باز کردن سپر خورشیدی، فاز دیگری از ماموریت جیمز وب

به گزارش مالکوم، تلسکوپ جیمز وب ناسا طی سفری 29 روزه، در فاصله بیش از 1 میلیون مایلی از زمین حرکت می نماید و در حال حاضر سپر خورشیدی خود را باز نموده است.

باز کردن سپر خورشیدی، فاز دیگری از ماموریت جیمز وب

به گزارش خبرنگاران به نقل از upi، ستاره شناسان مسئول پروژه تلسکوپ جیمز وب روز دوشنبه گفتند که این تلسکوپ فضایی بزرگ و قدرتمند از مدار ماه عبور کرد. این فضاپیما در حال حاضر پس از باز کردن سپر خورشیدی به مقدار زمین تنیس، وارد فاز دیگری از این ماموریت شده است. جیمز وب 10 میلیارد دلاری که پیشرفته تر از تلسکوپ فضایی هابل طراحی شده است، پس از پرتاب بی عیب و نقص از آمریکای جنوبی در روز کریسمس، طی یک سفر 29 روزه به مقصد نهایی خود، در فاصله بیش از 1 میلیون مایلی از زمین حرکت می نماید.

ماسیمو استیاولی، ستاره شناس و رئیس ماموریت پروژه وب در مصاحبه ای گفت: ما به تازگی استقرار این سپر را آغاز نموده ایم. آن ها بسیار کند پیش می فرایند، بنابراین استقرار کامل حدود سه روز طول می کشد. بعلاوه این فضاپیما قادر است مقداری سوخت را ذخیره کند بنابراین ممکن است به تلسکوپ اجازه دهد بیش از طول عمر 10 ساله خود کار کند.

استیاولی رئیس ماموریت جیمز وب درمورد استقرار سپر خورشیدی شرح داد: همانطور که سپر خورشید منبسط می گردد، گرمای رانشگر ها را از خود تلسکوپ نیز مسدود می نماید، زیرا ابزار های فروسرخ وب باید تا منفی 370 درجه فارنهایت سرد شوند تا به درستی رصد نمایند. وی اضافه کرد: ما می توانیم تلسکوپ را در برابر زمین، ماه و خورشید محافظت کنیم، اما همچنان نور خورشید را بر روی صفحات خورشیدی برای انرژی الکتریکی دریافت خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که با وجود فاصله زیاد ناسا با تلسکوپ، این آژانس فضایی همچنان می خواهد ارتباط خود را با تلسکوپ حفظ کند، بنابراین ستاره شناسان نقطه ای از فضا را انتخاب کردند که در آن گرانش زمین و خورشید متعادل و به عنوان نقطه لاگرانژ شناخته می گردد.

هایدی هامل، ستاره شناس و معاون انجمن غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن، پس از توسعه کامل سپر خورشید، دستوراتی را برای باز کردن ظرف بازتابنده اصلی که بیش از 21 فوت عرض داشته و با طلا پوشانده شده است ارسال می نمایند. هامل در این باره شرح داد: پس از اینکه تلسکوپ به نقطه لاگرانژ رسید، تقریباً هر 21 روز یک بار با اصلاحات کوچک به دور آن مکان خواهد چرخید.

وی اظهار کرد که ناسا و این انجمن نشان نداده اند که پس از آغاز به کار تلسکوپ در اواسط سال، چه تصاویری را برای اولین بار منتشر خواهند کرد. با این حال او انتظار دارد تصاویر شگفت انگیزی از کهکشان ها یا سحابی ها را ببیند. دانشمندان بعلاوه امیدوارند بعضی از قدیمی ترین کهکشان های کیهان را با استفاده از وب همراه سیارات فراخورشیدی و سیاهچاله های کلان پرجرم مشاهده نمایند.

بیشتربخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1876

به "باز کردن سپر خورشیدی، فاز دیگری از ماموریت جیمز وب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باز کردن سپر خورشیدی، فاز دیگری از ماموریت جیمز وب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید