برای اهداف گیمینگ در سال 2020 به چند گیگابایت حافظه رم احتیاج داریم؟

به گزارش مالکوم، در این مطلب به آنالیز قابلیت های حافظه رم و تاثیر آن در بازی ها می پردازیم و همچنین با نگاهی به بنچمارک های مختلف، به این نتیجه خواهیم رسید که چند گیگابایت حافظه رم برای اهداف گیمینگ در سال 2020 مناسب است.

برای اهداف گیمینگ در سال 2020 به چند گیگابایت حافظه رم احتیاج داریم؟

اگر یک گیمر نیمه حرفه ای یا حرفه ای باشید، به خوبی می دانید که خرید اولین سیستم، خرید نهایی نخواهد بود و بارها و بارها باید چنین لحظه ای را تجربه کنید! از آن جایی که بازی ها هر سال از نظر کیفیت بهبود پیدا می نمایند، احتیاج به یک کامپیوتر و یا لپ تاپ قدرتمند بیش از پیش حس می گردد. حال اگر این مسئله در خصوص لپ تاپ باشد کار خاصی از کاربر ساخته نیست اما معمولا کامپیوترهای خانگی به خاطر انعطاف بیشتری که در زمینه ارتقا دارند، دست کاربر را بسیار باز گذاشته و لذا گیمرها هر دو یا سه سال به ارتقا قطعه خود اقدام می نمایند.

با ورود به نسل جدیدی از برنامه ها و بازی ها، بیش از پیش احتیاج به یک گرافیک قدرتمند حس می گردد. با گرافیک قدرتمند، به یک پردازنده هماهنگ نیز احتیاج خواهید داشت تا با سرعت کافی بتواند در انجام بازی ها وظایف مورد احتیاج خود را انجام دهد تا گلوگاه سخت افزاری بین آن و گرافیک رخ ندهد. معمولا در لپ تاپ ها که همه چیز توسط شرکت سازنده معین می گردد، مشکل گلوگاه پیش نمی آید اما برخی از کاربران به اشتباه فکر می نمایند صرفا ارتقای کارت گرافیک می تواند آن ها را در انجام بسیاری از بازی ها همراهی کند.

برای مثال اگر یک گرافیک GTX 1080 Ti را با پردازنده i5 4440 در یک سیستم بکار ببرید، قطعا در انجام بسیاری از بازی هایی که به قدرت پردازنده احتیاج خواهند داشت به مشکل بر می خورید و عملا از پتانسیل گرافیک بهره ای نخواهید برد.

حال از بحث گلوگاه که بگذریم، می رسیم به نقش حافظه رم؛ قطعه ای که تاثیر خیلی زیادی در اجرای بازی ها ندارد اما این بدان معنا نیست که هر میزان از آن در سیستم باشد می توان به انجام بازی ها پرداخت! خوشبختانه اگر شما یک رم 16 گیگابایتی داشته باشید، می توانید همین حالا تمام بازی های روز را با بالاترین کیفیت ممکن تجربه کنید. اما خب برخی ها کمتر از 16 گیگابایت رم در اختیار دارند و یا برخی ها نیز توان خرید چنین مقداری را ندارند. سوال اینجاست که اگر نتوانیم 16 گیگابایت رم در اختیار داشته باشیم، چه مقدار از آن می تواند برای رفع کردن احتیاج گیمینگ مناسب باشد؟! آیا واقعا به 16 گیگابایت رم احتیاج داریم؟ آیا 8 گیگابایت یا 12 گیگابایت برای اجرای بازی ها کافی هستند؟ 4 گیگابایت چطور؟ به همه این سوالات در مقاله زیر پاسخ خواهیم داد.

وظیفه رم در بازی ها چیست؟

رم (Ram) که کوتاه شده عبارت Random Access Memory به معنای حافظه با دسترسی تصادفی است، به محلی گفته می گردد که کامپیوتر، برنامه ها و اطلاعات مربوط به آن ها را در آن ذخیره می نماید، در حالی که این برنامه ها اجرا شده هستند و کاربر با آن ها مشغول به کار است.

اگر این شرح را بخواهیم در خصوص یک بازی بکار ببریم، باید بگوییم اگرچه نصب آن روی درایو هارد انجام می گردد و به اصطلاح روی هارد ذخیره شده است، اما خب تصور کنید یک هارد با سرعت 5400 یا 7200 دور در دقیقه با چه سرعتی می تواند اطلاعات را حین بازی بازیابی کند؟ مسلما این فرایند خیلی آهسته و خسته نماینده خواهد بود. این دقیقا زمانی است که رم وارد داستان می گردد و اجازه می دهد کامپیوتر با سرعت بسیار بیشتری به داده ها دسترسی داشته باشد. به همین خاطر سیستم با تشخیص خود، آن دسته از داده های مهمی را که باید با سرعت بیشتری به آن دست یابد روی رم ذخیره نموده تا در مواقع احتیاج آن را بازیابی کند.

حال اگر میزان رمی که در کامپیوتر شما واقع شده است کافی نباشد، طبیعتا اطلاعات کمتری به رم فرستاده می گردد و سیستم نمی تواند همه داده های ضروری را روی آن ذخیره کند. این مسئله باعث می گردد هنگام بازی با لگ روبرو شوید و تجربه خوب و لذت بخشی از بازی نداشته باشید.

باید به این نکته هم توجه کنیم که گرافیک ها برای خود از حافظه های رم اختصاصی بهره می برند که به آن ها وی رم یا همان vRAM نیز گفته می گردد. وی رم وظیفه متفاوتی با رم را بر عهده دارد و در واقع کار اصلی آن ارسال داده ها به خروجی نظیر مانیتور است! مثلا برای اجرای بازی های 4K، بیشتر از اینکه به یک حافظه رم بسیار بالا احتیاج داشته باشید، به یک گرافیک با حافظه وی رم بالا احتیاج دارید تا از تجربه بی نقصی بهره مند شوید.

چه مقدار حافظه رم برای اجرای بازی ها احتیاج داریم؟

برخی ها اعتقاد دارند باید یک بار برای همواره با این حقیقت تلخ کنار بیاییم که دیگر دوران رم 4 گیگابایتی به اتمام رسیده و اگر این مقدار رم درون سیستم خود دارید یا باید به تجربه عناوین قدیمی روی تنظیمات پایین اکتفا کنید و یا آن را ارتقا دهید و حداقل به 8 برسانید. این روزها علی رغم افزایش قیمت قطعات سخت افزاری نظیر پردازنده و گرافیک، قیمت رم به خوبی کنترل شده و خوشبختانه توان خرید آن برای بسیاری از گیمرها وجود دارد.

اما اگر بخواهید تاثیر رم را در بازی ها متوجه شوید، به بنچمارک های زیر نگاهی بیاندازید. مقادیر 4، 8 و 16 گیگابایت در این بنچمارک مورد آنالیز قرار گرفتند تا ببینیم عملکرد آن ها در بازی های مختلف چگونه است و آیا ارزش دارد رم را ارتقا دهیم یا خیر! در این مقایسه عملکرد این سه میزان رم در بازی ها روی کیفیت 1080P آنالیز می گردد.

با نگاهی به این جدول می بینیم در تمامی بازی ها بجز The Witcher 3، هیچ مسئله ای با رم 4 گیگابایتی پدید نیامد؛ حتی زمانی که کیفیت تنظیمات روی Ultra، High و Max قرار می گرفت! حتی برخی از بازی ها که در سیستم پیشنهادی آن ها رم 16 گیگابایتی ذکر شده هم می توانند روی رم 4 اجرا شوند!

بنابراین آن دسته از کاربرانی که به دنبال حداقل هزینه کردن هستند شاید بتوان گفت 4 گیگابایت رم فعلا می تواند تا حدودی احتیاجها را رفع کند اما اگر این امکان وجود دارد، حتما باید آن را به 8 گیگابایت ارتقا دهند. برای مقایسه دیگر می توانید جدول پایین را مشاهده کنید که عملکرد این سه مقدار رم در سه بازی دیگر مورد آنالیز قرار می گیرد.

همانطور که می بینید، تاثیر آنقدرها نیست که یک گیمر بخواهد هزینه زیادی برای رم با 16 گیگابایت حافظه پرداخت کند اما به خاطر داشته باشید که برای اجرای این بازی ها روی چنین تنظیمات و دریافت این مقدار فریم ریت، حتما به پردازنده و گرافیک قدرتمندی هم احتیاج خواهید داشت و اینطور نیست که روی یک لپ تاپ معمولی با 4 گیگابایت رم بتوان به چنین فریم ریتی رسید!

آیا 4 گیگابایت حافظه رم برای بازی های 2020 کافی است؟

بله! حداقل این چیزی است که این گراف ها می گویند اما قطعا در برخی جاها به شدت افت فریم خواهید داشت و این ها صرفا یک نتیجه گیری کلی از عملکرد متوسط سیستم با چنین مقدار از رم هست. با این اوصاف آنقدر قیمت رم ها بالا نیست که کاربری نخواهد 4 گیگابایت را به 8 ارتقا دهد! به خاطر داشته باشید که برای اجرای بازی ها با 4 گیگابایت رم، به سخت افزار قدرتمندی در کنار آن احتیاج خواهید داشت.

ایده آل ترین میزان رم چقدر خواهد بود؟

آنالیز ها نشان می دهد انتخاب ایده آل و لب مرز برای گیمرها 8 گیگابایت است. تقریبا 90 درصد بازی ها در حداقل احتیاجهای خود به این مقدار رم احتیاج دارند و خوشبختانه 8 گیگابایت دقیقا همان نقطه ای است که همه بازی ها بدون مشکل می توانند در آن اجرا شوند. نه مشکل افت فریم و نه مسئله ای در تجربه کار با کامپیوتر شما را تهدید نخواهد کرد. البته این زمانی است که احتیاج شما به گیمینگ و کاربری عادی محدود گردد چون در صورت انجام کارهای رندرینگ و حرفه ای، به خوبی می دانید که به مقدار بالایی از رم احتیاج خواهید داشت.

با معرفی پردازنده های نسل جدید رایزن، احتیاج به سرعت و حافظه بیشتر در رم ها بیش از پیش حس شد. معمولا این پردازنده ها در کنار رم هایی با سرعت بالاتر، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می دهند. بنابراین شاید کاربرانی که از این پردازنده ها استفاده می نمایند اندکی بیشتر از دارندگان پردازنده اینتل به میزان 8 گیگابایت رم با سرعت بالاتر احتیاج داشته باشند.

آیا خرید 16 گیگابایت رم منطقی است؟

آنچه که مسلم است، ارزش بالای این مقدار رم و عملکرد فوق العاده آن در تمامی امور از جمله گیمینگ و انجام کارهای سنگین است. 16 گیگابایت رم نه تنها کافی است، بلکه نیم نگاهی هم به آینده دارد و احتیاج شما را به ارتقا در این بخش کاملا رفع می سازد. با این حال، توصیه می کنیم حرف های برخی از سازندگان بازی را جدی نگیرید. برخی از آن ها معتقدند حداقل میزان رم برای اجرای بازی باید 16 باشد اما خب در عمل می بینیم که 8 گیگابایت هم کافی است. پس در ابتدا به فکر تقویت اجزای اصلی نظیر پردازنده و گرافیک باشید، سپس می توانید با همان 8 گیگابایت رم و در برخی موارد 4 گیگابایت، احتیاج خود را رفع کنید.

چه مقدار حافظه رم بیشتر از احتیاج کاربر خواهد بود؟

قبل از خرید رم یا هر قطعه دیگری، اول به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید که چند سال و برای چه کاری قصد خرید دارید. کسی که گیمر باشد و بخواهد یکبار هزینه کند، 16 گیگابایت رم به علاوه یک پردازنده i7 و گرافیکی با حافظه 6 یا 8 خریداری می نماید و این گونه تا 4 الی 5 سال می تواند تجربه بسیار لذت بخشی از انجام بازی ها داشته باشد. اما اگر کاربری باشید که کمتر اهل بازی هستید و بیشتر کار می کنید و کارتان نیز آنقدرها فشار به سیستم وارد نمی نماید، 8 گیگابایت رم پاسخ گوی احتیاجتان خواهد بود.

آن دسته از کاربرانی که اهل استریم، رندرینگ و ویرایش ویدئو یا طراحی سه بعدی هستند، قطعا به رم بیشتری احتیاج دارند. برای آن ها 16 گیگابایت با سرعت بالا می تواند حداقل رم مورد احتیاج باشد. به خاطر داشته باشید نرم افزارهایی چون گوگل کروم هم می توانند یک مصرف نماینده عظیم حافظه رم باشند. پس حتما این را هم در نظر بگیرید که اگر چندین کار را همزمان انجام می دهید، تفکر مالی را کنار گذاشته و رم با حافظه بیشتری تهیه کنید تا هیچ نگرانی بابت انجام کارهای خود نداشته باشید.

نتیجه گیری

بر اساس آنچه که گفته شد و بر اساس آنچه که بنچمارک ها نشان دادند، شاید روی کاغذ انجام بازی ها با 4 گیگابایت رم کافی به نظر برسد اما اصلا انتخاب هوشمندانه ای نیست. 8 گیگابایت اما برای بیشتر گیمرها ایده آل ترین انتخاب است و باید گفت هیچ نگرانی نباید از این بابت داشته باشید که این میزان از رم در بازی ها شما را همراهی نکند.

گیمرهایی که در کنار انجام بازی استریم هم نموده و از برنامه هایی نظیر کروم که رم زیادی می طلبند استفاده می نمایند، می توانند روی حداقل 16 گیگابایت رم به عنوان هوشمندانه ترین و در عین حال مالی ترین انتخاب حساب نمایند.

در کنار این ها باید این نکته را هم در نظر بگیرید که مین برد شما از چند کانال رم پشتیبانی می نماید! بیشتر مادربرد ها دو کاناله هستد. سوای پهنای باند بیشتر در صورت بهره مندی از رم دو کاناله، در برخی موارد که یک رم دچار مشکل می گردد، با خیال راحت می توانید روی وجود رم دیگر حساب باز کنید. در انجام بازی ها هم آنچنان تفاوت بین ماژول های تک و دوگانه حس نمی گردد، اما اگر یکی از آن ها دچار مشکل شد، حداقل می توان همچنان با یکی از آن ها به انجام بازی پرداخت!

شما عزیزان نیز می توانید تجربیات خود را در انجام بازی ها با میزان رم های متفاوت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: wepc

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 790

به "برای اهداف گیمینگ در سال 2020 به چند گیگابایت حافظه رم احتیاج داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اهداف گیمینگ در سال 2020 به چند گیگابایت حافظه رم احتیاج داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید