راز هایی از تفاوت میان spam و Email Marketing که از آن بی اطلاعید!

به گزارش مالکوم، بسیاری از افراد spam و Email Marketing را یکی می دانند و یا حداقل آن ها را در یک خانواده جای می دهند، اما آیا این دو با یکدیگر متفاوتند؟!

راز هایی از تفاوت میان spam و Email Marketing که از آن بی اطلاعید!

به گزارش خبرنگار ، همه ما با spam های مزاحم و همچنین پدیده ای به نام ایمیل مارکتینگ که شاخه ای از بازاریابی است آشنایی داریم و با آن ها روبرو شده ایم و گاها آن ها را یکی می دانیم و یا حتی از آن ها فرار می کنیم، اما سوالی که در این میان پیش می آید این است که؛ آیا تفاوتی میان spam و ایمیل مارکتینگ وجود دارد و یا همانطور که بعضی فکر می نمایند آن ها یکی هستند؟!

اسپم (spam) را می توان به معنای پیغام الکترونیکی دانست که بدون درخواست گیرنده و برای تعداد افراد بی شماری ارسال می شود. یکی از مشهورترین انواع اسپم، هرزنامه ها هستند، اما اسپم می تواند شامل اسپم در پیغام رسان ها، اسپم در گروه های خبری، اسپم در بخش نظرات وبلاگ ها و مواردی از این قبیل باشد.

به سوءاستفاده از ابزار های الکترونیکی همانند: ایمیل، مسنجر، گروه های خبری ایمیلی، فاکس، پیغام کوتاه و... برای ارسال پیغام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته اسپم می گویند و با توجه به هزینه اندک این روش نسبت به پست سنتی که در گذشته برای ارسال پلاک به پلاک تبلیغات مورد استفاده قرار می گرفت و همچنین ناقص بودن قوانین بین المللی برای محدود کردن هرزنامه، این قبیل ایمیل ها در سطح وسیعی ارسال می شوند.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شامل هر نوع بازاریابی است که به وسیله ایمیل انجام می شود. در واقع شما می توانید در این روش به وسیله ارسال ایمیل کار خودتان را ارائه و ضمناًً افراد را دعوت به کار و خود را از زوایای مختلف شرح دهید. ایمیلی که به شکل emarketing معرفی شده است، می تواند شامل یک نامه برای فروش محصول، یک نامه برای شرح پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتری و یا شرح کار یا دعوت به کار باشد.

در واقع می توانیم بازاریابی ایمیلی را یکی از اشکال بازاریابی الکترونیکی حساب کنیم، اما این روش را باید از زوایایی که مشکل به حساب می آیند آنالیز کنیم:

  1. چگونه اطمینان حاصل کنیم که پیغام به دست مخاطب رسیده است؟
  2. برخورد و پاسخ مخاطب چیست؟
  3. چگونه بین ایمیل مارکتینگ و اسپم تفاوت قایل شویم؟

آنالیز تفاوت های میان اسپم و ایمیل مارکتینگ

اگر چه این روش بسیار کارآمد و حرفه ای است، اما در صورتی که قوانین آن رعایت نشود، به شکل spam تلقی میشود و اثر عکس دارد. لازم است بدانیم که روش های علمی و حرفه ای وجود دارد که باعث می شود ایمیل های ارسالی به inbox برود و به bulk mail یا junk mail نرود.

همچنین لازم است بدانید که اجازه کاربر برای ارسال ایمیل لازم است به گونه ای که فرستنده باید بداند که اگر مخاطب هر روز به inbox خود مراجعه کند و تعداد زیادی ایمیل تبلیغاتی ببیند که بدون خواست و تمایل او ارسال شده، مسلماً این تبلیغات اثر جذب نماینده نداشته و اثر سوء دارد؛ بنابراین قانون اصلی و مهم بازاریابی ایمیلی این است که اجازه کاربر برای ارسال ایمیل احتیاج است. ساده ترین راه این است که از فرم های عضویت در سایت استفاده یا وبلاگ یا خبرنامه خود استفاده کنیم و در این صورت اگر مخاطب تمایلی به دریافت ایمیل های ارسالی را نداشته باشد عضو نمی شود و احتیاجی نیست به آن کاربر ارسال مجدد ایمیل را داشته باشیم.

با این کار در صورتی که مخاطب عضو شود، می تواند این ایمیل را به چند نفر دیگر بفرستد و در این چرخه شما مشتریان بیشتری کسب می کنید.

اصل دوم اینکه شما باید در هر ایمیلی که ارسال می کنید، گزینه ای قرار دهید تا اگر کاربر از آن لحظه تمایلی دریافت ایمیل را نداشته باشد، بتواند لغو عضویت را انتخاب کند و دیگر ایمیل شما را دریافت نکند. اصل سوم این است که شما می بایست قبل از قبل از اینکه تصمیم به ارسال ایمیل بگیرید، داده ها و جامعه هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید ایمیل ها را به چه هدفی و به چه افرادی می فرستید چرا که اگر در این مورد اشتباه کنید، ایمیل مارکتینگ که تبلیغات سودمند و کارآمدی است تبدیل به یک سوء تبلیغات می شود.

اصل چهارم اینکه ایمیل ها باید معتبر و به روز باشد چرا که اگر در ارسال ایمیل مواردی وجود داشته باشد و پس از مراجعه مخاطب به سایت یا ارگان شما، آن موارد موجود نباشد، اعتماد مشتری سلب می شود و تبلیغات شما بی فایده است. اصل پنجم اینکه در ایمیل ارسالی به مخاطب، باید راه های ارتباطی با شما وجود داشته باشد تا کاربر بتواند در صورت جلب نظر، به شما مراجعه کند. اصل ششم اینکه همیشه از یک آدرس ایمیل ثابت ایمیل ها را ارسال کنید و از چند آدرس ایمیل متفاوت استفاده نکنید.

اصل هفتم اینکه هیچ گاه در انجام تبلیغات و جلب نظر مشتری بزرگ نمایی نکنید و متن ارسالی به دور از هر گونه جنجال و وعده های غیر واقعی باشد. چرا که در همان نگاه اول کاربر متوجه این موضوع شده و سریعاً لغو عضویت انجام می دهد. اصل هشتم اینکه ایمیل ها هدفدار و طبقه بندی شده و در فواصل زمانی منظم ارسال شود تا کاربر یک سری اطلاعات مختصر و مفید را بدست آورد و در سریع ترین زمان تصمیم گیری کند.

حال که به معرفی این نوع بازاریابی پرداختیم لازم است نقاط خطر آن را برای کاربران عنوان کنیم: مخاطبی که این ایمیل ها را دریافت می نماید باید دقت کند که این ایمیل ها را با spam که کلاهبرداران ارسال می نمایند و قصدشان از ارسال این ایمیل ها صرفا کلاهبرداری و ارسال لینک مخرب است، تمیز بدهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malcom.ir شناسه مطلب: 544

به "راز هایی از تفاوت میان spam و Email Marketing که از آن بی اطلاعید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز هایی از تفاوت میان spam و Email Marketing که از آن بی اطلاعید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید