برنامه سوم توسعه شهر تهران ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه ها

به گزارش مالکوم، روح الله شهیدی پور در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص وضعیت ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران، اظهار کرد: در طول سال گذشته، یک آسیب شناسی مفصل در حوزه ارزیابی عملکرد شهرداری تهران انجام شد که نقطه آغاز این آسیب شناسی تهیه گزارش تحویل و تحول بود که در فاصله، مهر تا آذرماه 1396 انجام شد؛ در این گزارش، هم وضعیت شهر و شهرداری تعیین شد و هم یک ارزیابی عملکرد جامع در شهرداری تهران انجام شد.

برنامه سوم توسعه شهر تهران ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه ها

وی با اشاره به نتایج بدست آمده از آسیب شناسی اجرا شده، شرح داد: سه تصویر از ارزیابی عملکرد در سازمان های مختلف در سطج کشور وجود دارد؛ تصویر برخی ها از ارزیابی عملکرد، پارتی بازی، رقابت ناسالم و استفاده از روش های نامتعارف در ارزیابی است. دومین تصویر، ارزیابی عملکرد با شاخص های مکرر، گزارش ها مطول، کارنامه های مفصل و نتایج منور اما بی ثمر است که این تصویر هم در برخی سازمان ها وجود دارد. سومین تصویر، که ارزیابی عملکرد برای بهبود مستمر است، ارزیابی نقاط قوت و ضعف باهدف بهبود مستمر است که این تصویر هم اگرچه وجود دارد اما نادر و ضعیف است.

وی ادامه داد: هر سه تصویر کم و بیش در اذهان کارکنان و مدیران شهرداری تهران وجود دارد و هدف اصلی نظام جدید ارزیابی عملکرد، انجام ارزیابی با هدف بهبود مستمر است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران از تشکیل کمیته راهبری ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران اطلاع داد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته این است که در ماه های آینده بتوانیم از ارزیابی های بی ثمر در شهرداری کاسته و به سمت یک ارزیابی مطلوب و باهدف بهبود مستمر حرکت کنیم.به گفته شهیدی پور، برای تحقق ارزیابی عملکرد مطلوب، طراحی ساختار بهینه و مناسب، تعریف فرآیند کارآمد و معین شاخص های مناسب در دستور کار قرار گرفته است.

تهیه دستورالعمل ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران در ادامه گفت: بر اساس آنالیز های اجرا شده، گزارشی از وضعیت ارزیابی عملکرد به شهردار و مدیران ارشد ارائه شد که برای خروج از وضعیت فعلی، چه راه چارههایی می توان اتخاذ کرد و بر همین اساس، دستورالعمل ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران تدوین، و پس از طی فرآیند آنالیز، اصلاح و تصویب، توسط شهردار تهران ابلاغ شد.

شهیدی پور با تأکید بر اینکه این دستورالعمل مبنای کار ارزیابی عملکرد خواهد بود، توضیح داد: با این دستورالعمل، ارزیابی عملکرد از وضعیت پراکنده، جزیره ای و بی ثمر خارج شده و کار در یک نظام یکپارچه و هدفمند دنبال می گردد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای تحقق دقیق این دستورالعمل وجود دارد، گفت: ما به دنبال یک ارزیابی عملکرد مشارکتی هستیم و در همین راستا هم کمیته راهبری ارزیابی عملکرد را باهدف جلب مشارکت ذی نفعان تشکیل داده ایم؛ رئیس این کمیته معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران و دبیر این کمیته هم مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت است و علاوه بر این ها، رئیس سازمان بازرسی شهرداری، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مدیرکل دفتر شهردار، مدیران کل برنامه ریزی معاونت های تخصصی و مدیرکل برنامه وبودجه شهرداری تهران حضور دارند.

به گفته وی، در نظام جدید ارزیابی عملکرد، معین شاخص ها، گردآوری اطلاعات، تائید اطلاعات، نظارت بر فرآیندها، تحلیل اطلاعات و ارائه راه چاره، بجای تمرکز در اداره کل ارزیابی عملکرد به ارکان کمیته راهبری سپرده شده است.

شهیدی پور ادامه داد: وقتی از همه معاونت ها و دستگاه های مسئول در کمیته راهبری حضور دارند، هم تقسیم وظایف و مسئولیت ها صورت می گیرد و هم تمرکز ارزیابی به لحاظ آسیب های آن از بین می رود و هم اینکه دقت و صحت کار بالا می رود؛ بنابراین، می توان انتظار داشت که به اهداف بهتری دست یابیم.

معین 50 شاخص کلیدی برای ارزیابی عملکرد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران معین شاخص ها را یک بخش مهم در ارزیابی عملکرد دانست و اظهار کرد: پیش ازاین برای ارزیابی عملکرد مناطق شهرداری تهران، حدود 1500 شاخص تعریف شده بود که عمدتاً تکراری و مربوط به فرآیندهای داخل سازمان شهرداری بود اما در بازنگری جدید، این شاخص ها به 50 شاخص کلیدی عملکرد تعدیل شده است.

وی اضافه نمود: معین شاخص های کلیدی، کمی شدن شاخص ها و استفاده از سامانه های الکترونیک، باعث می گردد تا هم ارزیابی های سلیقه ای و مخرب از بین برود و هم دقت بیشتری در ارزیابی وجود داشته باشد.

شهیدی پور یکی از مسائل ارزیابی عملکردهای سابق را جزیره ای و پراکنده بودن ارزیابی دانست و گفت: متأسفانه به دلیل کثرت ارزیابی ها و نبود شاخص های تعیین، ارزیابی عملکردها بی ثمر شده است، اما با یکپارچه شدن این نظام، ارزیابی ها موثر و هدفمند خواهد شد.

به گفته وی، ارزیابی عملکرد مناطق مختلف شهرداری تهران تا انتها آذرماه ارائه شده و هر شش ماه با ارزیابی مجدد، وضعیت دقیق مناطق استخراج خواهد شد. همچنین ارزیابی عملکرد سازمان ها و شرکت ها به شکل سالیانه انجام می گردد.

شهیدی پور در ادامه در خصوص ارتباط بین برنامه سوم توسعه شهر تهران و ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران هم گفت: در روش جدید ارزیابی عملکرد، هدف های تعیین شده در برنامه سوم توسعه شهر تهران، ملاک ارزیابی در خصوص هر منطقه یا سازمان است؛ هر میزان که آن منطقه یا سازمان به هدف تعیین شده در برنامه نزدیک گردد، نمره بهتری در ارزیابی عملکرد دریافت می نماید.وی توضیح داد: ما به جای اینکه مناطق را با مناطق دیگر بسنجیم، آن منطقه را نسبت به اهداف معین شده می سنجیم و اگر منطقه یا سازمانی در این بخش ضعف داشته باشد، به خوبی در این ارزیابی عملکرد نشان داده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 98

به "برنامه سوم توسعه شهر تهران ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سوم توسعه شهر تهران ملاک ارزیابی عملکرد دستگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید