جزییات ساخت راه آهن 25000 میلیاردی شیراز ، بوشهر

به گزارش مالکوم، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ساخت راه آهن شیراز - بوشهر و تسریع در این پروژه ریلی در سفر اخیر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به این منطقه مورد تاکید نهاده شد و مقرر شد تا اعتبار حدود 25000 میلیاردی آن را از طرق مختلف تامین اقتصادی فراهم کنیم.

جزییات ساخت راه آهن 25000 میلیاردی شیراز ، بوشهر

خیراله خادمی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: درباره راه آهن شیراز- بوشهر که یکی از خطوط ریلی شبکه سراسری است تصمیمات خوبی اتخاذ شد. در واقع در امتداد راه آهن تهران-قم-اصفهان بوده که به شیراز می رود و نهایتاً به بوشهر می رسد. با راه اندازی این خط ریلی اتصال به استان بوشهر برقرار شده و از آنجا به عسلویه به اسم مرکز انرژی کشور خواهد رفت.

وی اضافه کرد: این پروژه یک طرح مصوب در پیوست قانون بودجه است و طول آن تا بوشهر 450 کیلومتر بوده و تا عسلویه به حدود 650 کیلومتر می رسد. در مرحله نخست خط ریلی شیراز-بوشهر را در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر پنج قطعه از این پروژه در محدوده های بوشهر (دو قطعه به طول 65 کیلومتر) و شیراز (سه قطعه به طول یکصد کیلومتر) فعال شدند اما با توجه به اینکه پروژه بسیار سنگین بوده و منابع اقتصادی سنگینی می خواهد، نمی توان با منابع دولتی پیشرفت خاصی در آن ایجاد کرد.

تاکید رییس جمهور برای تسریع در راه آهن شیراز بوشهر تا انتها دولت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: بنابراین رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در روزهای گذشته از این پروژه بازدید کردند و پیشنهاداتی برای تهاتر نفتی و استفاده از دیگر راه های تامین اقتصادی از جمله یاری به وسیله منابع عادی یا به وسیله منابع صنایع و مراکز نفتی در این جهت ارائه داده شد. بعلاوه این موضوع هم مورد بحث و آنالیز نهاده شد که برای تکمیل آن باید به سراغ فاینانس رفت.

خادمی گفت: این پروژه یکی از طرح هایی بود که در ابتدا فاینانس آن هم پیش بینی شده بود و در حال پیگیری هستیم تا مسائل موجود بر سر راه فاینانس این خط ریلی رفع گردد و امیدواریم شش قطعه دیگر این خط ریلی فعال گردد. البته تصمیمات خوبی با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در راستای تسریع در ساخت و راه اندازی راه آهن شیراز-بوشهر گرفته شد. امیدواریم این خط ریلی که هم اکنون حدود 165 کیلومتر آن فعال است با نظر مساعد و مثبت رئیس جمهور تا 1404 به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم به وسیله روش های تامین اقتصادی مانند تهاتر نفتی برای اجرای این پروژه استفاده کنیم می توان گفت این نخستین پروژه ای است که در قالب برنامه های پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی از این طریق اجرایی می گردد و از آنجا که این پروژه کلان به اعتبارات بسیار زیادی حدود 20 هزار میلیارد تومان احتیاج دارد و با در نظر گرفتن تعدیل قیمت ها در دوران ساخت به حدود 25 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. باید از روش های مختلف تامین اقتصادی برای اجرای آن استفاده کرد که این مسائل هم در حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور مطرح شد و مورد تاکید نهاده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1759

به "جزییات ساخت راه آهن 25000 میلیاردی شیراز ، بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات ساخت راه آهن 25000 میلیاردی شیراز ، بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید