حباب قیمت ها در ساختمان ها

به گزارش مالکوم، رکود در بازار مسکن سمنان همچنان ادامه دارد؛ اما حباب قیمت ها هم در فروش واحدهای مسکونی و اجاره ساختمان ها هنوز شکسته نشده است.

حباب قیمت ها در ساختمان ها

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، طبق گفته رئیس اتحادیه املاک ایران، 60 درصد از معاملات مسکن در استان های مختلف کشور کاهش پیدا نموده است و این امر در استان سمنان نیز مشهود است.

از طرفی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش دستمزد کارگران هزینه های ساخت مسکن را افزایش داده است و سازندگان مسکن علاقه چندانی به ساخت نشان نمی دهند.

صاحب خانه ها هم با نمودار تورم و گرانی بازار، اجاره های خانه های خود را بالا می برند و منطق و معیار ارزیابی درستی در این رابطه وجود ندارد.

این عوامل سبب می گردد تا رشد اجاره خانه ها را ببینیم، رکود بر بازار خرید و فروش مسکن سایه بیندازد و حباب قیمت ها در ساختمان ها همچنان دیده گردد.

  • قیمت تمام شده مسکن؛ مشکل اساسی

یک سازنده مسکن و رئیس انجمن خیرین مسکن ساز استان سمنان در همین زمینه می گوید: امروز به استفاده از تسهیلات پیرامون بافت های فرسوده احتیاج داریم؛ ساخت چند واحد مسکونی در شهرها با تحقق این موضوع در برنامه ماست.

حسین هوشنگ با تأکید بر اینکه گرانی مصالح ساختمانی و دستمزدها قیمت تمام شده ساخت مسکن را به شکل اتوماتیک بالا می برد، توضیح داد: مشارکت خیران هم قطعاً تأثیرگذار است؛ ولی مشکل اساسی باید برطرف گردد.

وی با اشاره به این که پدیده تورم استقبال خیران را در حوزه ساخت مسکن کمتر می نماید، اضافه نمود: گرانی ها بر قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار است.

این سازنده مسکن با بیان اینکه بیشترین بخش مشکل مسکن با تسهیلات بانکی برطرف می گردد، توضیح داد: در شرایط کنونی، تسهیلات بانکی درصد خیلی کمی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می دهد.

هوشنگ با تأکید بر این که نرخ تسهیلات بانکی هم بالاست، اضافه نمود: باید در جهت ایجاد آرامش قیمتی در بازار مسکن روی نرخ تسهیلات بانکی کار کنیم.

رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز استان سمنان با اشاره به اینکه نرخ بالای تسهیلات بانکی اقساط را زیاد می نماید، توضیح داد: دامنه بازپرداخت ها به همین ترتیب افزایش پیدا می نماید و مردم عادی قطعاً در این راستا مشکل دارند.

هوشنگ اضافه نمود: مشکل جامعه هدف ما با گرانی ها مضاعف می گردد؛ چون توانمند نیستند و نمی توانند اقساط بالا را بپردازند.

وی تأکید کرد: تسهیلات ارزان قیمت می تواند به بحث ساخت مسکن در حوزه فعالیت ما یاری کند و به آن سرعت دهد.

  • افت 45 درصدی معاملات مسکن در سمنان

حسین ابراهیمی، رئیس اتحادیه املاک سمنان هم در گفت وگو با خبرنگار فارس در این زمینه گفت: نرخ تورم، معین کننده نرخ اجاره بهای مسکن است و امروز رشد 25 درصدی اجاره ها را شاهد هستیم.

نظارت بر بازار ساخت وسازها و توزیع و فروش مصالح ساختمانی در روزهای آینده به منظور جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت ها امری است که باید در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار گیرد

وی با تأکید بر این که افزایش قیمت خوراک و پوشاک و درمجموع ارزاق عمومی مورداحتیاج مردم بر مدار تورم بر قیمت اجاره بهای مسکن تأثیرگذار است، توضیح داد: صاحب خانه ها اجاره بهای ملک خود را در این راستا افزایش می دهند.

رئیس اتحادیه املاک سمنان با اشاره به اینکه گرانی مصالح هم بر افزایش قیمت مسکن تأثیرگذار است، اظهار کرد: 45 درصد افت معاملات مسکن را در استان سمنان شاهد هستیم.

  • تأمین مسکن؛ معضلی جدی

به هر تقدیر، تأمین مسکن به ویژه برای زوج های جوان این روزها معضلی جدی است که باید برای آن فکری گردد.

مسکن در برهه کنونی به معضلی جدی در کشور تبدیل شده است و دولت و دستگاه های ذی ربط باید در این راستا اقدامات لازم و جدی را انجام دهند.

نظارت بر بازار ساخت وسازها و توزیع و فروش مصالح ساختمانی در روزهای آینده به منظور جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت ها امری است که باید در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 583

به "حباب قیمت ها در ساختمان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حباب قیمت ها در ساختمان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید