انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری در محور جاده ابریشم
به گزارش مالکوم، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی در محور جاده ابریشم از سوی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) اطلاع داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرشاد رستمی سرپرست معاونت گردشگری این اداره کل روز پنجشنبه 9 آذر اظهار داشت تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی در محور جاده ابریشم از سوی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) انتخاب شد. وی اضافه نمود:
در جلسه ای که با حضور نمایندگان جایکا برگزار گردید؛ نماینده جایکا با اشاره به اتمام ارزیابی کوریدورهای تاریخی ایران، تبریز را پروژه نو مطالعاتی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی این آژانس در محور جاده ابریشم عنوان نمود.
او با اشاره به اهداف جایکا از انجام این مطالعات اضافه نمود:
وجود آثار ثبت جهانی، برندهای مطرح و پتانسیل های گردشگری باید منجر به ایجاد تحول مالی در معیشت مردم گردد که مطالعات جایکا در این راستا انجام خواهد شد.
برای این منظور با توجه به شاخص های موجود از میان شهرهای اهواز، شیراز، اصفهان، یزد و تبریز در دو کوریدور تمدن باستانی و جاده ابریشم، تبریز مورد انتخاب نهایی این آژانس نهاده شد.
رستمی ادامه داد:
با توجه به وجود آثار ثبتی در لیست جهانی در استان های همجوار، شهر تبریز به عنوان مرکز محور گردشگری شمال غرب کشور در این پروژه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام نمود:
ظرفیت بالای رویداد بین المللی تبریز 2018 یکی از مهم ترین شاخصه های تصمیم جایکا بوده است.
چرا که رویدادهای بین المللی و وجود برندهای مطرح زمینه توسعه گردشگری را فراهم می سازد.
آکیرا اوهارا، کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری جایکا نیز در این نشست انتخاب شهر تبریز به عنوان مرکز مطالعاتی این آژانس را تبریک گفت و اظهار داشت:
شهر تبریز از گذشته های دور تا به امروز به عنوان دروازه بین اروپا و آسیای شرقی بوده است و نیز به علت دارا بودن آثار ثبتی در لیست جهانی یونسکو همانند بازار تبریز ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
او ظرفیت ها و زیرساخت های بالای گردشگری در سطح استان، از جمله وجود روستاهای هدف گردشگری مانند روستای صخره ای کندوان، تنوع ظرفیت های اکورتویسمی و نیز دارا بودن پتانسیل در حوزه گردشگری سلامت و وجود برندهای مطرح همانند فرش تبریز را از جمله عوامل موثر در این انتخاب عنوان نمود.
اوهارا بعلاوه بر مشارکت جامعه محلی و انجمن های مردم نهاد در اجرایی کردن برنامه های گردشگری تاکید نمود و اضافه نمود:
آگاهی و اندازه مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه گردشگری بسیار مهم است و برگزاری دوره های آموزشی در این امر می تواند بسیار مؤثر باشد.
جایکا به موازات این مطالعات در این راستا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اقدامات زیربنایی انجام خواهد داد.
او در ادامه بر بحث بازاریابی و تجاری سازی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تاکید نمود:
وجود پروازهای مستقیم از تبریز به مقاصد بین المللی از جمله اروپا، قفقاز، روسیه و ترکیه و بعلاوه اتصال تبریز به شبکه زمینی و ریلی بین المللی ویژگی دیگری است که در این مطالعات به آن استناد خواهد شد.
تیم حاضر از سوی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در حضور دو روزه خود در تبریز از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تبریز و استان از جمله روستای تاریخی کندوان و نیز بعلاوه شهر تاریخی مراغه بازدید خواهند کرد.
نمایندگان جایکا در سفر دو روزه قبلی خود به تبریز در 21 و 22 آبان ماه امسال، ضمن ملاقات با مدیر کل و معاونین اداره کل میراث فرهنگی استان؛ ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان را به منظور انجام مطالعات و امکان سنجی با هدف توسعه گردشگری در تبریز و استان مورد آنالیز قرار دادند.
منبع: کجارو / میراث آریا