قیمت خودرو امروز 6 مهر 1400 ، پشت پرده بازار بعد از مصوبه آزادسازی

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران، در بازار خودروهای داخلی فرایند قیمت ها در تعداد زیادی از خودروها صعودی بود. قیمت پراید و تعدادی از خودروهای گروه پژو با افزایش قیمت همراه بودند.

قیمت خودرو امروز 6 مهر 1400 ، پشت پرده بازار بعد از مصوبه آزادسازی

قیمت پراید 111 به 152 میلیون تومان و قیمت پراید 131 به 137 میلیون تومان رسید.

در کنار پراید قیمت پژو 207 و پارس فرایند افزایشی داشتند. قیمت پژو 207 به 328 میلیون تومان، 207 اتوماتیک 429 میلیون تومان ثبت شده است.پژو پارس ساده مدل 1400 به 275 میلیون تومان رسید.

پشت پرده بازار بعد از مصوبه آزادسازی

آنچه معین است فرایند نزولی قیمت ها بیشتر متوجه خودروهایی است که طی سه سال گذشته و همزمان با توقف واردات، حباب قیمتی زیادی داشتند و از لحاظ قیمت در راس هرم بازار بردند. از این خودروها به اسم خودروهای لاکچری یاد می گردد. به گفته فعالان بازار، دیگر خودروهای وارداتی موجود که از خودروهای لاکچری فاصله دارند، تاثیر پذیری کمتری هم از مصوبه مجلس داشته اند. بنابراین محصولات لوکس بازار که در سه سال گذشته قیمت آنها به بالای پنج میلیارد رسیده تاثیر پذیری بیشتری از مصوبه آزادسازی داشته اند و حباب قیمتی این نوع خودروها تا حدود زیادی تخلیه شده است. بر این اساس دیگر خودروهای موجود در سقف قیمتی یک میلیارد و زیر یک میلیارد هم با افت قیمت در بازه زمانی مذکور روبه رو بودند، اما حباب آنها به میزان محصولات لوکس تخلیه نشده است.

بدین ترتیب در شرایطی بازار خودرو در بازه زمانی 10 روزه با افت 7درصدی قیمت روبه رو بوده که روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس و طراح آزادسازی مشروط خودرو در کمیسیون صنایع و معادن اسم نموده بود با تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان 30 تا 40 درصد قیمت وارداتی های موجود در بازار کاهش خواهد یافت. حال سوالی که مطرح می گردد در باب سرعت واکنش بازار به مصوبه مجلس است. روز چهارشنبه یعنی 24 شهریورماه مجلس شورای اسلامی به مصوبه 4 اصلاحی کمیسیون صنایع و معادن در راستای آزادسازی واردات رای مثبت داد، این در حالی است که از روز بیست و ششم یعنی روز شنبه، ریزش قیمت ها در بازار محصولات خارجی به طور محسوسی بیشتر شد. آنچه معین است در مدت این 10 روز رفتار بازیگران بازار خودرو تغییر کرد، به طوری که مشتریان به امید ریزش بیشتر قیمت ها دست از خرید کشیدند حال آنکه فروشند گان حضوری فعالانه در بازار داشتند. اتفاق عجیب اینکه در این مدت خودروهایی مانند اپتیما، کلئوس، النترا و دیگر خودروهای صفر کیلومتر در نمایشگاه ها یا بازار نیازمندی های آنلاین به وفور یافت می شد.

آنچه معین است دلیل دیده شدن این خودروها پس از سه سال توقف واردات، به این دلیل بوده که مالکان این خودروها انتها تصمیم گرفتند که سرمایه خود را از دپو خارج نموده و محصول احتکاری خود را بفروشند. چراکه با توجه به احتمال آزادسازی واردات به نظر می رسد دپوی این خودروها دیگر به صلاح نباشد.

در همین حین اما بعضی از مخالفان واردات و ذی نفعان بازار به طور گسترده معامله گران بازار را از آزادسازی خودرو ناامید و با انتشار گزارش کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس یا اظهارنظر بعضی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مخالفت هیات عالی نظارت مجمع این هشدار را به بازار منتقل می کردند که قرار نیست واردات خودرو بار دیگر از سرگرفته گردد. این هشدار اگر چه بازار را تحت تاثیر خود قرار نداد، اما در نهایت ایراد شورای نگهبان، فرایند کاهشی قیمت ها را متوقف کرد.

آنچه معین است بازار خودرو را می توان آینه تصمیمات معقول و به دور از هیجان مجلس و دولت خواند. در شرایطی که طی سه سال گذشته در پی توقف واردات، دلالان و محتکران از آشفته بازار خودروهای خارجی نهایت استفاده را بردند، مصوبه مجلس منافع آنها را به خطر انداخت به طوری که در بازه زمانی یاد شده فروشندگان محصولات خارجی بیشتر از خریداران در بازار حضور یافتند. بدین ترتیب به نظر می رسد که اگر دو ایراد شورای نگهبان از سوی کمیسیون صنایع و معادن اصلاح گردد شاهد ریزش بیشتر قیمت ها در بازار خواهیم بود.

با این شرایط اما بعضی از فعالان بازار معتقدند که تاثیر گذاری بیشتر واردات ارتباط بسیار زیادی به حجم و تعداد ورود خودروهای مجاز به وسیله شورای رقابت و تعرفه های نهایی دارد. اگر تعرفه واردات با هدف تنظیم بازار خودروی کشور به وسیله محصولات وارداتی کاهش یابد به طور حتم شاهد ریزش بیشتر قیمت ها خواهیم بود.

در هر صورت واضح است که مخالفان و ذی نفعان شرایط کنونی بازار، کوشش زیادی برای بی نتیجه شدن آزادسازی واردات خواهند کرد. این در شرایطی است که بازار خودرو نشان داد تداوم توقف واردات تنها به نفع سودجویان و محتکران است و مشتری، متضرر واقعی تصمیم سه سال گذشته دولت دوازدهم است. یک حساب وکتاب ساده معین می نماید که مصوبه آزادسازی در مدت 10 روز منجر به کاهش 7درصدی قیمت وارداتی ها شده است، بنابراین اگر این مصوبه از فیلتر شورای نگهبان بگذرد به طور حتم ارقام افت قیمت بالاتر خواهد رفت و این به نفع مشتری خودروهای وارداتی است. بازار نشان داد که تورم انتظاری مشتریان اکنون به نقطه صفر رسیده، حال آنکه به نظر می رسد مجلس و دولت نباید به نفع دلالان راستا آزادسازی واردات را تغییر دهند.(دنیای اقتصاد)

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1755

به "قیمت خودرو امروز 6 مهر 1400 ، پشت پرده بازار بعد از مصوبه آزادسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودرو امروز 6 مهر 1400 ، پشت پرده بازار بعد از مصوبه آزادسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید