اجرای برجام آزمون جدی برای اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته ای است

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنرانی در کنفرانس وزرای علوم و فناوری آژانس بین المللی انرژی اتمی که از روز (چهارشنبه) به مدت سه روز در وین برگزار می گردد، بر اهمیت برگزاری این نشست تأکید کرد و گفت: دنیا در یک مقطع حساسی قرار گرفته است؛ از یک سو شاهد روند اجتناب ناپذیر افزایش تقاضا برای کاربردهای هسته ای در کنار افزایش تمایل به اتکاء به منابع ایمن و پاک واقعیت های زندگی امروزی هستیم و از سوی دیگر، چالش های آب و هوایی و بیماری های غیرقابل کنترل همانند سرطان در حال گسترش هستند.

اجرای برجام آزمون جدی برای اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته ای است

وی اضافه کرد: اینها در حالی است که گرسنگی و سوء تغذیه نیز همانند منابع آب و بهداشت و سلامت عمومی، به مرحله بسیار حساسی رسیده اند.

صالحی ادامه داد: به طور کلی ظهور چالش ها در دنیا امروز از ظهور اشکال مختلف مشارکت و همکاری برای دست و پنجه نرم کردن با این چالش ها به وسیله به کارگیری پیشرفت های تکنولوژیکی، در حال سبقت و پیشی دریافت است، لذا برداشتن گام های مشترک و دسته جمعی برای رسیدگی به این چالش های نوظهور، از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: چشم بستن به این مسائل چالش برانگیز، گزینه کارآمدی برای هیچ یک از کشورها در دنیا نیست.

وی ابراز امیدواری کرد با کوشش هایی که به ابتکار و هماهنگی سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد، عناصر فرسایشی کیفیت زندگی بر روی زمین کنترل و یا حداکثر کاهش یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اضافه کرد: آژانس مطابق با اساسنامه اش موظف به یاری به کشورهای عضو در توسعه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بدون اعمال هرگونه تبعیضی است و باید زمینه های همکاری فنی را با توجه لازم به احتیاجها و اولویت های کشورها تقویت کند و از این طریق، به حصول اهداف توسعه پایدار به وسیله تبادل دانش، تجربیات، فناوری و تجهیزات یاری کند.

در این راستا، صالحی ایجاد یک شبکه همکاری و اشتراک داده ها و اطلاعات تحت نظارت آژانس به عنوان ابزاری مناسب برای برآوردن احتیاجهای کشورهای عضو به وسیله ارتقای همکاری های هسته ای یا منطقه ای و بین المللی در زمینه های مختلف مرتبط با علوم و فناوری صلح آمیز هسته ای را دارای اهمیت بالایی خواند.

معاون رئیس جمهور کشورمان تاکید نمود: داشتن یک نقشه راه تعیین، می تواند برای شناسایی احتیاجها و چالش ها و تعریف ابزارهای لازم اجرایی، بسیار مهم باشد.

وی در ادامه، به برخی عناصر تشکیل دهنده این نقشه راه اشاره نمود، از جمله: شناسایی احتیاجها و اولویت های کشورهای عضو؛ شناسایی چالش های فنی، حقوقی و تجاری؛ لزوم تغییر در دیدگاه غالب از همکاری مبتنی بر دید محدود کننده به همکاری مبتنی بر هم افزایی، اجتناب از سیاسی کردن موضوعات فنی؛ جداکردن مسائل مرتبط با ایمنی هسته ای از هرگونه شرط و شروط؛ توسعه همکاری های بین المللی؛ تسهیل انتقال فناوری و دانش به کشورهای در حال توسعه؛ تقویت شبکه های همکاری بین کشورهای عضو؛ لغو موانع استفاده ایمن و مقرون به صرفه از علوم و فناوری هسته ای؛ ایجاد یک پلات فرم اطلاعاتی در رابطه با احتیاجها، توانایی ها و قابلیت های کشورها در برطرف این احتیاجها و تقویت منابع مورد احتیاج از جمله منابع مالی، فنی و نیروی انسانی.

صالحی در ادامه به کوشش های ایران در رابطه با گذر از سوخت فسیلی به سوخت پاک و احداث و راه اندازی نیروگاه بوشهر یک و برنامه ریزی برای احداث دو نیروگاه مشابه در بوشهر با همکاری شرکت روس اتم اشاره نمود و اضافه کرد: علاوه بر برنامه های کشور برای فراوری انرژی پاک، برای برآوردن احتیاجهای کشور در زمینه های دیگر از جمله بهداشت، پزشکی، آب، غذا، کشاورزی و صنعت نیز در دست برنامه ریزی است.

وی ابراز اطمینان کرد که روند پیشرفتی که ایران تا به حال در زمینه علوم و فناوری هسته ای طی نموده است، می تواند در سال های آینده نویدبخش پیشرفت های مهمی برای کشور باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: وقتی صحبت از برجام می گردد، غفلت محسوب خواهد شد، اگر اشاره ای به وضعیت موجود در این رابطه نگردد.

وی گفت: نشست ما در وین درخصوص موضوعی با ماهیت چندجانبه و مهم برای جامعه بین المللی، در شرایط بین المللی کاملا خاص و پیچیده ای در حال برگزاری است. اساس شناخته شده چندجانبه گرایی که دستاورد رضایت بخش جامعه بین المللی است، تحت حملات جدی از سوی آمریکا واقع شده است و چنین هجمه ای در طول دو سال گذشته علیه کوشش های چندجانبه و هنجارهای شناخته شده بین المللی نه تنها اشتباه، بلکه خطرناک است.

صالحی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا باور دارد که وضعیت اجرایی برجام، یک آزمون جدی برای ارزیابی قابلیت اجرایی بودن اساسنامه آژانس، به ویژه بندهای دو و سه آن و نیز اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته ای است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در خاتمه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود آمادگی دارد تا تجربیات و دستاوردهای خود در حوزه انرژی هسته ای را با سایر کشورهای عضو، به ویژه کشورهای همسایه، سهیم گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 112

به "اجرای برجام آزمون جدی برای اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای برجام آزمون جدی برای اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید