تورم نقطه ای اولین ماه سال: 50 درصد

به گزارش مالکوم، مرکز آمار با ارایه گزارشی از نرخ تورم فروردین امسال نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه ای را به ترتیب 2.7، 38.9 و 49.5 درصد اعلام نموده است. مقایسه نرخ تورم فروردین با اسفند ماه، نشان می دهد که تورم رشد داشته است. پیش بینی می گردد نرخ تورم در اردیبهشت ماه از مرز 50درصد هم گذر کند. اما نکته نگران کننده در تورم سالانه 43.5 درصدی خوراکی هاست که بیشترین تورم سالانه برای کالاهای این گروه به میوه و خشکبار و شیر، پنیر و تخم مرغ اختصاص داشت.

تورم نقطه ای اولین ماه سال: 50 درصد

در بخش کالاهای غیرخوراکی نیز حمل و نقل و لوازم خانگی تورم های سالانه به ترتیب 65.9 و 50.2 درصدی داشتند. براساس گفته های جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار یکی از مهم ترین دلایل بالا بودن تورم سالانه برای گروه حمل و نقل وجود خودرو در این زیرگروه است.

درواقع جزئیات نرخ تورم فروردین سال جاری نشان می دهد هم نرخ تورم ماهانه، هم نقطه به نقطه و هم سالانه افزایش داشته و میانگین رشد قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی ایران در نخستین ماه سال 1400نسبت به اسفند 1399به 2.7درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه هم از 48.7درصد در اسفند پارسال به 49.5درصد در فروردین سال جاری رسیده است. نرخ تورم 49.5درصدی نقطه ای در فروردین سال جاری بالاترین نرخ تورم از تیرماه سال 98تاکنون به شمار می آید.

اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد در فروردین سال جاری خانوارهای ایرانی به طور میانگین 49.5 درصد بیشتر از فروردین 1399 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه نموده اند. در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار تورم نقطه ای 49.5 درصد اعلام شده که نسبت به تورم نقطه ای اسفند ماه افزایشی 0.8 درصد داشته است. مرکز آمار تورم نقطه ای خوراکی ها را نیز 63.5 درصد خاطرنشان کرد که با وجود کاهش 3.5 درصد نسبت به اسفندماه، اما به معنای 63.5 درصد هزینه بیشتر برای خرید سبد مشخصی از کالاهای خوراکی است. این امر بر الگوی مصرف خانواده ها نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال در گزارش این مرکز دو گروه روغن و چربی ها و شیر، پنیر و تخم مرغ با 109.3 و 77.4 درصد بیشترین تورم نقطه ای را در بین کالاهای خوراکی دارند. این امر باعث حذف یا کاهش مصرف این خوراکی ها می گردد. کمترین تغییر تورم نقطه ای مربوط به گروه سبزیجات با 30.4 درصد بود

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در فروردین سال جاری به 38.9درصد رسیده است. پیش تر بانک مرکزی نرخ تورم هدف گذاری شده در خاتمه سال گذشته را 22واحد درصد برآورد نموده بود. حالا شکاف بین نرخ تورم هدف گذاری شده و نرخ تورم برآورد مرکز آمار از ورود امواج تازه تورمی به اقتصاد ایران و فشار به سبد مصرفی خانوارها حکایت دارد. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم برآورد نموده که نرخ تورم از مرز هشدار به مرز بحران رسیده است؛ باید منظتر سیاست ها و نرخ تورم هدف گذاری شده بانک مرکزی ماند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1591

به "تورم نقطه ای اولین ماه سال: 50 درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم نقطه ای اولین ماه سال: 50 درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید