ایران برای نخستین بار صاحب برندملی گردشگری می گردد

به گزارش مالکوم، نشست تخصصی توسعه گردشگری در شهرهای دنیای خلاق روز گذشته برگزار و ضرورت شبکه سازی و توسعه گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی در چهار شهر اصفهان، بندرعباس، رشت و سنندج به عنوان شهرهای خلاق دنیا تاکید شد.

ایران برای نخستین بار صاحب برندملی گردشگری می گردد

از سفر با تور کانادا دی 99 لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به باور فعالان حوزه گردشگری حاضر در این نشست، پیوستن سنندج در حوزه موسیقی، بندر عباس درحوزه صنایع دستی و هنرهای مردمی، رشت در حوزه غذا و اصفهان در زمینه صنایع دستی به شبکه شهرهای خلاق دنیا مجالی تازه برای ایران است تا با استفاده از تجربیات دنیای، شهرها و داشته های خود را هر چه بیشتر و بهتر به دنیایان معرفی کند.

مهنا نیک بین رئیس کمیته آموزش، پژوهش و گردشگری فرهنگ محور کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران، نوآوری و خلاقیت در ارایه محصولات را یکی از مهمترین الزامات جذب گردشگر خارجی در شهرهای خلاق دانست و تاکید داشت: به رغم آنکه ایده شبکه شهرهای خلاق دنیا از سال 2015 کلید خورده است اما شاهد رونق گردشگری در چهار شهر ایران که به عنوان شهر خلاق معرفی می شوند، نیستیم.

نیک بین تاکید داشت: هدف مهم شبکه شهرهای خلاق یونسکو، توسعه پایدار شهری است؛ ضمن اینکه این شهرها به عنوان الگویی برای سایر شهرها در نظر گرفته می شوند. او همچنین به منظور توسعه پایدار گردشگری در شهرهای خلاق، بر همفکری رسانه، استانداری، شهرداری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه و دانشگاه تاکید نمود.

رئیس کمیته آموزش، پژوهش و گردشگری فرهنگ محور کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران توضیح داد: برندسازی مشکل ثانویه ما در صنعت گردشگری است و از مهم ترین ضعف های ما در صنعت گردشگری این است که استراتژی مان مشابه کشورهای پیشرفته نیست. برای نمونه، ترکیه در همسایگی ما بیش از درآمد نفتی ایران، درآمد توریستی دارد، در حالی که به لحاظ جاذبه های فرهنگی و طبیعی چیزی بیشتر از ما ندارد.

در ادامه این نشست نمایندگان و مسئولان چهار شهر خلاق ایران به بیان نقطه نظرات خود و اقدامات اجرا شده از سوی نهادهای ذی ربط در راستای توسعه گردشگری در شهرهای خود پرداختند.

سعید ایراهیمی مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان در تشریح چشم انداز آینده شهر خلاق اصفهان به بعضی از اقدامات زیرساختی و آموزشی شهرداری این استان اشاره نمود و گفت: ایجاد مراکز خلاقیت و نوآوری، تاسیس مرکز رشد تخصصی هنر و راه اندازی ستاد توسعه کارآفرینی از مهم ترین برنامه های شهرداری اصفهان در راستای توسعه گردشگری در این شهر خلاق است.

او همچنین ایده کاپ اصفهان 2020 را طرحی مهم در راستای توسعه گردشگری این استان معرفی کرد و گفت: طرح اصفهان 2020 با تکیه بر معرفی اصفهان به عنوان شهر هنر، گردشگری و میراث فرهنگی و با هدف مدیریت بر پایه مشارکت و بهره مندی از توان مردم در اداره شهر به تصویب رسیده است.

ایران صاحب برندملی گردشگری می گردد

علیرضا ارجمند که به نمایندگی از مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست حضور یافته بود، به ارائه توضیحاتی در رابطه با برند ملی گردشگری پرداخت.

به گفته او، 23 بهمن ماه از نشان و طرح برند ملی گردشگری ایران رونمایی خواهد شد و این برای اولین بار است که ایران صاحب برند ملی گردشگری خواهد شد.

ارجمند تاکید داشت: پروژه برند ملی گردشگری به دنبال ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز به ویژه با مشارکت بخش خصوصی است.

او در ادامه به یکی دیگر از اقدامات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد معین شاخص های گردشگری در شهرهای مختلف اشاره و اعلام کرد: بر اساس این شاخص ها مجوزهایی حول 5 معیار شهر دوستدار، شهر مقصد گردشگری، شهر گردش پذیر، شهرمتعهد به توسعه گردشگری و شهر مستعد توسعه گردشگری به شهرها تخصیص می یابد.

ارجمند گفت: اردبیل، شیراز، اصفهان، یزد و کرمان از جمله شهرهایی هستند که بر اساس محورهای نامبرده به صورت پایلوت ارزیابی شده اند و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همانطور هم که در نامه ای به رئیس جمهور اعلام نموده، آمادگی دارد تا کلیه شهرهای ایران را وارد برندینگ شهری کند.

شهرهای خلاق در معرض تهدید

انتقاد از عملکرد مسئولان در شهرهای خلاق از جمله موضوعاتی بود که نمایندگان چهار شهر خلاق ایران و همچنین فعالان حوزه گردشگری در حضور نماینده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کردند. به باور روشنگر عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهرهای خلاق بعد از ثبت به امان خدا رها می شوند؛ در حالی که اولین اقدام از سوی مسئولان در این شهرها باید تقویت برند گردشگری باشد.

حاضران همچنین ضرورت مشارکت بخش خصوصی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را با هدف تحکیم توسعه پایدار شهرهای خلاق مورد توجه قرار دادند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 667

به "ایران برای نخستین بار صاحب برندملی گردشگری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران برای نخستین بار صاحب برندملی گردشگری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید