برای کسانی که دیروقت غذا می خورند...

به گزارش مالکوم، نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد غذا خوردن در موقع نامناسبی از روز می تواند به چاقی و اضافه وزن منجر گردد. بیشتر مردم این باور را دارند که اگر در ساعات پایانی شب غذا بخورند ، چاق می شوند و بسیاری از افراد سعی می نمایند تا جای ممکن این کار را انجام ندهند. دانشمندان دانگاه نورث وسترن دریافته اند که خوردن در

برای کسانی که دیروقت غذا می خورند...

برای کسانی که دیروقت غذا می خورند...

نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد غذا خوردن در موقع نامناسبی از روز می تواند به چاقی و اضافه وزن منجر گردد. بیشتر مردم این باور را دارند که اگر در ساعات انتهای شب غذا بخورند ، چاق می شوند و بسیاری از افراد سعی می نمایند تا جای ممکن این کار را انجام ندهند. دانشمندان دانگاه نورث وسترن دریافته اند که خوردن در ساعات نامناسب و انتهای شب دو برابر بیش از غذا خوردن در ساعات مناسب روز باعث چاقی می گرددو این مطلب در صورتی صدق می نماید که مقدار کالری دریافتی در این وعده های غذایی با هم برابر باشد . دکتر دینا آربل ، راهبر این پژوهش می گوید :این تحقیق روی حیوانات اجرا شده ، ولی نتایج به قدری واضح و روشن است که بر ضرورت انجام این پژوهش روی انسان ها تاکید می نماید . ما دریافتیم موش هایی که به آنها اجازه داده می شد در ساعات نامناسب غذا بخورند ، بیش از موش هایی که در ساعات مناسب غذا می خوردند ، به چاقی دچار می شدند. این محقق امیدوار است نتایج این مطالعه برای دانشمندان علم تغذیه و رژیم درمانی هدایت باشد که تحقیقات بیشتری در این زمینه روی انسان ها انجام دهند و اثرات زمان غذا خوردن را بر چاقی و اضافه وزن آنالیز نمایند.

دراین مطالعه دکتر آربل و همکارانش دو گروه از موش ها را مورد آنالیز قرار دادند. یک گروه از این موش ها اجازه داشتند طی 12 ساعت روز که هوا روشن است غذا بخورند و گروه دیگری در 12 ساعت شب به غذا دسترسی داشتند. دیده شده موش هایی که درساعات شب غذا می خوردند (ساعتی که برای آنها ساعت مناسب تلقی می شد) ، کمتر از آنهایی که در روز غذا می خوردند به اضافه وزن و چاقی دچار شدند. رژیم غذایی هر دوی این گروه یک رژیم غذایی پرچرب بود و هر دو گروه هر قدر که می خواستند در این 12 ساعت غذا می خوردند . این مطالعه 6 هفته ادامه یافت و در انتها دیده شد موش هایی که دروز (ساعات نامناسب) غذا خرده بودند ، بیش از 48 درصد به وزن شان اضافه شد و در گروهی که شب غذا خورده بودد ، اضافه وزن 20 درصدی مشاهده شد. نکته اینجاست که در مقدار کالری دریافتی این دو گروه هیچ تفاوتی وجود نداشت . دکتر آربل به درستی نمی داند که چه چیز باعث بروز این پدیده شده ، ولی به گمان آنها دمای بدن ، هورمون های متابولیک مانند لپتین و چرخه خواب و بیداری بر بروز این پدیده موثر هستند.

برای انسان ها شب زمان خوابیدن و استراحت است که دمای بدن به طور طبیعی کاهش می یابد . غذا خوردن در شب با ریتم 24 ساعته بدن شما در تضاد است . سطوح لپتین در خون بالا می رود و به طور طبیعی اشتهای شما کاهش می یابد و اگر شما در شب پرخوری کنید این ریتم را بر هم زده اید . دکتر آربل معتقد است اگر ثابت گردد که این عامل (زمان غذا خوردن) در بروز چاقی در انسان ها هم نقشی مانند نقش آن در موش ها دارد می توان گام مهمی در جهت کنترل چاقی برداشت ، ولی او در عین حال تأکید می نماید : بروز چاقی به عوامل بسیاری بستگی دارد و نباید افراد با خواندن این مطلب این طور فکر نمایند که می توانند هر قدر خواستند در طول روز غذا بخورند و با پرهیز از خوردن در شب جلوی چاق شدن شان را بگیرند یا لاغر شوند.

طی مطالعه ای دیگر 94 نفر مورد آنالیز قرار گرفتند و مقدار غذا خوردن انها طی 3 روز آنالیز شد. طی این 3 روز آنها در مرکز تحقیقاتی بودند و هر قدر که می خواستند غذا می خوردند . معین شد که 29 نفر از انها عادت داشتند در شب و بین ساعات 11 شب تا 5 صبح غذا بخورند و در حداقل یکی از این سه روز این کار را کردند . 65 نفر بقیه این عادت را نداشتند. این افراد 3 سال و نیم در این پژوهش شرکت داشتند و دیده شد کسانی که عادت به غذاخوردن در شب داشتند 13/6 پوند و بقیه 3/7 پوند وزن اضافه کردند. نتایج این پژوهش در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده است . این محقق اضافه می نماید: برترین راه برای حفظ وزن مناسب خوردن صبحانه ، ناهار و شام است . اگر شام سبکی خورده اید و باید تا دیروقت بیدار بمانید ، خوردن یک غذای ساده در ساعات 8 یا 9 شب مناسب است . البته دقت کنید که این غذا را باید ساده باشد نه اینکه مثلا یک بشقاب پراز ماکارونی را نوش جان کنید!

منبع:دنیای تغذیه ،شماره ی 92

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1737

به "برای کسانی که دیروقت غذا می خورند..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کسانی که دیروقت غذا می خورند..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید