نکاتی در خصوص سفری راحت به همراه معلولین

به گزارش مالکوم، مسافرت با افراد معلول برخلاف تصور عموم، راحت تر از آن است که تصور می کنید. با چند نکته ساده می توانید سفر راحتی در کنار عزیزان معلول خودتان داشته باشید.

نکاتی در خصوص سفری راحت به همراه معلولین

سفر به همراه افراد معلول بر اساس احتیاجهایی که برای مراقبت و توجه دارند، معمولا از عهده هر کسی برنمی آید. ولی می توانیم با استفاده از هدایت های مشاورین سفر، معلولان عزیزمان را بر اساس ناتوانی هایی که دارند (ناتوانی جسمانی، شنوایی، بینایی یا سایر معلولیت ها) با خودمان همراه کنیم. در ادامه به چند نکته ساده از زبان یکی از مشاورین سفر به نام جین بلیس (Jayne Bliss) که سی سال است در این زمینه فعالیت دارد، اشاره خواهیم کرد. خانم بلیس می گوید: هیچ یک از مکان های مسافرتی مانند قبل دارای محدودیت برای افراد معلول و کم توان نیستند. همراه ما باشید.

نکته اول: از شرکت هواپیمایی یاری بخواهید

زمانی که قصد دارید بلیت سفر خودتان را رزرو کنید، با شرکت هواپیما تماس حاصل نمایید و به آن ها از حضور فردی با معلولیت خاص به همراه خودتان اطلاع دهید. معمولا این شرکت ها فردی آموزش دیده برای یاری به شما برای راحتی سفر عزیزتان، در فرودگاه در نظر خواهند گرفت. این افراد، آشنا به یاری های لازم برای افراد ناتوان هستند، بعلاوه اگر همسفر شما ناتوانی حرکتی داشته باشد، برای شما ویلچر مهیا خواهند کرد. شما می توانید به شرکت هواپیمایی یادآوری کنید که در مقصد هم برای پیاده شدن احتیاج به یاری دارید. بدین ترتیب شما و همسفرتان در راستا سفر خودتان با هواپیما امنیت سلامت کاملی خواهید داشت.

این ویژگی برای سفر، معمولا رایگان در نظر گرفته می گردد؛ اما ممکن است شرکتی بر اساس نوع معلولیت مبلغی را برای همیار شما اختصاص دهد، از طرفی اگر معلول شما از یک وسیله خاص استفاده می نماید، همچون کپسول هوا، سگ امدادی یا دیگر وسایل که حمل آن ها به داخل هواپیما دارای محدودیت است، می توانید با شرکت هواپیمایی 48 ساعت قبل تر هماهنگ شوید تا آن ها برای شما مجوز ورود وسیله به هواپیما را تهیه کنند.

نکته دوم: هتل خود را درست انتخاب کنید

بیشتر هتل های جهان در خصوص معلولین تخفیف رزرو در نظر گرفته اند. شما قبل از سفر باید از اطلاعات اتاق خودتان و بعلاوه هتل آگاهی کامل داشته باشید. اطلاعاتی همچون مقدار درهای ورودی هتل، اتاق، مقدار حمام، سطح های شیب دار، آسانسور و موارد خاص دیگر. البته هتل های معتبر این ویژگی ها را تحت عنوان یک دستورالعمل در سایت خودشان قرار می دهند و از معلولین استقبال گرمی انجام می دهند. خانم بلیس اضافه نمود:

بعضی از جایگاه های چرخ دار بزرگ تر از حالت عادی هستند و این موارد باید قبل از رزرو هتل به وسیله شما چک گردد. اگر همراه شما محدودیت حرکتی دارد که از حضور در محل سرو صبحانه، ناهار یا شام ناتوان است، به سرمهماندار هتل این موضوع را اطلاع دهید. آن ها وظیفه دارند یخچال اتاق شما را همچون میز غذای هتل، پر از مواد غذایی کنند.

نکته سوم: یک یاری سفر باتجربه داشته باشید

داشتن یک فرد باتجربه در کنار شما و همسفرتان، بسیاری از مسائل را آسان خواهد نمود. ازجمله کارهایی که در نکات قبل اشاره شد. این افراد بیشتر از شما به رزرو کردن بلیت هواپیما، هتل های مخصوص افراد ناتوان وارد هستند. آن ها معمولا از ویژگی اتاق هتل ها اطلاع دارند. بعلاوه فرد باتجربه همراه شما می تواند هتلی را برای شما انتخاب کند که دسترسی راحت تری به تمام نقاط دیدنی شهر مقصدتان داشته باشید. ازجمله نقاطی که باید در دسترس باشند، رستوران ها، تفرجگاه ها و اورژانس هستند. تجربیاتی در خصوص سفر وجود دارد که در هیچ کتابی نوشته نشده است، بهتر است قبل از سفر از بیمارستان یا شرکت های مسافرتی در خصوص استخدام کارشناس باتجربه سفر اطلاع کسب کنید.

نکته چهارم: کتاب راهنما در دسترستان باشد

خانم بلیس گفت:

کتاب های راهنما در سفر می توانند به شما در پیدا کردن مکان های مناسب با ناتوانی همسفرتان یاری کنند. مزیت کتاب راهنما، در دسترس بودن همیشگی آن است. این راهنماها بدون هیچ زحمتی به شما در خصوص رستوران ها با ویژگی های غذایی خاص مطلوب افراد ناتوان، اطلاعات مفیدی خواهند داد. هرچند این کتاب ها چکیده تجربیات راهنمایان سفر است، اما داشتن یکی از آن ها تحت هر شرایطی لازم و لازم است. بعضی از این کتاب ها بخشی در خصوص یاری های اولیه، استفاده از وسایل چرخ دار، زبان اشاره برای ارتباط با ناشنوایان دارند که در شرایط خاصمی تواند بسیار کارآمد باشد.

در انتخاب تورهای مسافرتی خودتان دقت نمایید. اگر توری که انتخاب نموده اید، مقصدش نقاط دیدنی است، مطمئنا این محل برای عزیز نابینای شما مکان مناسبی نیست، با اگر تور شما در برنامه های گردشش، جشنواره موسیقی داشته باشد، افراد ناشنوا هیچ لذتی نخواهند برد. پس قبل از سفر از مکان های گردشی که در برنامه سفر تورها تعیین شده است، اطمینان حاصل کنید تا در میان سیل عظیمی از برنامه های به دردنخور اسیر نشوید.

نکته پنجم: تور مسافرتی مناسب انتخاب کنید

بعضی از شرکت های مسافرتی تورهای مختص افراد ناتوان با تمامی امکانات در نظر می گیرند که به شما امکان می دهد، بدون هیچ زحمتی یک سفر عادی به همراه عزیز خودتان داشته باشید. آن ها تمامی مواردی را که ما در خصوصشان صحبت کردیم، یک به یک برایتان پیش بینی و مهیا خواهند کرد. بعلاوه این شرکت ها بر اساس نوع ناتوانی، برنامه گردشی خاص در نظر دارند، همچون اختصاص دادن جایگاه های چرخ دار راحتی، استفاده از سمعک های خاص، راهنمایان مخصوص نابینایان.

نکته ششم: تور مخصوص موزه ها را از قلم نیاندازید

بسیاری از موزه ها در زمان های مختلفی از سال برنامه های مخصوصی جهت بازدید افراد نابینا و ناشنوا در نظر می گیرند. امکانات متفاوت و راهنمایان خاص در کنار این افراد از ویژگی های متمایز این برنامه است. این تورها معمولا رایگان هستند، اما شما باید قبل از عزیمت به محل، ثبت نام آن را انجام دهید.

منبع: کجارو / nytimes.com
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1956

به "نکاتی در خصوص سفری راحت به همراه معلولین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی در خصوص سفری راحت به همراه معلولین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید