوم، یکی از مهم ترین و کاربردی ترین اجزای ساختمان پله است. این عنصر کاربردی نه تنها به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد بلکه حضور آن در خانه زیبایی بی نظیری به فضا می بخشد. خانه هایی که پله در آنها مشاهده می گردد در مقایسه با خانه هایی که فاقد پله هستند جلوه ای باشکوه تر دارند زیرا اشکال هندسی به کار رفته در طراحی راه پله بر دکوراسیون داخلی و یا نمای بیرونی ساختمان اثرگذار خواهد بود. شکل ظاهری پله های ساختمان با توجه به نوع کاربرد آنها طراحی می گردد. پله و راه پله باید به نحوی ساخته شوند که استفاده از آنها به آسانی صورت گیرد، علاوه بر آن از ایمنی لازم جهت بالا رفتن و پایین آمدن برخوردار باشند. پلکان یک پل ارتباطی بین دو سطح مختلف است و افراد می توانند با استفاده از آن از یک مکان به مکان دیگر بروند. پله ها از نظر جنس موادی که در ساخت آنها استفاده می گردد به انواع پله چوبی، پله فولادی، پله سنگی، پله بتنی، پله پلکسی و پله چوبی فلزی تقسیم می شوند. هر کدام از این پله ها قابلیت ها و زیبایی های منحصر بفرد خود را دارند و زیبایی بی نظیری به فضا می بخشند.

انواع پله ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

پله از 3 قسمت اصلی پله، سطح شیب دار و پاگرد و سه قسمت فرعی خیز پله، آب چکان و نرده تشکیل شده است. سطح شیب دار به سطحی که پله ها بر روی آن تعبیه می شوند گفته می شود و در واقع نوعی شاسی برای راه پله به شمار می آید. پاگرد نیز محلی برای چرخش و تغییر جهت حرکت و استراحت بین ردیف های پله است. به شیبی که از پایین به سمت بالای پله ادامه دارد خیز پله و به سطح شیبداری که به همراه شیارهای باریک در کنار راه پله برای خروج آب طراحی شده آب چکان پله گغته می شود. نرده راه پله هم همانگونه که از نامش پیداست دور تا دور پله ها از پایین تا بالا قرار می گیرد و هدف از طراحی آن جلوگیری از سقوط افراد است.

راه پله یک وسیله اصلی برای جا به جایی افراد در بین طبقات است از این رو طراحی آن باید بر اساس استاندارهای لازم صورت گیرد. حداکثر پله های متوالی در هر بازو باید 12عدد باشد و در صورت بیشتر بودن این تعداد باید از پاگرد بین آنها استفاده کرد. ارتفاع استاندارد برای پله نیز 18 سانتی متر و اندازه کف آن باید 33 سانتی متر باشد. برای ایجاد امنیت در تردد بین راه پله ها از نرده استفاده می شود. ارتفاع نرده محافظ حداقل 80 سانتی متر است. تعبیه حفاظ در پرتگاه های مجاور راه پله امری بسیار ضروری می باشد و از خطر احتمالی سقوط می کاهد. بنابراین طراحی اصولی راه پله در ساختمان نه تنها به زیبایی آن می افزاید بلکه تردد بین طبقات را آسان نموده و ایمنی را به ارمغان می آورد. پله ها از نظر نوع طراحی و ظاهر به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره شده است. با ما همراه باشید.

انواع راه پله

پله مستقیم

طراحی این پله ها به صورت مستقیم و بدون هیچ پیچشی می باشد. طول پله های مستقیم در مقایسه با سایر پله ها بیشتر است به همین دلیل در مکان هایی که از نظر فضا مسئله ای ندارند ساخته می شوند. شکل هندسی این پله ها به صورت مستطیل شکل است و عرض کف آنها اغلب 30 سانتی متر می باشد. پله های مستقیم به انواع پله یک طرفه، پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو زانو، پله دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو و پله سه طرفه با دو پارگرد و سه بازو دسته بندی می شوند.

پله مستقیم یک طرفه

این پله ها اصولاً طول بلندی دارند و در مکان هایی که فضای طولانی به اندازه کافی وجود دارد تعبیه می شوند. طول بسیار بلند این پله ها گاهی برای افراد خسته نماینده است به همین دلیل در جهت آن پاگرد تعبیه می شود.

پله دوطرفه با پاگرد وسط و دو بازو

این پله ها از جمله رایج ترین پله ها می باشند که در اکثر ساختمان ها به چشم می خورد. نحوه طراحی این پله ها بدین صورت است که پس از یک ردیف پله، پاگرد تعبیه می شود، سپس ردیف پله بعدی آغاز می شود. در واقع پاگردی که در بین دو ردیف پله قرار گرفته است فضای زیادی اشغال ننموده و فرصتی برای استراحت فرد فراهم می نماید.

پله دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو

این نوع پله متشکل از دو ردیف پله به عرض کم و یک ردیف پله با عرضی بیشتر می باشد و اصولاً در مکان هایی که تردد در پله ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد از جمله دانشگاه ها، ادارات و … .

پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو

از این پله در ساختمان هایی که ارتفاع بین طبقات بلند و فضای پله کم است استفاده می شود. از فضای بین این پله ها می توان برای تعبیه آسانسور استفاده نمود.

پله پیچ دار

این نوع پله ها همانطور که از نامشان پیداست دارای پیچ هستند و زاویه پیچ آنها با توجه به فضا مشخص می شود. آنها به انواع زیر دسته بندی می شوند:

پله با پیچ کامل

از این پله ها در مکان هایی که فضا محدود است استفاده می شود زیرا آنها فضای بسیار کمی اشتغال می نمایند. اگر به مغازه های کوچک و یا رستوران ها و فست فودی ها مراجعه کنید شاهد چنین پله هایی خواهید بود. یک پیچ کامل در طراحی این پله ها به چشم می خورد و پله ها و نرده آنها با پیچی ملایم به سمت بالا راهنمایی شده اند.

پله با پیچ قائم

این نوع پله ها دارای پاگرد هستند و به منظور استفاده بهینه از فضا طراحی شده اند. در فضای پاگرد گاهی دو الی سه پله تعبیه می شود و پیچ این نوع پله به صورت قائم است.

پله با پیچ تزئینی

این پله ها از جمله زیباترین پله ها می باشند که اغلب در ساختمان های بزرگ و لوکس طراحی می شوند. عرض این پله ها زیاد است به همین دلیل احتیاج به فضایی بزرگ دارند. زیبایی پله پیچ تزئینی بی نظیر است و نمادی از زندگی در مکانی مجلل محسوب می شود.

راه پله مدرن و زیبا

از آن جایی که امروزه از سبک مدرن در طراحی و دیزاین خانه به میزان زیادی استفاده می شود، بد نیست با ایده های طراحی راه پله مدرن آشنایی داشته باشید. برای مثال ساخت راه پله های شیشه ای می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد. طراحی راه پله هایی که از فضای زیر آن می توان به عنوان شلف و برای قرار دادن کتاب استفاده کرد، از دیگر ایده های طراحی راه پله مدرن می باشد. رنگ آمیزی راه پله ها با استفاده از ایده های خلاقانه نیز از دیگر راهکارها برای انجام این کار می باشد.

راه پله چوبی

نمونه ای از زیباترین انواع راه پله هایی که می توان در طراحی خانه مورد استفاده قرار داد، راه پله چوبی می باشد. چوب به عنوان متریالی طبیعی می تواند باعث القای گرما به فضای خانه شود. زیبایی این متریال بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر شما نیز از جمله هواداران طراحی راه پله چوبی هستید، باید به یاد داشته باشید که نگهداری از آن کمی مشکل بوده و باید توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشید.

راه پله شیشه ای

نمونه ای دیگر از انواع راه پله که می توان آن ها را در دسته راه پله های مدرن قرار داد، راه پله های شیشه ای می باشد. راه پله های شیشه ای نمای زیبایی به خانه بخشیده و بهترین انتخاب برای فضای کوچک می باشد.

راه پله سنگی

یکی از لوکس ترین انواع راه پله هایی که می توان در طراحی فضای مورد نظر از آن استفاده کرد، راه پله سنگی می باشد. نکته مهمی که در طراحی راه پله سنگی باید به یاد داشته باشید، انتخاب سنگ مرغوب می باشد. نمونه سنگ هایی که می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد، سنگ گرانیت و مرمر می باشد. انتخاب سنگ مناسب باید با توجه به فضای داخلی و خارجی صورت پذیرد.

قیمت سنگ پله

همان گونه که گفته شد سنگی که برای طراحی راه پله مورد استفاده قرار می گیرد، باید نمونه ای مرغوب باشد. اگر به دنبال خرید سنگ پله مناسب هستید می توانید به لینک زیر مراجعه نموده و ضمن آشنایی با انواع سنگ ها از قیمت آن نیز آگاهی یابید.

برای مشاهده قیمت انواع سنگ پله به لینک زیر مراجعه نمایید

ضوابط و مقررات ساخت راه پله

به منظور نظارت بر تامین احتیاجهای ساکنین و بهره برداری از ساختمان های تابع نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مقررات ملی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند. طبق ماده 32 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ماه 1374، این مقررات مجموعه ای از قوانین فنی و آئین نامه کنترل و اجرایی هستند که در جهت تامین رفاه، ایمنی، بهداشت و صرفه مالی رعایت می شوند. بر اساس مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، الزامات عمومی ساخت پله ها، راه پله ها و جان پناه ها به توضیح زیر می باشند.

  • پاگردها، کف پله ها و لبه آن ها باید از مصالح ایمن ساخته شوند و لغزنده نباشند.
  • عرض پاگرد نیم دایره ای شکل در پله های اصلی باید با عرض پله مساوی باشد.
  • حداقل عرض پله در پله های غیر اصلی ساختمان اگر بین دو دست انداز باشد 60 سانتی متر، بین دیوار و دست انداز 70 سانتی متر و بین دو دیوار 80 سانتی متر می باشد.
  • مصالحی که برای ساخت پلکان اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند باید در برابر حریق مقاوم باشند.
  • در مکان هایی که دارای اختلاف سطح بیشتر از 70 سانتی متر هستند، باید با ایجاد دست انداز یا جانپناه مانع از سقوط افراد شد.
  • حداقل عمق کف پله های اصلی ساختمان باید 28 سانتی متر باشد.
  • حداقل عرض پله مستقیم در پله دسترسی اصلی باید 100 سانتی متر و در پله دارای پاگرد باید 120 سانتی متر باشد.
  • پله های ارتباط دهنده طبقات باید تا همکف یا طبقه ای که به فضای باز ختم می شود ادامه داشته باشد.
  • در جانپناه هایی که در آن ها از شیشه استفاده شده باید از شیشه ایمن استفاده شود.
  • ارتفاع جانپناه های شیبدار یا دست اندازها از لبه پله باید 90 سانتی متر باشد.
  • پلکان اصلی ساختمان نباید با تجهیزاتی مانند جعبه آتش نشانی مسدود شوند.
  • فاصله بین دو نرده عمودی دست انداز نباید از 11 سانتی متر بیشتر باشد.
  • در صورت استفاده از نرده های تزئینی نباید از هیچ قسمت آن کره ای به قطر 11 سانتی متر عبور کند.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع راه پله می باشد. بدون شک طراحی راه پله به شکلی زیبا می تواند در زیبایی خانه نیز تاثیرگذار باشد. اگر تصمیم به ساخت راه پله داشته باشید،کدام نمونه از آن را انتخاب می کنید؟ در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 590

به "انواع پله ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پله ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید