الیاس نادران: این لایحه بودجه برای فروپاشی است، بودجه دو سقفی می گردد

به گزارش مالکوم، جدال بر سر لایحه بودجه میان دولت و مجلس ادامه دارد. امروز الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق مجلس به تندی از لایحه دولت انتقاد کرد و آن را بودجه ای برای فروپاشی دانست. نادران گفت: بودجه دو سقفی خواهیم کرد و آنچنان نخواهد شد که خزانه خالی تقدیم دولت بعدی گردد.

الیاس نادران: این لایحه بودجه برای فروپاشی است، بودجه دو سقفی می گردد

به گزارش خبرنگاران، الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق مجلس که وظیفه برریسی لایحه بودجه را دارد، در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس گفت: آنچه دولت به عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس نموده به همه چیز غیر از بودجه شبیه است.

او از بودجه سال 99 هم به شدت انتقاد کرد و اضافه کرد: متاسفانه بودجه سال 1399 در شرایطی تصویب شد که از حداقل های معیار های بودجه نویسی برخوردار نیست. در جلسه سران قوا هم اختیاراتی داده شد که امروز هیچ کس زیر سقف آسمان نسبت به پرداختی ها اطلاع دقیقی ندارد.

بودجه سال 99 به خاطر شیوع بیماری کرونا در صحن علنی مجلس آنالیز نشد و فقط در کمیسیون تائید و در شورای نگهبان هم تصویب شد.

نادران تاکید نمود بر این اساس مجلس بودجه سال 98 را مبنای تصمیم گیری قرار می دهد، بودجه ای که مصوبه مجلس و تائیدیه شورای نگهبان را دارد.

رییس کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال 1400 تنظیم شده، این لایحه بودجه کشوری در حال جنگ مالی و برای دفاع از منافع ملی نیست، این بودجه برای فروپاشی است.

او اضافه کرد: مکلفیم تمام ساختار ها و آنچه که در این بودجه محل تردید، شبهه، پنهان کاری و متاسفانه غیرشفاف بودن منابع است را مورد آنالیز قرار دهیم و افشا کنیم، هرچند سقف بودجه از 841 هزار میلیارد تومان به هزار و 500 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

نادران همچنین گفته که دولت کوشش می نماید با توسل به ستاد کرونا تصمیمات مجلس را تحت تاثیر قرار دهد در حالیکه ستاد کرونا حق تصمیم گیری مالی ندارد.

رییس کمیسیون تلفیق گفت که مجلس بودجه 1400 را دو سقفی تصویب خواهد نمود و اجازه نمی دهد خزانه خالی تقدیم دولت بعدی گردد.

بودجه سال 98 و 94 نیز دوسقفی بود و حالا مجلس در نظر دارد برای 1400 نیز بودجه ای دو سقفی تنظیم کند. به این معنا که اگر منابع نفتی تامین گردد و درآمد ها افزایش یابد دولت بدون ارائه متمم بودجه می تواند براساس آنچه که در بودجه مشخص شده، هزینه کند.

تاکید دولت بر حفظ شاکله بودجه

از سوی دیگر امروز حسن روحانی در جلسه هماهنگی مالی دولت گفت: دولت در حد توان و امکانات و با در نظر دریافت همه جوانب و آنالیز کارشناسانه، سعی خواهد نمود تا نظرات اصلاحی مجلس را با حفظ شاکله کلی بودجه لحاظ کند.

رییس جمهوری کاهش فشار مالی بر مردم، تامین منابع لازم برای ارایه خدمات و بهبود اقتصاد کشور را در تنظیم بودجه اولین موضوع مورد توجه خواند و گفت: در بودجه 1400، با توجه با واقعیت های پیش رو هم منابع لازم برای سرمایه گذاری های عمرانی دیده شده و هم برای حمایت از اقشار کم درآمد، اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.

در همین حال قرار است امروز عصر بین رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان و بعضی اعضای دولت و رئیس جمهور جلسه ای برگزار خواهد شد. این جلسه در راستای هماهنگی برای اصلاح لایحه بودجه است.

مجلس شورای اسلامی نقدها تندی علیه لایحه بودجه مطرح نموده و در هفته های اخیر بار ها بحث رد کلیات لایحه مطرح شده است، با این حال عده ای معتقدند رد کلیات لایحه اقدامی بی فایده است و باید مجلس و دولت با همکاری هم لایحه را اصلاح نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1320

به "الیاس نادران: این لایحه بودجه برای فروپاشی است، بودجه دو سقفی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الیاس نادران: این لایحه بودجه برای فروپاشی است، بودجه دو سقفی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید