ظرفیت تکمیل، کمبود هتل در تبریز احساس شد

به گزارش مالکوم، خبرنگاران، گروه استان ها – بهنام عبداللهی: آمدند، برخلاف آنچه تصور می کردیم، سال جاری مسافران به تبریز آمدند. می گفتند مسافران پاسپورت به دست پشت مرزها منتظر تحویل شدن سال 2018میلادی نیستند، می گفتند رویداد تبریز2018 تنها یک شروع است و قرار نیست سال جاری اتفاق خاصی بیفتد، اما افتاد.

ظرفیت تکمیل، کمبود هتل در تبریز احساس شد

حالا در نیمه های شهریورماه، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی می گوید: ضریب اشغال هتل های تبریز و استان تقریبا 100درصد است. این یعنی ظرفیت پر گردیده است!

حالا مسافران از تاکسی های از من بپرس سراغ سوییت و پارک مسافر را می گردند که شب ها بیرون نمانند که می مانند. اگر شب ها به ائل گلی یا دیگر پارک های بزرگ تبریز سری بزنید، با چادرهای زیادی روبرو می شوید که پناهگاه مسافران پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گردیده اند.

شاید این صحنه برای شهروندان و مسئولان این شهر دلپذیر باشد که بالاخره در تبریز هم جای سوزن انداختن نیست اما این موضوع برای مسافران خوشایند نیست. آن ها می گویند با کلی تبلیغات درباره پایتخت گردشگری دنیا اسلام تبریز را به عنوان مقصد انتخاب نموده اند و حالا یک اتاق خالی در هتل های این شهر پیدا نمی گردد.

حالا باید روی درب تبریز یک تابلوی بزرگ بزنیم ظرفیت پر است و این می تواند ذهنیت مسافران را نسبت به شهرمان که به تازگی در مسیر توسعه گردشگری قرار گرفته است، عوض کند. اینکه بسیاری از مسافران در سطح شهر سرگردان باشند و سپس برگردند به شهرشان، اینکه مسافران بعد از برگشتن به شهرشان به هر دوست و آشنایی بگویند تبریز شهر خوبی برای مسافرت نیست، اتفاق خوبی نیست.

هم اسماعیل جبارزاده، هم مجید خدابخش و هر استاندار دیگری که روی کار بیاید، بر ضرورت احداث هتل در این شهر تاکید می نماید. هتل که یکی از مهم ترین زیرساخت های گردشگری است.

فرشاد رستمی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به خبرنگاران می گوید: با توجه به تبلیغاتی که درمورد رویداد تبریز2018 انجام شده بود خوشحالیم که اکنون شاهد این هستیم که تبریز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم توسط گردشگران انتخاب گردیده است.

حضور مسافران، بستر سرمایه گذاری را امن می نماید

او کمبود هتل را یک موضوع قابل توجه می داند: مجوز ساخت 25هتل را صادر نموده ایم که با احداث این هتل ها 3هزار تخت به ظرفیت هتل های استان اضافه خواهد شد.

رستمی حضور مسافران در تبریز را موجب امنیت سرمایه گذاران می داند و شرح می دهد: سیاست های دولت، استقبال مسافران و دیگر پتانسیل های تبریز، بستری امن برای سرمایه گذاران ایجاد می نماید تا به ساخت و احداث هتل در این شهر بپردازند.

البته در این میان، موضوع اقامت گاه های غیررسمی برای مسافران نیز مطرح می گردد. کمبود هتل ها و هتل آپارتمان های مناسب از مسائل تمام شهرهای ایران به شمار می آید و اقامتگاه های غیررسمی در سراسر کشور، یک رسمیت خاصی یافته است. حالا تبریز هم با حجم بالای مسافران، به آن دسته از شهرها می پیوندد.

اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پلمپ اقامت گاه های غیررسمی خبر می دهد. آبدار می گوید: بخشی از گردشگران داخلی و خارجی توسط افراد سودجو به مراکز اقامتی غیرمجاز و شخصی راهنمایی گردیده و اسکان می یافتند که از دید نهادهای مربوطه در امر نظارت خلاف قانون و لازم به پیگیری قانونی بود.

به گفته آبدار، فعالیت این اقامتگاه ها خسارت های مادی و معنوی را به دنبال دارد: خانه های مسافر که با مجوز فعالیت می نمایند، مجاز به پذیرش مسافران هستند که تعداد این خانه ها نیز معدود و معین است.

پیچ و خم ساخت هتل

سرمایه گذاران که در این طرف قضیه ایستاده اند، حالا توجیه اقتصادی لازم را برای احداث هتل های جدید دارند، اما آیا روند اخذ مجوز و ساخت هتل آنقدر آسان است؟

سرمایه گذاران در جلسات مختلفی که با استاندار آذربایجان شرقی داشته اند، گفته اند که باید ماه ها بروی و بیایی تا بتوانی مجوز بگیری. به گفته آن ها، دریافت مجوز تازه اول سختی هاست. چرا که جنگ و دعوا با شهرداری سر عوارض های کلان و نجومی تازه آغاز می گردد.

شهرداری تبریز تصمیم گرفته که برای ساخت هتل عوارضی در نظر نگیرد و همین هم برای سرمایه گذاران موضوعی خوشحال نماینده است اما یکی از سرمایه گذاران در جلسه ای تعریف می کرد که در کشورهای اروپایی در عرض نیم ساعت می توان تمام کارهای اداری احداث هتل را انجام داد و فردای همان روز ساخت و ساز را آغاز کرد.

حالا برخی از سرمایه گذاران بر این باورند که اگر اقدام به ساخت هتل نمایند، تبریز بیش تر در فصل بهار و تابستان شاهد حضور مسافران است و هتل داری در دیگر فصل های سال توجیه اقتصادی ندارد.

جعفر مهرخانی، فعال حوزه گردشگری در این باره می گوید: سیاست های کلان اجرایی در تبریز می تواند به گونه ای باشد که این نگرانی به جا و مهم سرمایه گذاران را حل نماید.

به گفته او، برنامه ها، همایش ها و کنگره های مهم تبریز در فصل تابستان برگزار می گردد و مهمانان این برنامه ها که از تهران یا دیگر شهرها می آیند باعث می شوند ظرفیت هتل ها پر گردد و مسافران سرگردان شوند.

مهرخانی توصیه می نماید: اگر به گونه ای برنامه ریزی کنیم که برنامه های مهم مان در فصل پاییز و زمستان که معمولا مسافران کمتر در تبریز حضور می یابند برگزار گردد، هم هتل ها خالی نمی مانند و هم برگزارنمایندگان با مشکل روبرو نمی شوند.

او جزیره کیش را به عنوان مثال مطرح می نماید: در فصل تابستان جزیره کیش هوای نامناسب و بسیار گرمی دارد و به همین خاطر مقصد خوبی برای گردشگران تابستانی نیست به همین دلیل مسئولان این شهر تخفیفات و مزایای ویژه ای برای تورهای تابستانی در نظر می گیرند که ما هم باید به این شیوه عمل کنیم.

سال بعد نوبت ما خواهد بود

حالا تبریز در این طرف قضیه واقع شده است، در نیمه پر لیوان. مهم این است که در نیمه پر لیوان غرق نشویم و بتوانیم سربلند از آن بیرون بیاییم؛ بتوانیم ظرفیت خودمان را افزایش بدهیم و عرصه را برای تبدیل شدن به یک دنیا شهر فراهم کنیم.

سال جاری مسافران ما را غافلگیر کردند؛ اما باید سعی کنیم سال بعد ما آن ها را غافلگیر کنیم، با هزاران هزار اتاق آماده پذیرایی در هتل ها.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 34

به "ظرفیت تکمیل، کمبود هتل در تبریز احساس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت تکمیل، کمبود هتل در تبریز احساس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید