جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

به گزارش مالکوم، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از این سازکار، همه راه های توزیع خودرو صفر به غیر از جهت بورس بسته شود تا خودروساز ها نتوانند از درب های پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین میکند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می شود.

جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: قرار است با عرضه تمامی خودرو های صفر در بورس، جلوی فروش این خودرو ها توسط خودروسازان از درب های پشتی گرفته شود.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست رونمایی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که عصر امروز در اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر برگزار گشت در خصوص نابسامانی های بازار خودرو گفت: در حال حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد، اما به دلیل توزیع غیر شفاف و غیر منطقی خودرو عملا بازار خودرو دچار مسائل زیادی شده است. وقتی کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شود، ناخوداگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت ها بالا می رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بر این اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک با همکاری اندیشکده ها و کارشناسان در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول، در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است.

وی خاطر نشان کرد: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از این سازکار، همه راه های توزیع خودرو صفر به غیر از راستا بورس بسته شود تا خودروساز ها نتوانند از درب های پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را معین میکند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می شود.

ایزدخواه با توجه به سازکار شفاف بورس گفت: بر اساس این طرح به هر کد ملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می گیرد و یک پیشنهادی هم مطرح که بر فروش خودرو صفر تا دو سال بعد از خرید، مالیات وضع شود تا تقاضا سرمایه ای به حداقل برسد. با این شیوه عملا قیمت گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام شده کارخانه که توسط فرمول شورای رقابت معین می شود وجود خواهد داست و این فرمول هم شفاف بیان خواهد شد.

این کننده مردم تهران در مجلس با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می شود تا رانت موجود به جای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز برود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت ها پایین بیاید.

ایزدخواه افزود: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروساز ها وام کوتاه مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط 10 درصد برای پاداش به خودرو سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو سازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزایش تولید قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه نشست در خصوص دغدغه کیفیت خودرو که همواره برای مصرف کنندگان مطرح است نیز گفت: در شاخص هایی که برای فرمول جدید معین قیمت تمام شده خودرو پیشنهاد شده، مولفه هایی مانند مصرف سوخت، ایمنی و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است و در صورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد اجازه سود بیشتری هم به خودروساز داده خواهد شد تا به این ترتیب خودرو ساز برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به افزایش کیفیت باشد.

وی خاطر نشان کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک امکان تولید خودرو دست ساز و غیر کارخانه ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه های مختلفی کمک شود.

ایزدخواه درباره جایگاه خودرو های اسقاطی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: در این طرح خودروساز ها مکلف شده اند تا به ازای هر 5 خودرو جدیدی که تولید می کنند، یک خودرو را اسقاط کنند که این موضوع به افزایش اسقاط خودرو ها وکاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

وی افزود: در این طرح سهامداری لایه ای و چرخشی برای خودروساز ها ممنوع شده و خودروساز ها موظف هستند به فاصله کمی بعد از لازم الاجرا شدن قانون، سهام های لایه ای و چرخشی خود را بفروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قرارداد های خارجی خودروسازان مطرح نمود: بر اساس این طرح قرارداد های خارجی باید پیوست فناورانه داشته باشد و معاونت علمی ریاست جمهوری موظف است که پیوست های فناوری این قرارداد ها را بررسی کند.

ایزدخواه در پایان گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا صنایع نظامی هم اجازه داشته باشند تا با رعایت همه قوانین و شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود کرده و مثلا به انتقال فناروی در صنعت خودرو بپردازند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: فرادید
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1134

به "جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید