ماجرای عقب نشینی باکو از ساخت یک کریدور

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اخیراً از طرح تازه خود برای انتقال بخشی از کریدور زنگزور به حاشیه جنوبی ارس در خاک ایران و سپس انتقال به نخجوان و نهایتاً اتصال به ترکیه پرده برداشته است.

ماجرای عقب نشینی باکو از ساخت یک کریدور

رئیس جمهور آذربایجان (22 بهمن): در پی مشارکت دادن ایران، ترکیه و ارمنستان در کریدور زنگزور هستیم

علی اف آدینه 22 بهمن به یک خبرگزاری ارمنی گفت: ما با هر چهار کشور همسایه ارتباط انرژی داریم و اکنون روی پروژه نوی کار می کنیم و در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط نو به وسیله کریدور زنگزور از آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه و ایران هستیم.

الهام علی اف گفت: همانطور که قبلاً گفته ام کریدور زنگزور فقط مختص راه آهن، جاده و حمل و نقل هوایی نیست؛ کریدور زنگزور در صادرات منابع انرژی نقش خواهد داشت. ما یک خط نو برای تأمین برق جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان است و از آنجا به بازارهای خارجی و بعد از ترکیه به اروپا خواهیم داشت. یک خط نیز از گرجستان و ترکیه می گذرد. افزایش صادرات اهمیت راهبردی ما را افزایش می دهد و ارز بیشتری برای ما به ارمغان می آورد.

نخست وزیر ارمنستان: مخالفیم

این اظهارات علی اف در حالی است که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با این طرح ابراز مخالفت نموده است.

پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفته است: کوشش رئیس جمهور آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح جهتهای حمل و نقل منطقه ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات صورت گرفته و بیانیه های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

الهام علی اف (4 آبان): کریدور زنگزور را در خاک آذربایجان خواهیم ساخت

این اظهارات نو الهام علی اف در حالی بیان می گردد که وی پیش از این در روز سه شنبه 4 آبان سال جاری و همزمان با سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به منطقه ها آزاد شده آذربایجان و برگزاری نشست خبری مشترک با رئیس جمهور آذربایجان، بر احداث کریدور زنگزور در حاشیه شمالی رود ارس تأکید نموده بود.

علی اف در آن تاریخ گفته بود: در جریان توافق آتش بس و طبق مفاد آن، بر سر یک جهت زمینی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان توافق شده است.

با وجود این ادعای رئیس جمهور آذربایجان، گفته می گردد در هیچیک از بندهای توافقنامه 9 بندی آتش بس در نوامبر 2020، چنین الزامی مشخصاً نیامده است.

مدیرکل حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری: در حال آنالیز فنی پیشنهاد باکو برای انتقال بخشی از کریدور زنگزور به خاک ایران هستیم

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مورد ایده نو رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر مشارکت ایران در کریدور شرقی - غربی زنگزور در جنوب جمهوری آذربایجان به خبرنگاران اظهار کرد: تأسیس کریدور زنگزور بخشی از توافقی است که میان آذربایجان و ارمنستان پس از آتش بس 2020 با موضوع روسیه به دست آمد.

وی توضیح داد: در مذاکرات چند جانبه با موضوع مسکو که در حال اجرا است آذربایجان تا حدودی توافق نموده تا از منطقه ها آزاد شده جنوب ارمنستان به جمهوری خودمختار نخجوان متصل گردد.

هدایتی تاکید نمود: آذربایجانی ها این پیشنهاد را داده اند تا منطقه ای که کریدور زنگزور در آن نقطه میان ایران، آذربایجان و ارمنستان اتصال برقرار می گردد با احداث پل مرزی بر روی رودخانه ارس در منطقه آق بند در حاشیه جنوبی ارس به طول 55 کیلومتر وارد خاک ایران شده و از آنجا وارد منتهی علیه شرقی نخجوان با نام اردوباد گردد و سپس از آنجا به سمت نخجوان ادامه جهت داده گردد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: این پیشنهاد از طرف ایران قابل آنالیز است تا به لحاظ کلیت اجرایی آن در صورت مناسب بودن مورد موافقت قرار گیرد اما احتیاج به انجام مذاکرات فنی بیشتری برای قطعی شدن موافقت ایران وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 1958

به "ماجرای عقب نشینی باکو از ساخت یک کریدور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای عقب نشینی باکو از ساخت یک کریدور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید