قیمت تخم مرغ در بازار چقدر شد؟

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران، آن طور که بعضی فعالان این صنعت می گویند ذرت و سویای موردنیاز تولیدکنندگان در سامانه بازارگاه حدود دو ماه است که به درستی تامین نمی گردد و نهاده ها هم با تاخیر یک ماه تا 40 روز به دست مرغداران می رسد.

قیمت تخم مرغ در بازار چقدر شد؟

تامین نهاده های دامی مورد احتیاج فراورینمایندگان صنعت طیور و دامپروری همیشه چالش بزرگی برای دولت ها بوده است و به نظر می رسد که در دولت نو هم ادامه دار شده است؛ به طوری که اخیرا کمبود ذرت در سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال نهاده های خریداری شده صدای فراورینمایندگان را درآورده است و آن طور که فعالان صنعت طیور می گویند فراورینمایندگان مجبورند نهاده های دامی مورد احتیاج خود را چندین برابر قیمت از بازار آزاد خریداری نمایند.

همین مساله باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است به گونه ای که قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی در خرده فروشی های تهران به 55 تا 60 هزار تومان رسیده است.

براساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی به وزن دو کیلوگرم متفاوت و در بازه قیمتی 55 تا 60 هزار تومان به مصرف نمایندگان عرضه می گردد.لازم به ذکر است حدود دو هفته پیش قیمت این کالای پرمصرف 50 تا 55 هزار تومان و بیش از یک ماه پیش هم قیمت آن در بازار حدود 45 هزار تومان بود.

به عبارتی می توان گفت قیمت تخم مرغ از اواخر شهریور تا به امروز 5000 تا 10 هزار تومان افزایش یافته است.افزایش قیمتی که فعالان صنعت طیور علت آن را افزایش هزینه های فراوری از جمله نهاده های دامی، واکسن، دارو، کارتن و شانه، آب، برق و گاز، دستمزد کارگر، کرایه حمل و نقل و بعلاوه کاهش جوجه ریزی، تاخیر در تامین و ارسال نهاده ها و حذف 14 میلیون قطعه مرغ تخم گذار از ابتدای سال به علت دستوری بودن قیمت ها و ضرر و زیان فراورینمایندگان می دانند.

کاهش تقاضای خرید مرغ و تخم مرغ

در این راستا کاظم حاجی محمدی، رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی کرج از کاهش تقاضای خرید مرغ و تخم مرغ در پی افزایش قیمت ها خبر داده و گفته است بی ثباتی و افزایش قیمت ها و کمبود مرغ باعث نارضایتی و تغییر شغل بعضی واحدهای این صنف شده و بسیاری از واحدها در این شرایط بی ثباتی قیمت ها متضرر شده اند.

او با اشاره به اینکه حدود 280 واحد صنفی در این زمینه در کرج فعالیت می نمایند، گفت: بزرگ ترین مشکل ما عدم صدور فاکتور به وسیله عاملان فروش است که باعث زیان واحدهاست.حاجی محمدی اضافه نمود: به علت این موضوع اتحادیه نمی تواند قیمت خرید را به درستی محاسبه کند و از طرفی واحدها در زمان مراجعه بازرسان نمی توانند قیمت خرید را به درستی ثابت نمایند، بنابراین نمی توان تخلفات را اثبات کرد.

رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی کرج اضافه نمود: موضوع عدم صدور فاکتور از سوی عاملان فروش باعث جریمه شدن واحدها از سوی بازرسان و متضرر شدن آنهاست.حاجی محمدی اعلام کرد: البته درباره صدور فاکتور چندین بار نامه نگاری انجام شد ولی نتیجه ای نداشت؛ ضروری است جهاد کشاورزی نظارت بیشتری بر فراورینمایندگان و عاملان پخش مرغ و تخم مرغ داشته باشد. به این صورت ما هم می توانیم نظارت بهتری به واحدهای صنفی داشته باشیم.

افزایش قیمت ذرت و سویا در بازار آزاد

در این خصوص چندی پیش پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی با اشاره به تاخیر در ارسال و بارگیری نهاده های دامی به ایسنا گفت که بعضی از مرغداران هنوز بعد از 40 روز نهاده های خریداری شده خود را دریافت نکرده اند و حدود یک ماهی می گردد که ذرت و سویا در سامانه بازارگاه شارژ نشده است.او بعلاوه اضافه نمود که قیمت ذرت در بازار آزاد حدود 5000 تومان و سویا هم 9000 تومان شده است.

در این خصوص حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی هم ضمن انتقاد از تاخیر در شارژ نهاده های دامی و ارسال آنها گفت که وقتی نهاده دیر به دست مرغدار برسد مرغدار مجبور است دوره پرورش خود را با نهاده های بازار آزاد طی کند و همین امر هزینه های فراوری را بالا می برد.فعالان دیگر صنعت طیور هم در این خصوص نظراتی مطرح کردند.

حمید کاشانی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن هم به شرایط تامین نهاده های بخش مرغ تخم گذار اشاره نمود و گفت که در این بخش حدود سه ماه است که ذرت به درستی تامین نمی گردد و تنها 40درصد ذرت مورد احتیاج فراورینمایندگان با قیمت مصوب تامین شده و مرغداران مجبورند 60درصد مابقی را 3 تا 4 برابر گران تر از بازار آزاد خریداری نمایند.

مرغداران دو ماه است ذرت دولتی نگرفته اند

بعلاوه ناصر نبی پور، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران در این خصوص گفته است: می گویند نهاده های خریداری شده از سامانه بازارگاه 7 تا 10 روزه به دست فراورینماینده می رسد اما گاهی اوقات این مدت زمان یک تا دو ماه هم می گردد. از طرفی از مرداد ماه ذرتی در سامانه قرار نگرفته که به فراورینماینده تحویل داده گردد. حدود 60 روز است که مرغداران ذرت دولتی دریافت نکرده اند و مجبورند از بازار آزاد کیلویی 6500 تا 6700 تومان خریداری نمایند.

او ادامه داد: هفته گذشته قیمت ذرت در بازار کیلویی5100 تومان بود که در یک هفته قیمت آن افزایش یافت.این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه 40درصد ذرت شهریور ماه تامین شده ولی هنوز به دست مرغداران نرسیده است، گفت: وعده داده اند که در این روزها همه ذرت مورد احتیاج واحدهای فراوریی تامین گردد. اگر این اتفاق نیفتد قیمت هر کیلو ذرت در بازار به 8000 تومان هم خواهد رسید.

منبع: روزنامه اعتماد

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1740

به "قیمت تخم مرغ در بازار چقدر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت تخم مرغ در بازار چقدر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید