خانه ای تاریخی که مردانی از جنس نمک دارد، سفر به دنیای پر رمز و راز عمارت ذوالفقاری

به گزارش مالکوم، معماری اصیل ایرانی همیشه به عنوان تجلی هنر هنرمندان محسوب می گردد و می توان یکی از نمونه های آن را در خانه ذوالفقاری ببینید

خانه ای تاریخی که مردانی از جنس نمک دارد، سفر به دنیای پر رمز و راز عمارت ذوالفقاری

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگار ، معماری اصیل ایرانی همیشه به عنوان تجلی هنر هنرمندانی محسوب می شود که در سراسر سرزمین کهن و پرافتخار ایران به خوبی نمایان است. معماری ایرانی را می توان در سازه های دستی و بنا های تاریخی مشاهده کرد که جلوه دیگری دارد؛ آثاری که آمار فراوانی از آن در تمام کشور وجود دارد.

خانه های تاریخی سرشار از هنر ناب ایرانی است. شهر های مختلف کشور بنا های تاریخی بسیاری را از سال ها و قرن های دور در خود جای داده اند که می توان به شهر زنجان اشاره نمود. شهری در شمال غرب کشور؛مهد ملیله و چاقو.

شهری که گنجینه های بی مانندی از روزگاران گذشته را در دل خود جای داده است.

در این شهر تاریخی که در محدوده بازار زنجان قرار گرفته، مهارتی به چشم می خورد که یادگاری از دوران قاجار است. زیبایی این بنا در نگاه اول، چشمان هر رهگذری را به خود جلب می نماید. خانه ای که هم عمارتی زیبا محسوب می شود و هم موزه ای که تماشای آن پلی به روز های کهن تاریخ کشورمان ایران است.

خانه ذوالفقاری این روز ها گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جلب می نماید. این بنای تاریخی در قسمت شمالی سبزه میدان و مسجد جامع زنجان در محله ای قدیمی به نام دالان آلتی قرار گرفته است. عمارت ذوالفقاری که یکی از آثار گرانبهای زنجان محسوب می شود، مساحتی حدود 1176 مترمربع دارد که با اثرپذیری از الگوی معماری غربی با حفظ سنت های معماری ایران در 2 طبقه ساخته شده است.

این اثر تاریخی از بخش های مختلفی مانند حصار، سردر، ورودی، حیاط و بخش های مسکونی و اداری تشکیل شده است. گوشه های این عمارت با آجر، خشت، سنگ و مزین به نقوش رنگارنگ و متنوع هنری است. از دیدنی های این خانه تاریخی ساختار و ظاهر سقف های آن است که از دوران پهلوی به شکل شیروانی باقی مانده است و از اولین نمونه های رایج این نوع ساخت و ساز در زنجان محسوب می شود.

در سال های اخیر با اجرای طرح های بهبود زیرساخت های شهری، خانه ذوالفقاری خسارت های زیادی را متحمل شده که می توان به از بین رفتن سردر حیاط این بنا اشاره نمود.

خانه ذوالفقاری از بنا های داخلی و بیرونی متعددی تشکیل شده است که پس از سال ها و از بین رفتن بخش عظیمی از آن، تنها بخش بیرونی آن باقی مانده است که عمارت محمودخان ذوالفقاری نام دارد. در بخش اصلی و مرکزی این بنا، وجود نورگیر زیبایی به نام کلاه فرنگی جلوه ای نو و تازه به خانه بخشیده است. از دیگر زیبایی های این خانه وجود کاشی های برجسته قهوه ای، زرد و قرمز رنگ در ستون های بخش ورودی همکف و ایوان های طبقه اول است.

نمای جنوبی این بنا با آجرچینی، لمبه کاری و شیشه های رنگارنگ بیشترین زیبایی بصری را به عمارت ذوالفقاری هدیه داده است.

پس از تخریب بخشی از خانه ذوالفقاری، سازمان میراث فرهنگی زنجان در سال 1379 به مرمت و بازسازی این خانه اقدام کرد و در سال 1388 این بنا به عنوان اولین موزه باستان شناسی زنجان تبدیل شد.

آثار تاریخی این موزه به روز های قبل از دوره تاریخی و دوره اسلامی بر می شود که متعلق به 4 تا 8 هزارسال قبل تاریخ زنجان است.

آثار دوران تاریخی متعلق به 3 هزار سال پیش یعنی دوران عصرآهن و در بخش اسلامی به قرون 4 و 5 هجری قمری تا روز های حکومت خاندان قاجار است. همچنین اشیاء سفالی کشف شده در تپه نور سلطانیه و مردان نمکی در خانه موزه ذوالفقاری نگهداری می شود.

در سال 1372 در عملیات بهره برداری از معدن نمک، معدن کاران با نیم تنه انسانی با ریش و موی بلند رو به رو شدند. علاوه بر این در سال های 1383 و 1384 باز هم در یکی از معادن همدان مردان نمکی پیدا شدند. این مردان نمکی پیدا شده در همدان به دوران حکومت هخامنشیان و ساسانیان بازمی شود.

خانه تاریخی ذوالفقاری که در خیابان طالقانی زنجان قرار گرفته است، در تاریخ 25 اسفند سال 1375 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسید. این خانه موزه در شش ماه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 شب و در شش ماه دوم از ساعت 8 صبح تا 5 عصر روی بازدیدکنندگان و علاقمندان آثار تاریخی باز است. پیشنهاد می کنیم سفر به شهر زیبای زنجان و بازدید از این خانه را از دست ندهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 596

به "خانه ای تاریخی که مردانی از جنس نمک دارد، سفر به دنیای پر رمز و راز عمارت ذوالفقاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ای تاریخی که مردانی از جنس نمک دارد، سفر به دنیای پر رمز و راز عمارت ذوالفقاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید