در پیش خرید خانه به چه چیزهایی دقت کنیم؟

به گزارش مالکوم، پیش خرید خانه گزینه راه گشایی است برای آنان که نمی توانند یک دفعه پول یک واحد مسکونی نوساز را پرداخت نمایند. هم می توانند پول خانه را در چند قسط پرداخت نمایند، هم این که مطمئن می شوند درنهایت خانه را با قیمت کمتری خریداری نموده اند. به ظاهر همه چیز خوب است، اما برای

در پیش خرید خانه به چه چیزهایی دقت کنیم؟

خرید این سبک خانه ها باید برای چند سئوال مهم، پاسخ درست و اصولی پیدا کنید.

پیش خرید در چه مرحله ای مناسب است؟

خانه هایی که قرار است پیش فروش شوند، یا قبل از تخریب شدن ساختمان قدیمی یا معمولاً در همان زمانی که مجری ساخت و ساز مشغول پی ریزی ساختمان است، برای پیش فروش عرضه می شوند. برای همین معمولا به جز چند عکس و ماکت، هیچ چیزی وجود ندارد که بدانید آیا خانه تان در آینده به همین شکل به شما تحویل داده می گردد یا نه. برای این که ریسک این کار را کمتر کنید، بهتر است زمانی برای پیش خرید خانه اقدام کنید که حداقل اسکلت آن اجرا شده باشد. معمولا در این مرحله است که نقدینگی سازنده کم می گردد و او تصمیم به پیش فروش خانه اش می گیرد نه این که از ابتدا زمین بدون اسکلت و نقشه را بفروشد.

چطور به سازنده اعتماد کنیم؟

قبل از این که اقدام به خرید واحد کنید، باید نام و نشان سازنده را به دقت آنالیز کنید. اگر سازنده معروفیت خوبی داشته و پروژه های قبلی اش را به خوبی اجرا نموده باشد، قطعا قابل اعتمادتر است. حتما سابقه سازنده خانه و شرکتی که دارد را به خوبی آنالیز کنید. حتی اگر شده به خانه های قبلی که ساخته سرکشی کنید. یک راه چاره دیگر هم این است که به چند بنگاه املاک سر بزنید و درباره سابقه سازنده پرس وجو کنید. یادتان باشد خیلی ها اقدام به پیش خرید خانه نموده اند و وسط کار سازنده، کار را نیمه کاره متوقف نموده است.

در قرارداد به چه نکاتی توجه کنیم؟

قرارداد خانه را به مثابه ارزشمندترین قدمی که برای خانه دار شدن برمی دارید نگاه کنید. هر چیزی باید در آن قید گردد. از مهم ترین هایش باید به زمان تحویل خانه اشاره نمود. این مسئله همواره جای بحث دارد و معمولا خیلی از فروشنده ها بابت آن به مشکل برمی خورند.

در قرارداد خانه های پیش خرید، از نوشتن هیچ چیزی دریغ نکنید. از مسائل مهم مانند مدل تجهیزات حمام، مساحت سرویس بهداشتی ، تعداد اتاق خواب ها، مصالح و آهن آلاتی که باید در ساخت خانه استفاده گردد تا رنگ و مدل شیرآلات ، مدل پریز و کلیدها، سیستم گرمایش و سرمایش خانه، کفپوش خانه، خبرنگارانپوش ها، سرامیک ها، نوع در ورودی خانه، مدل آیفون و هر چیزی که در وجب به وجب خانه شما وجود دارد. حتی موارد مربوط به بیرون خانه را هم باید در قرارداد ذکر کرد، مثلا نمای ساختمان، کفپوش پارکینگ و راه پله ها، نوع آسانسور و… هیچ چیزی را از قلم نیندازید و تمام جزئیات را ذکر کنید تا سازنده نتواند حتی ذره ای از کیفیت کاری که قرار است برای شما انجام دهد کم کند. می توانید یک چک لیستی آماده کنید و بعد برای نوشتن قرارداد بروید.

نوع قسط بندی هم از مسائلی است که لحاظ کردن آن در قرارداد بسیار مهم است. این که چند درصد اول بپردازید، چند درصد بعد از کارهای اولیه و چند درصد برای انتهای کار. ضمناً سعی کنید تمام پرداختی های تان را با شماره چک ، کد پیگیری و تاریخ در قرارداد ذکر کنید تا از این بابت به مشکل برنخورید.

در پیش خرید آپارتمان به این نکات حقوقی دقت کنید

برای دیرکرد چه شرایطی را در نظر بگیریم؟

اگر خانه ای که آن را پیش خریده نموده اید آن طور که به شما قول داده اند در زمان مقرر به شما تحویل داده نشد یا از نظر مساحت یا شکل ساخت خانه آن طور نبود که قبلا در قرارداد ذکر نموده اید، می توانید با ضمانتی که از سازنده ملک گرفته اید قراردادتان را فسخ کنید یا از او جریمه بگیرید. البته تمام این ها زمانی قابل انجام است که شما برای خرید خانه قرارداد سفت و سختی بسته و همه چیز را در آن لحاظ نموده باشید.

اطمینان از عدم فروش به غیر

برای این که اطمینان پیدا کنید خانه فقط متعلق به خودتان است، اولین قدم این است که به هیچ کس (تأکید می کنیم هیچ کس) جز خودتان اعتماد نکنید. خودتان شخصا به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید و پلاک ثبتی که قصد خریدش را دارید به شکل کامل آنالیز کنید که قبل از شما به کسی فروخته نشده باشد. از فروشنده و صاحب ملک اصل تمام مدارکی را که دارد بخواهید و آن را با حضور یک کارشناس حقوقی آنالیز کنید.

به کپی مدارک، قول نامه های دستی، قول و قرار شفاهی اکتفا نکنید و با آنالیز اصل مدارک و شرایط خانه ای که قصد خریدش را دارید، این قدم بزرگ را بردارید. با تصویب قانون پیش فروش ساختمان در سال 93 می توان گفت دیگر به این سادگی نمی گردد یک واحد را به چند نفر فروخت. ماده های این قانون برای خریداران کارگشاست.

اگر از کنار هرکدام از این نکات با سهل انگاری رد شوید و آن ها را رعایت نکنید این احتمال که در آینده متضرر شوید بسیار بالا می رود، پس پیشنهاد می کنیم این نکات را موبه مو رعایت کنید تا سال های سال بتوانید از سکونت در خانه ای که پیش خرید نموده اید لذت ببرید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 2024

به "در پیش خرید خانه به چه چیزهایی دقت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پیش خرید خانه به چه چیزهایی دقت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید