حجم تومور و روند پیشرفت آن برای نخستین بار تخمین زده شد

به گزارش مالکوم، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در آزمایشگاه پیش بالینی برای نخستین بار حجم تومور و رابطه بین مصرف گلوکز و مشخصات شیمیایی آن را با استفاده از تصاویر پت (PET) مورد آنالیز قرار دادند.

حجم تومور و روند پیشرفت آن برای نخستین بار تخمین زده شد

در این پژوهش برای درمان موش های سرطانی تصاویر پت در طول هفته های متوالی گرفته شد. سپس با تحلیل این تصاویر مصرف گلوکز را تخمین زدند و رابطه بین مصرف آن و تعیینه شیمیایی موردنظر تعیین شد که با این آنالیز قادر به تخمین حجم تومور و کارایی روش درمانی می شویم. تصویربرداری مولکولی در اوایل قرن بیست ویک ظهور و پیوندی بین بیولوژی مولکولی و تصویربرداری برقرار کرد. این روش امکان مشاهده عملکرد سلولی، فرایند مولکولی و پیگیری آن را در ارگانیسم های زنده بدون ایجاد هیچ صدمه یا مزاحمتی برای سلول فراهم می نماید.

این روش تصویربرداری جهت فهم رفتارهای پیچیده و گوناگون سرطان های مختلف مورداستفاده قرار می گیرد و در تحقیقات مربوط به سرطان بهره گیری از سیستم های تصویربرداری برای آنالیز نحوه تغییرات بافت های تومورال بسیار مهم است.

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) یک فناوری تصویربرداری پزشکی هسته ای (تصویربرداری مولکولی) است که کاربردهایی همچون ارائه تصویر از عملکرد (function)بخش های مختلف بدن و امکان دستیابی به اطلاعات متابولیکی و شیمیایی آن، امکان تشخیص نواحی سرطانی و بدخیم در بافت های سلولی و امکان تشخیص و ردیابی ناهنجاری ها در فعالیت های سلولی پیش از آنکه تغییراتی در آناتومی اعضا به صورت محسوس ایجاد نمایند را فراهم می نماید.

اصول تصویربرداری PET بر این است که جفت اشعه گامای فراوری شده از تزریق رادیونوکلئید در بدن که به طور هم زمان منتشر می گردد را تشخیص می دهد. در این تکنولوژی معمولاً مولکول های قند (گلوکز) تغذیه شده توسط سلول ها جهت ردیابی مورداستفاده قرار می گیرند. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نمایند.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد احتیاج برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 136

به "حجم تومور و روند پیشرفت آن برای نخستین بار تخمین زده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم تومور و روند پیشرفت آن برای نخستین بار تخمین زده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید