پمپئی، شهری که در اعماق تاریخ مدفون شد

به گزارش مالکوم، کوه وزوو و پمپئی: واقیت ها و تاریخچه

کوه وزوو در سواحل غربی ایتالیا تنها آتشفشان فعال سرزمین های اصلی اروپاست و بیشتر به فوران سال 79 پس از میلاد معروف است فوارنی که منجر به نابودی دو شهر پمپئی و هرکولانیوم شد. با جمعیتی که شهرهای اطراف این کوه ساکن هستند وزوو یکی از خطرناک ترین آتشفشان های دنیا به حساب می آید. برای آشنایی با کوه وزوو در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

پمپئی، شهری که در اعماق تاریخ مدفون شد

از آنجایی که فوران های کوه وزوو شامل فوران های انفجاری به همراه فوران گازهای داغ و سنگ های با سرعت زیاد هست این کوه در دسته آتشفشان های چینه ای واقع شده است وزوو و دیگر آتشفشان های ایتالیا مثل کوه استرومبولی بخشی از قوس آتشفشانی فعال و خاموش هستند. دانشمندان در زیر کوه وزوو شکافی را در صفحه آفریقا کشف کرده اند که اجازه می دهد حرارت لایه جبه زمین سنگ ها و صخره های صفحه آفریقا را آب کند و یک فشاری را به وجود بیاورد که باعث فوران های انفجاری شدید می شود. در گذشته، کوه وزوو برای فوران یک چرخه 20 ساله داشت اما جدی ترین فورانش مربوط به سال 1944 بود.

وزوو و پمپئی

کوه وزوو در سال 79 پس از میلاد شهر پمپئی را نابود کرد، آز آنجایی که شهر به سرعت به زیر خاکسترهای آتشفشانی فرو رفت و دفن شد ساختمان هایش نابود نشده بود به همین دلیل این شهر یکی از بهترین نمونه های به جای مانده از دوره روم باستان است که امروز گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. از این فوران حتی گزارش هایی پرجزئیات هم باقی مانده است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم: قبل از این فوران، پمپئی داشت آرام آرام بعد از شوک زلزله سال 62 به آرامش می رسید که انگار همان زلزله باعث فعال شدن دوباره آتشسفشان وزوو شد. زلزله ای که منشاعش در زیر کوه وزوو بود آسیب های جدی ای را به چشمه ها و آب شهر وارد کرد، بعد از زلزله ساختمان های عمومی و بناهای مذهبی بازسازی شدند این زلزله چندین روز طول کشید و خسارت شدیدی را به شهر هرکولانیوم و آسیب های جزئی به ناپل وارد کرد.

چون زلزله در این مکان زیاد اتفاق می افتاد در روزهای پیش از حادثه مردم به لرزش هایی که آتشفشان به وجود آورده بود زیاد توجهی نکردند و برای فوران و انفجار آتشفشان آماده نبودند. در ساعت 1 ظهر، هجوم خاکسترهای وزوو حتی خورشید را هم تیره و تار کرد و در عرض یک ساعت بر روی پشت بام ها حدود 15 سانتی متر خاکستر نشست. نیمه شب گدازه های آتشفشان شهر هرکولانیوم را فرا گرفت و باعث شد مردم به شهر پمپئی فرار کنند اما در هنگام صبح ابرهای گازهای آتشفشانی شهر پمپئی را در برگرفتند اینجا بود که بیشتر قربانیان در همان لحظات اولیه از بین رفتند چون این گازهای فوق العاده داغ ریه های آن ها را سوزاند و عضلاتشان را منقبض کرد، شهر به زیر انبوهی از خاکسترها رفت و در بیش از هزار سال بعد جاذبه محبوب گردشگری شد.

منبع: livescience.com

منبع: الی گشت
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 558

به "پمپئی، شهری که در اعماق تاریخ مدفون شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئی، شهری که در اعماق تاریخ مدفون شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید